Abstract
According to the author’s personal experience and the literature data review, the main advantages and disadvantages of the distance teaching foreign languages in non-language educational institutions were found. The author defines distance training as that occurring at a distance between the teacher and a student, mainly through the use of Internet and e-educational environment. The conducted by the author literature data review revealed insufficient information coverage of the issue, despite its acute urgency since March of 2020. Teaching foreign languages in non-language higher educational institutions needs coordinated cooperation of a teacher with a student as well as the presence of an e-environment, organized by the teachers. This environment may be located on such platforms as Google Classroom, personal page of the teacher, site of the department, and personal page of the teacher in social networks (Facebook, Telegram), page of the teacher in applications like Multiapps or Quizlet, and personal e-communication of a teacher and a student.
The article defines basic advantages of distance teaching foreign languages in non-language educational institutions: time economy, no need in the classrooms and technical equipment on the classrooms, possibility of using the e-educational materials and e-control facilities, higher mobility and better opportunities for revealing creativity as well as breaking stereotypes about the classroom studies. The author has also defined basic disadvantages of distance teaching: complete dependence on gadgets and network condition, poor psychological readiness of both teachers and students, problematic issues of control over the cheating, issue of the necessity of practice as well as the issue of the negative image of distance training created by mass media, with appropriate prejudiced mindset. Further analysis of the quality characteristics of distance teaching foreign languages is required in order to define the difference between live and distance teaching.
References
Адамова, І. (2012). Дистанційне навчання: сучасний погляд на переваги та проблеми. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 10, 3–6. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2012_10_3.
Аряєв, М.Л. (2020). Перший досвід дистанційного навчання в медичних вузах України в умовах COVID‑19-карантину. Здоров’я дитини. 15 (3). 195–199. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2020_15_3_10.
Ванівська, О.М., Малиновська, О.Л., & Преснер, Р.Б. (2018). Дистанційна освіта і дистанційне навчання: теоретико-термінологічний аспект. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych., 22.
Вишнівський, В.В., Гніденко, М.П., Гайдур, Г.І., & Ільїн, О.О. (2014). Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів. Київ: ДУТ.
Воротникова, І.П., & Ковальчук, В.І. (2017). Моделі використання елементів дистанційного навчання в школі. Інформаційні технології і засоби навчання, 60(4), 58–76.
Кухаренко, В.М., Рибалко, О.В., & Сиротенко, Н.Г. (2001). Дистанційне навчання. Умови застосування. Харків.
Кюрчев, В.М., Кюрчев, В.Н., Болтянська, Н.І., & Болтянская, Н.І. (2020). Організаційні форми дистанційного навчання і специфіка їх застосування в ТДАТУ.
Наказ Міністерства освіти і науки України 466 (30 квітня 2013р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703–13#Text
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу COVID19.» № 406 (16.03. 2020 р) https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid‑19.
Наказ Міністерства освіти і науки України № 1115 (08.09.2020 р.) http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE35224.html.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV‑2» № 211(11.03.2020р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211–2020-%D0%BF#Text.
Постанова Міністерства освіти і науки України «Про затвердження положення про дистанційне навчання» № 40 (21 січня 2004). http://zakon3. rada. gov. ua/laws/show/z0464–04.
Прокопенко, А.І., Підчасов, Є.В., & Москаленко, В.В. (2019). Технології дистанційного навчання: методологія створення та супроводу навчальних курсів. Харків: Мітра.
Самохвалова, І. Ю. (2021). Неформальна освіта в умовах дистанційного навчання. Традиції та новації у сфері педагогіки та психології: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, (Київ, 5–6 лютого 2021 р.). Київ: Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського. 143–146.
Симонець, Є. М. & інші. (2021) Дистанційне навчання на клінічних хірургічних кафедрах під час карантину зі студентами 5 та 6 курсу. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасна освіта та наука: проблеми, перспективи, інновації». Київ, 312–314.
Сисоєва, С.О., & Осадча, К.П. (2019). Стан, технології та перспективи дистанційного навчання у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання, 70(2), 271–284.
Смульсон, М.Л. та інші. (2012). Дистанційне навчання: психологічні засади. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3148
Шуневич, Б. (2003). Обґрунтування наукової термінології з дистанційного навчання. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, (490: Проблеми української термінології), 95–104.
Adamova, I. (2012). Dystantsiine navchannia: suchasnyi pohliad na perevahy ta problemy. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Seriia: Pedahohichni nauky. 10, 3–6. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2012_10_3. (In Ukrainian).
Ariaiev, M.L. (2020). Pershyi dosvid dystantsiinoho navchannia v medychnykh vuzakh Ukrainy v umovakh COVID‑19-karantynu. Zdorovia dytyny. 15 (3). 195–199. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2020_15_3_10. (In Ukrainian).
Vanivska, O.M., Malynovska, O.L., & Presner, R.B. (2018). Dystantsiina osvita i dystantsiine navchannia: teoretyko-terminolohichnyi aspekt. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych., 22. (In Ukrainian).
Vyshnivskyi, V.V., Hnidenko, M.P., Haidur, H.I., & Ilin, O.O. (2014). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia. Stvorennia elektronnykh navchalnykh kursiv ta elektronnykh testiv. Kyiv: DUT. (In Ukrainian).
Vorotnykova, I.P., & Kovalchuk, V.I. (2017). Modeli vykorystannia elementiv dystantsiinoho navchannia v shkoli. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 60(4), 58–76. (In Ukrainian).
Kukharenko, V.M., Rybalko, O.V., & Syrotenko, N.H. (2001). Dystantsiine navchannia. Umovy zastosuvannia. Kharkiv. (In Ukrainian).
Kiurchev, V.M., Kiurchev, V.N., Boltianska, N.I., & Boltianskaia, N.I. (2020). Orhanizatsiini formy dystantsiinoho navchannia i spetsyfika yikh zastosuvannia v TDATU. (In Ukrainian).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 466 (30 kvitnia 2013r). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703–13#Text (In Ukrainian).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro orhanizatsiini zakhody dlia zapobihannia poshyrenniu koronavirusu COVID19.» № 406 (16.03. 2020 r) https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid‑19. (In Ukrainian).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1115 (08.09.2020 r.) http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE35224.html. (In Ukrainian).
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro zapobihannia poshyrenniu na terytorii Ukrainy hostroi respiratornoi khvoroby COVID‑19, sprychynenoi koronavirusom SARS-CoV‑2» № 211(11.03.2020r). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211–2020-%D0%BF#Text. (In Ukrainian).
Postanova Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro zatverdzhennia polozhennia pro dystantsiine navchannia» № 40 (21 sichnia 2004). http://zakon3. rada. gov. ua/laws/show/z0464–04. (In Ukrainian).
Prokopenko, A.I., Pidchasov, Ye.V., & Moskalenko, V.V. (2019). Tekhnolohii dystantsiinoho navchannia: metodolohiia stvorennia ta suprovodu navchalnykh kursiv. Kharkiv: Mitra. (In Ukrainian).
Samokhvalova, I. Yu. (2021). Neformalna osvita v umovakh dystantsiinoho navchannia. Tradytsii ta novatsii u sferi pedahohiky ta psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, (Kyiv, 5–6 liutoho 2021 r.). Kyiv: Tavriiskyi natsionalnyi universytet imeni V. I. Vernadskoho. 143–146. (In Ukrainian).
Symonets, Ye. M. & inshi. (2021) Dystantsiine navchannia na klinichnykh khirurhichnykh kafedrakh pid chas karantynu zi studentamy 5 ta 6 kursu. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Suchasna osvita ta nauka: problemy, perspektyvy, innovatsii». Kyiv, 312–314. (In Ukrainian).
Sysoieva, S.O., & Osadcha, K.P. (2019). Stan, tekhnolohii ta perspektyvy dystantsiinoho navchannia u vyshchii osviti Ukrainy. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia: elektronne naukove fakhove vydannia, 70(2), 271–284. (In Ukrainian).
Smulson, M.L. ta inshi. (2012). Dystantsiine navchannia: psykholohichni zasady. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3148 (In Ukrainian).
Shunevych, B. (2003). Obgruntuvannia naukovoi terminolohii z dystantsiinoho navchannia. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, (490: Problemy ukrainskoi terminolohii), 95–104. (In Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.