Integrated courses in history and civic education for the 5th grade: theoretical and content analysis
PDF (Українська)

Keywords

integration
civic and history educational field
model curricula

How to Cite

Vozna З., & Remekh Т. (2022). Integrated courses in history and civic education for the 5th grade: theoretical and content analysis. Ukrainian Educational Journal, (1), 40–52. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-1-40-52

Abstract

The article reveals the basic principles and approaches to integration of history and civic education in the courses of civic and history educational field in the State Standard of Basic Secondary Education of 2020. There has been made an overview of the periods of development of school social science education in Ukraine, which was accompanied by integration and disintegration, there have been highlighted external and internal factors that influenced these processes.
There have been defined new tendencies in the content of social science education on the basis of theoretical analysis of the problem of didactic integration; there have been found important constants of new model curricula in the field of civic education and history education aimed at implementation of integrated learning of 5th grade students of the New Ukrainian School. Emphasis has been placed on the basic laws of the integration process (correlativity, imperativeness, complementability), timeliness and importance of an integrated approach in teaching students educational courses, challenges to integration of history and civic education as the components of integrated courses.
The main concepts related to the integrative approach in education have been specified and correlated: integration, integrology, holistic education, integrator topics.
There have been thoroughly analyzed current model curricula of integrated courses for general secondary education institutions for the adaptation cycle compiled by a range of writing teams (“We explore history and society (integrated course)” and “Ukraine and the world. Introduction to history and civic education. The 5th and 6th grades (integrated course)”)
There have been outlined the following problems: propaedeutics; linear and concentric approaches to teaching integrated courses; balance between integrated subjects in the model curricula for such courses.
Certain provisions of the article have been supported by examples.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-1-40-52
PDF (Українська)

References

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/24–2004-%D0%BF#Text.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392–2011-%D0%BF#Text

Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text

Заболотна, О. А. (2013). Теорія і практика альтернативної шкільної освіти у країнах Європейського Союзу: монографія. Умань.

Засєкіна, Т.М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ.

Калакура, Я. (2004) Структура спеціальних історичних дисциплін як підсистеми історичної науки. Спеціальні історичні дисципліни: питання теорії та методики. 11. С. 37–52. http: //history.org.ua/JournALL/sid/11/1/2.pdf

Козловська, І. (2012). Теоретико-­методологічні основи інтеграції знань у навчальному процесі: основи дидактичної інтегрології. Молодь і ринок. 11. 31–35. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_11_8.

Козловська, І.М., Гаврилюк, М.В. (2020). Можливості використання закономірностей інтеграції у процесі вивчення дисциплін суспільно-­гуманітарного циклу. Молодий вчений. 5 (81). 382–387. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/5/78.pdf.

Коломієць, А.М. (2010). Нелінійність як один з методологічних орієнтирів сучасної освітньої парадигми. Філософія науки: традиції та інновації. 1(2). 203–209. http://www.info-library.com.ua/books-text‑12065.html

Кочубей, Н. В. (2006). Нелінійне мислення в освіті. Філософські абриси сучасної освіти: монографія. Предборська, І. (ред.). Суми. 29–41.

Короткий термінологічний словник з інноваційних педагогічних технологій. http://xt.od.ua/73-prohramno-­metodychne-zabezpechennia/rekomendatsii/514-korotkij-­terminologichnij-slovnik-z-innovatsijnikh-­pedagogichnikh-tekhnologij

Мельничук, С.Г. (ред.). (2004). Короткий термінологічний словник з педагогіки. Кіровоград.

Малієнко, Ю.Б. (2021). Інтеграція як концепт сучасного підручникотворення. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 27. 123–131.

Масол Л. (2020). Інтеграція? Інтеграція… Інтеграція? (Поліцентрична інтеграція змісту загальної мистецької освіти). Мистецтво та Освіта. 1(95). 20–26.

Модельні навчальні програми. Громадянська та історична освітня галузь. https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/hromadians-ka-ta-istorychna-­osvitnia-haluz/

Мисан, В. (2018). Роль принципів у конструюванні змісту шкільної історії. Шкільний бібліотечно-­інформаційний центр, 10. 40–44.

Предборська, І. М. (ред.). (2006). Філософські абриси сучасної освіти: Суми.

Закон України «Про повну загальну середню освіту № 463-IX.» . 16 січня 2020 р.

Смагін, І. І. (2011). Методичні засади створення і функціонування підручників із суспільствознавчих предметів у загальноосвітній школі України (1920–1990 рр.): дисертація, Київ.

Miller, D. Kholisticheskoe obrazovanie: Pedagogika predchuvstviya [Holistic Education: Pedagogy apprehension]. http://ps.1september.ru/article.php? ID=200205007

Nava, R. G. A Multi-dimensional Multi-level Perspective of Holistic / Nava, Ramon G. Education: An Integrated Model. http://www.ramongallegos.com/ englishversions.htm

Derzhavny`j standart bazovoyi i povnoyi zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Zatverdzheny`j Postanovoyu Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 14 sichnya 2004 r. # 24. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/24–2004-%D0%BF#Text. (in Ukrainian).

Derzhavny`j standart bazovoyi i povnoyi zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Zatverdzheny`j Postanovoyu Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 23 ly`stopada 2011 r. # 1392. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392–2011-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Derzhavny`j standart bazovoyi seredn`oyi osvity`. Zatverdzheny`j Postanovoyu Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 30 veresnya 2020 r. # 898 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Zabolotna, O. A. (2013). Teoriya i prakty`ka al`ternaty`vnoyi shkil`noyi osvity` u krayinax Yevropejs`kogo Soyuzu: monografiya. Uman`. (in Ukrainian).

Zasyekina, T.M. (2020). Integraciya v shkil`nij pry`rodny`chij osviti: teoriya i prakty`ka: monografiya. Ky`yiv. (in Ukrainian).

Kalakura, Ya. (2004) Struktura special`ny`x istory`chny`x dy`scy`plin yak pidsy`stemy` istory`chnoyi nauky`. Special`ni istory`chni dy`scy`pliny`: py`tannya teoriyi ta metody`ky`. 11. S. 37–52. http: //history.org.ua/JournALL/sid/11/1/2.pdf (in Ukrainian).

Kozlovs`ka, I. (2012). Teorety`ko-metodologichni osnovy` integraciyi znan` u navchal`nomu procesi: osnovy` dy`dakty`chnoyi integrologiyi. Molod` i ry`nok. 11. 31–35. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_11_8. (in Ukrainian).

Kozlovs`ka, I.M., Gavry`lyuk, M.V. (2020). Mozhly`vosti vy`kory`stannya zakonomirnostej integraciyi u procesi vy`vchennya dy`scy`plin suspil`no-gumanitarnogo cy`klu. Molody`j vcheny`j. 5 (81). 382–387. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/5/78.pdf. (in Ukrainian).

Kolomiyecz`, A.M. (2010). Nelinijnist` yak ody`n z metodologichny`x oriyenty`riv suchasnoyi osvitn`oyi parady`gmy`. Filosofiya nauky`: trady`ciyi ta innovaciyi. 1(2). 203–209. http://www.info-library.com.ua/books-text‑12065.html (in Ukrainian).

Kochubej, N. V. (2006). Nelinijne my`slennya v osviti. Filosofs`ki abry`sy` suchasnoyi osvity`: monografiya. Predbors`ka, I. (red.). Sumy`. 29–41. (in Ukrainian).

Korotky`j terminologichny`j slovny`k z innovacijny`x pedagogichny`x texnologij. http://xt.od.ua/73-prohramno-­metodychne-zabezpechennia/rekomendatsii/514-korotkij-­terminologichnij-slovnik-z-innovatsijnikh-­pedagogichnikh-tekhnologij (in Ukrainian).

Mel`ny`chuk, S.G. (red.). (2004). Korotky`j terminologichny`j slovny`k z pedagogiky`. Kirovograd. (in Ukrainian).

Maliyenko, Yu.B. (2021). Integraciya yak koncept suchasnogo pidruchny`kotvorennya. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka: zb. nauk. pracz`. 27. 123–131. (in Ukrainian).

Masol L. (2020). Integraciya? Integraciya… Integraciya? (Policentry`chna integraciya zmistu zagal`noyi my`stecz`koyi osvity`). My`stecztvo ta Osvita. 1(95). 20–26. (in Ukrainian).

Model`ni navchal`ni programy`. Gromadyans`ka ta istory`chna osvitnya galuz`. https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/hromadians-ka-ta-istorychna-­osvitnia-haluz/ (in Ukrainian).

My`san, V. (2018). Rol` pry`ncy`piv u konstruyuvanni zmistu shkil`noyi istoriyi. Shkil`ny`j bibliotechno-­informacijny`j centr, 10. 40–44. (in Ukrainian).

Predbors`ka, I. M. (red.). (2006). Filosofs`ki abry`sy` suchasnoyi osvity`: Sumy`. (in Ukrainian).

Zakon Ukrayiny` «Pro povnu zagal`nu serednyu osvitu # 463-IX.» (16 sichnya 2020 r. (in Ukrainian).

Smagin, I. I. (2011). Metody`chni zasady` stvorennya i funkcionuvannya pidruchny`kiv iz suspil`stvoznavchy`x predmetiv u zagal`noosvitnij shkoli Ukrayiny` (1920–1990 rr.): dy`sertaciya, Ky`yiv. (in Ukrainian).

Miller, D. Kholisticheskoe obrazovanie: Pedagogika predchuvstviya [Holistic Education: Pedagogy apprehension]. http://ps.1september.ru/article.php? ID=200205007 (in English).

Nava, R. G. A Multi-dimensional Multi-level Perspective of Holistic / Nava, Ramon G. Education: An Integrated Model. http://www.ramongallegos.com/ englishversions.htm (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.