FEATURES OF THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN EARLY AGE GROUPS OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS OF DIFFERENT TYPES.
PDF (Українська)

Keywords

upbringing of young children
educational environment
educational process in early age groups
personal development of a young child
preschool education institutions of different types

How to Cite

Havrysh Н. (2021). FEATURES OF THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN EARLY AGE GROUPS OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS OF DIFFERENT TYPES. Ukrainian Educational Journal, (4), 222–231. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-222-231

Abstract

The article presents the features of the organization of the life and educational process in the early age groups of preschool education institutions (PEI) of different types.
The study of the specifics of the functioning of early age groups and features of the organization of the educational process in different types of PEI took place within the research work “Education of young children in preschool education institutions of different types”, which lasted during 2019–2021 on the basis of preschool education institutions in eleven regions оf Ukraine.
In the process of research work, urban and rural PEI of communal and private forms of ownership were involved; child development centers (CDC) with groups of short and long stay. In addition, the peculiarities of the organization of educational work with young children in the orphanage were analyzed.
The following parameters were chosen to compare the features of the organization of the educational process in preschool education institutions of different types: organization of life; model of the educational process of the group; the space of the child’s freedom; the position of the educator; the nature of the relationship between teachers and parents of children.
It is proved that the organization of the life and educational process in early age groups in rural and urban preschool education institutions of communal and private forms of ownership differs significantly from the same work in child development centers.
All groups of early age participated in the experiment are characterized by a busy model of the organization of the educational process. This model is described by the dominance of group activity as the main form of educational activity.
Teachers of child development centers often show greater mobility in responding to parental requests – new courses, programs are created, interesting methods of children’s development are introduced. Although more and more public institutions also seek to implement innovations and interact with scientists from research institutions, high school teachers, and others.
In contrast to PEI and CDC, the educational process in orphanages takes place in an environmental model. But this is not due to the progressive views of orphanage educators, but rather to the fact that the vast majority of children raised in orphanages have special educational needs and require professional help.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-222-231
PDF (Українська)

References

Васильєва, С.А. (2017). Тенденції розвитку системи дошкільних навчальних закладів різних типів в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): автореф. дис. канд. пед. наук. Миколаїв: МНУ імені В. О. Сухомлинського.

Гавриш, Н.В., Рагозіна, В.В., Васильєва, С.А. (2020). Моделювання освітнього процесу в групах раннього віку. Збірник наукових праць Інституту проблем виховання НАПН України «Теоретико-­методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді». Вип. 24, 85–105.

Гурковська, Т. (2007). Дитина до трьох: психологічний портрет з рекомендаціями. Дошкільне виховання.12, 11–15.

Дубровина, И.В., Рузская, А.Г. (ред.). (1990). Психическое развитие воспитанников детского дома Москва: Педагогика.

Закон «Про дошкільну освіту». (2001). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628–14#Text

Кольцова, М. (1973). Двигательная активность и развитие функций мозга ребенка. Москва: Педагогика.

Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку: новий погляд. Наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 27 лютого 2020р. (17.01.2021 р.). URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/43/69

Коренєв, М.М., Лебець, І.С., Моісеєнко, Р.О. (2003). Медико-­психологічні та соціальні проблеми та соціальні проблеми дітей-­сиріт. Харків–Київ.

Лангмейер, Й., Матейчек, З. (1984). Психическая депривация в детском возрасте. Прага: Авиценум.

Мойсеєнко, Р.О. (2003). Наукове обґрунтування системи медико-­соціальної допомоги дітям-­сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, у державних інтернатних закладах: дис. канд.мед.наук. Харків.

Новоселова, С.Л. (2000). Генетически ранние формы мышления. Москва: МПСИ, Воронеж: МОДЭК.

Паніна, В. (2013). Виховання самостійності у дітей третього року життя в умовах дитячих будинків: дис.канд.пед.наук. Луганськ: ЛНУ.

Пантюхина, Г.В., Печора, К.Л., Фрухт, Э.Л. (1983). Диагностика нервно-­психического развития детей первых трёх лет жизни. Москва: Просвещение.

«Положення про центр розвитку дитини». Постанова Кабінету міністрів України від 05.10.2009 р. № 1124. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1124–2009-%D0%BF#

Прихожан, А., М. (2005). Психология сиротства. Санкт-­Пебергбург: Питер.

Раттер М. (1987) Помощь трудным детям Москва: Прогресс.

Шкарлет, С. (2021). Новий базовий компонент дошкільної освіти забезпечить підвищення її якості та відповідність міжнародним стандартам (17.01.2021 р.). URL: https://mon.gov.ua/ua/news/novij-­bazovij-komponent-­doshkilnoyi-osviti-­zabezpechit-pidvishennya-yiyi-yakosti-ta-vidpovidnist-­mizhnarodnim-standartam-­sergij-shkarlet

Шкляр, Н. (2019). Формування позитивного ставлення у дитини четвертого року життя до закладу дошкільної освіти: автореф.дис.канд.пед.наук. Київ: ІПВ НАПН України.

Vasylieva, S.A. (2017). Tendentsii rozvytku systemy doshkilnykh navchalnykh zakladiv riznykh typiv v Ukraini (druha polovyna KhKh – pochatok KhKhI stolittia): avtoref. dys. kand. ped. nauk. Mykolaiv: MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. (in Ukrainain).

Havrysh, N.V., Rahozina, V.V., Vasylieva, S.A. (2020). Modeliuvannia osvitnoho protsesu v hrupakh rannoho viku. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu problem vykhovannia NAPN Ukrainy «Teoretyko-­metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi». Vyp. 24, 85–105. (in Ukrainain).

Hurkovska, T. (2007). Dytyna do trokh: psykholohichnyi portret z rekomendatsiiamy. Doshkilne vykhovannia.12, 11–15. (in Ukrainain).

Dubrovinа, I.V., Ruzskаyа, A.G. (red). (1990). Psihicheskoe razvitie vospitannikov detskogo doma. Moskva: Pedagogika. (in Rusian).

Zakon «Pro doshkilnu osvitu». (2001). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628–14#Text (in Ukrainain).

Koltsova, M. (1973). Dvigatelnaya aktivnost i razvitie funktsiy mozga rebenka. Moskva: Pedagogika. (in Rusian).

Kontseptsiia osvity ditei rannoho ta doshkilnoho viku: novyi pohliad. Naukova dopovid na zasidanni Prezydii NAPN Ukrainy 27 liutoho 2020r. (17.01.2021 r.). URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/43/69 (in Ukrainain).

Koreniev, M.M., Lebets, I.S., Moiseienko, R.O. (2003). Medyko-­psykholohichni ta sotsialni problemy ta sotsialni problemy ditei-­syrit. Kharkiv–Kyiv. (in Ukrainain).

Langmeyer, Y., Mateychek, Z. (1984). Psihicheskaya deprivatsiya v detskom vozraste. Praga: Avitsenum. (in Rusian).

Moiseienko, R.O. (2003). Naukove obgruntuvannia systemy medyko-­sotsialnoi dopomohy ditiam-­syrotam i ditiam, pozbavlenym batkivskoho pikluvannia, u derzhavnykh internatnykh zakladakh: dys. kand.med.nauk. Kharkiv. (in Ukrainain).

Novoselova, S.L. (2000). Geneticheski rannie formyi myishleniya. Moskva: MPSI, Voronej: MODEK. (in Rusian).

Panina, V. (2013). Vykhovannia samostiinosti u ditei tretoho roku zhyttia v umovakh dytiachykh budynkiv: dys.kand.ped.nauk. Luhansk: LNU. (in Ukrainain).

Pantyuhina, G.V., Pechora, K.L., Fruht, E.L. (1983). Diagnostika nervno-­psihicheskogo razvitiya detey pervyih trёh let jizni. Moskva: Prosveschenie. (in Rusian).

«Polozhennia pro tsentr rozvytku dytyny». Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 05.10.2009 r. № 1124. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1124–2009-%D0%BF# (in Ukrainain).

Prihojan, A., M. (2005). Psihologiya sirotstva. Sankt-­Pebergburg: Piter. (in Rusian).

Ratter M. (1987) Pomosch trudnyim detyam Moskva: Progress. (in Rusian).

Shkarlet, S. (2021). Novyi bazovyi komponent doshkilnoi osvity zabezpechyt pidvyshchennia yii yakosti ta vidpovidnist mizhnarodnym standartam (17.01.2021 r.). URL: https://mon.gov.ua/ua/news/novij-­bazovij-komponent-­doshkilnoyi-osviti-­zabezpechit-pidvishennya-yiyi-yakosti-ta-vidpovidnist-­mizhnarodnim-standartam-­sergij-shkarlet (in Ukrainain).

Shkliar, N. (2019). Formuvannia pozytyvnoho stavlennia u dytyny chetvertoho roku zhyttia do zakladu doshkilnoi osvity: avtoref.dys.kand.ped.nauk. Kyiv: IPV NAPN Ukrainy. (in Ukrainain).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.