INTEGRATED LESSON ON UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE BASED ON MARIA MATIOS’ NOVEL “SWEET DARUSSA”
PDF (Українська)

Keywords

integrated lesson
senior profile school
Ukrainian language
Ukrainian literature
Maria Matios’ novel “Sweet Darussa”
linguistic and literary competencies
stylistic analysis

How to Cite

Sizova К., & Soshenko С. (2021). INTEGRATED LESSON ON UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE BASED ON MARIA MATIOS’ NOVEL “SWEET DARUSSA”. Ukrainian Educational Journal, (4), 214–221. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-214-221

Abstract

The paper considers the didactic potential of Maria Matios’ novel “Sweet Darussa” for conducting the integrated lessons on Ukrainian language and literature in senior profile school (lyceum) of philological profile. The choice of this novel for an integrated lesson is due to its lexical and stylistic features: the author’s active use of various lexical units (in particular, dialectisms), phraseology and paremias to construct artistic images, linguistic characteristics of heroes, increase the expressiveness of the text. A series of integrated lessons involves three sessions. The first is aimed at studying dialectal vocabulary in the novel, the second one is devoted to phraseological units, the third – the use of paremias. Integrated lessons are preceded by independent studying of 10th grade students Maria Matios’ novel “Sweet Darussa” and individual tasks. The proposed individual tasks involve the formation of the ability of professional philological reading of a literary text, when the recipient not only perceives the plot of the work, but also stops the attention on linguistic and stylistic means. Understanding the experience of conducting integrated lessons, in which students study the artistic text in content-­formal unity, finding out the ideological and thematic orientation of the work through the analysis of language tools, is an important task of didactics. Particular attention is paid to the formation of lyceum students’ competencies in the analysis of the stylistics, identification of different lexical and phraseological units, determination of their functional features, ability to interpret a literary work on the basis of linguistic analysis. As a result of the proposed integrated lessons, students acquire a system of special competencies that corresponds to the philological profile of learning. Analysis of the linguistic embodiment of the figurative system of a literary work allows to understand the individual-­author’s stylistic features, the ideological and philosophical idea of ​​the author, the aesthetic principles of the creative method, national identity etc.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-214-221
PDF (Українська)

References

Кучеренко, І. А. (2018). Інтеграція у вивченні української мови та літератури в новій українській школі. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-­практичної конференції «Актуальні проблеми літературної освіти (пам’яті О. Р. Мазуркевича та П. К. Волинського)». Умань: АЛМІ, 40–46.

Мельникова, Р., Кібалко, Г., Ботня, І. (2019). Інтегрований урок як вид нестандартної організації навчання української літератури. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету: збірник наукових праць. Серія «Філологічні науки». Ізмаїл: РВВ ІДГ. (44). 32–40.

Бородіца, С., Вашків, Л. (2019). Особливості новелістичного мислення Марії Матіос. Філологічний дискурс. (9). 6–23.

Ісаєнко, К. П. (2012). Стилістичні особливості української сучасної прози (на матеріалі творчості М. Матіос). Література та культура Полісся: Збірник наукових праць. Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя: Історико-­культурні процеси Лівобережної України в загальноукраїнському контексті. (70). 15–19.

Насмінчук, І. А. (2009). Стильове розмаїття прози Марії Матіос. Кам’янець-­Подільський: Буйницький О. А.

Хода, Г. (2011). Феномен жіночої прози в сучасній українській літературі. Вивчаємо українську мову та літературу. (2). 30–35.

Павлишин, Г. Я. (2011). Багатство мовної палітри драми на три життя Марії Матіос „Солодка Даруся”. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. (58). 178–181.

Щетиніна, С. (2017). Художня мова як код національної ідентичності Марії Матіос. Філологічні діалоги: Збірник наукових праць. Ізмаїл: РВВ ІДГУ. (4). 274–280.

Зелінська, О., Тищенко, Т. (2012). Виражальний потенціал діалектної лексики в романах Марії Матіос. Вісник Прикарпатського університету. Філологія. (32/33). 263–268.

Колоїз, Ж. В. (2010). Діалектизми в романі Марії Матіос «Солодка Даруся». Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. (4). 97–116.

Селіверстова, К. М. (2010). Структура діалектної лексики роману Марії Матіос «Солодка Даруся». Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови. (6). 51–54.

Стасик, М. В. (2008). «Народознавчий континуум художнього світу Марії Матіос. Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки. (2). 115–120.

Хомич, Т. Л. (2008). Маркована лексика в ідіолекті Марії Матіос. Література та культура Полісся. (43). 94–103.

Бойко, В.М., Давиденко, Л.Б. (2018). Процесуальні фразеологізми у творах Марії Матіос. Література та культура Полісся. (91). 222–230.

Волкова, І. В. (2018). Фразеологія сучасного українського роману. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. (37, том 1). 23–25.

Євтушина, Т. О. (2015). Емоційність як релевантна риса фразеологічної інтерпретації менталітету буковинців у прозі М. Матіос. Наукові праці Кам’янець-­Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Філол. Науки. (40). 80–84.

Ніколаєнко, І. О. (2011). Фразеологічні засоби в романі Марії Матіос «Солодка Даруся». Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство: Міжвузівський збірник наукових статей. (24, ч. 3). 404–408.

Пирога, Н. Г. (2010). Фразеологічне новаторство Марії Матіос (на матеріалі роману «Солодка Даруся»). Актуальні проблеми слов’янської філології. (ХХІІІ, ч. 3). 338–394.

Цуркан, М. (2014). Загальномовна та індивідуально-­авторська фразеологія у прозі Марії Матіос. Українська мова: Науково-­теоретичний журнал. (4). 90–101.

Привалова, С. П. (2018). Вивчення роману Марії Матіос «Солодка Даруся». Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 3 (137). 227–234.

Якимович, В. (2013). Роман Марії Матіос «Солодка Даруся» у шкільному вивченні. Актуальні проблеми гуманітарної освіти: збірник наукових праць, Кременець: ВЦ КОГПІ ім. Тараса Шевченка. 181–186.

Kucherenko, I. A. (2018). Integraciya u vy`vchenni ukrayins`koyi movy` ta literatury` v novij ukrayins`kij shkoli. Zbirny`k naukovy`x pracz` za materialamy` Vseukrayins`koyi naukovo-­prakty`chnoyi konferenciyi «Aktual`ni problemy` literaturnoyi osvity` (pam’yati O. R. Mazurkevy`cha ta P. K. Voly`ns`kogo)». Uman`: ALMI, 40–46. (in Ukrainian).

Mel`ny`kova, R., Kibalko, G., Botnya, I. (2019). Integrovany`j urok yak vy`d nestandartnoyi organizaciyi navchannya ukrayins`koyi literatury`. Naukovy`j visny`k Izmayil`s`kogo derzhavnogo gumanitarnogo universy`tetu: zbirny`k naukovy`x pracz`. Seriya «Filologichni nauky`». Izmayil: RVV IDG. (44). 32–40. (in Ukrainian).

Borodicza, S., Vashkiv, L. (2019). Osobly`vosti novelisty`chnogo my`slennya Mariyi Matios. Filologichny`j dy`skurs. (9). 6–23. (in Ukrainian).

Isayenko, K. P. (2012). Sty`listy`chni osobly`vosti ukrayins`koyi suchasnoyi prozy` (na materiali tvorchosti M. Matios). Literatura ta kul`tura Polissya: Zbirny`k naukovy`x pracz`. Nizhy`ns`ky`j derzh. un-t im. M. Gogolya: Istory`ko-kul`turni procesy` Livoberezhnoyi Ukrayiny` v zagal`noukrayins`komu konteksti. (70). 15–19. (in Ukrainian).

Nasminchuk, I. A. (2009). Sty`l`ove rozmayittya prozy` Mariyi Matios. Kam’yanecz`-Podil`s`ky`j: Bujny`cz`ky`j O. A. (in Ukrainian).

Xoda, G. (2011). Fenomen zhinochoyi prozy` v suchasnij ukrayins`kij literaturi. Vy`vchayemo ukrayins`ku movu ta literaturu. (2). 30–35. (in Ukrainian).

Pavly`shy`n, G. Ya. (2011). Bagatstvo movnoyi palitry` dramy` na try` zhy`ttya Mariyi Matios „Solodka Darusya”. Visny`k Zhy`tomy`rs`kogo derzhavnogo universy`tetu imeni Ivana Franka. (58). 178–181. (in Ukrainian).

Shhety`nina, S. (2017). Xudozhnya mova yak kod nacional`noyi identy`chnosti Mariyi Matios. Filologichni dialogy`: Zbirny`k naukovy`x pracz`. Izmayil: RVV IDGU. (4). 274–280. (in Ukrainian).

Zelins`ka, O., Ty`shhenko, T. (2012). Vy`razhal`ny`j potencial dialektnoyi leksy`ky` v romanax Mariyi Matios. Visny`k Pry`karpats`kogo universy`tetu. Filologiya. (32/33). 263–268. (in Ukrainian).

Koloyiz, Zh. V. (2010). Dialekty`zmy` v romani Mariyi Matios «Solodka Darusya». Filologichni studiyi. Naukovy`j visny`k Kry`voriz`kogo derzhavnogo pedagogichnogo universy`tetu. (4). 97–116. (in Ukrainian).

Seliverstova, K. M. (2010). Struktura dialektnoyi leksy`ky` romanu Mariyi Matios «Solodka Darusya». Naukovy`j chasopy`s Nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu imeni M. P. Dragomanova. Seriya 10: Problemy` gramaty`ky` i leksy`kologiyi ukrayins`koyi movy`. (6). 51–54. (in Ukrainian).

Stasy`k, M. V. (2008). «Narodoznavchy`j konty`nuum xudozhn`ogo svitu Mariyi Matios. Visny`k Zaporiz`kogo nacional`nogo universy`tetu. Filologichni nauky`. (2). 115–120. (in Ukrainian).

Xomy`ch, T. L. (2008). Markovana leksy`ka v idiolekti Mariyi Matios. Literatura ta kul`tura Polissya. (43). 94–103. (in Ukrainian).

Bojko, V.M., Davy`denko, L.B. (2018). Procesual`ni frazeologizmy` u tvorax Mariyi Matios. Literatura ta kul`tura Polissya. (91). 222–230. (in Ukrainian).

Volkova, I. V. (2018). Frazeologiya suchasnogo ukrayins`kogo romanu. Naukovy`j visny`k Mizhnarodnogo gumanitarnogo universy`tetu. Ser.: Filologiya. (37, tom 1). 23–25. (in Ukrainian).

Yevtushy`na, T. O. (2015). Emocijnist` yak relevantna ry`sa frazeologichnoyi interpretaciyi mentalitetu bukovy`nciv u prozi M. Matios. Naukovi praci Kam’yanecz`-Podil`s`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni Ivana Ogiyenka: Filol. Nauky`. (40). 80–84. (in Ukrainian).

Nikolayenko, I. O. (2011). Frazeologichni zasoby` v romani Mariyi Matios «Solodka Darusya». Aktual`ni problemy` slov’yans`koyi filologiyi. Seriya: Lingvisty`ka i literaturoznavstvo: Mizhvuzivs`ky`j zbirny`k naukovy`x statej. (24, ch. 3). 404–408. (in Ukrainian).

Py`roga, N. G. (2010). Frazeologichne novatorstvo Mariyi Matios (na materiali romanu «Solodka Darusya»). Aktual`ni problemy` slov’yans`koyi filologiyi. (XXIII, ch. 3). 338–394. (in Ukrainian).

Czurkan, M. (2014). Zagal`nomovna ta indy`vidual`no-avtors`ka frazeologiya u prozi Mariyi Matios. Ukrayins`ka mova: Naukovo-­teorety`chny`j zhurnal. (4). 90–101. (in Ukrainian).

Pry`valova, S. P. (2018). Vy`vchennya romanu Mariyi Matios «Solodka Darusya». Visny`k LNU imeni Tarasa Shevchenka. 3 (137). 227–234. (in Ukrainian).

Yaky`movy`ch, V. (2013). Roman Mariyi Matios «Solodka Darusya» u shkil`nomu vy`vchenni. Aktual`ni problemy` gumanitarnoyi osvity`: zbirny`k naukovy`x pracz`, Kremenecz`: VCz KOGPI im. Tarasa Shevchenka. 181–186. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ксенія Сізова, Світлана Сошенко

Downloads

Download data is not yet available.