Criteria for the formation of professional and communicative image of foreign medical students
PDF (Українська)

Keywords

foreign medical students
professional-­communicative image
Ukrainian as a foreign language

How to Cite

Кушнір, І. (2022). Criteria for the formation of professional and communicative image of foreign medical students. Ukrainian Educational Journal, (1), 80–86. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-1-80-86

Abstract

This article highlights the problem of finding diagnostic tools to determine the results of language training of foreign students of Ukrainian universities. Today we see an increase in the number of foreign students who receive higher education in Ukrainian universities in English. Foreign students who receive higher medical education in Ukraine in English use the Ukrainian language as a means of communicative interaction in the socio-­cultural, educational and academic environment and during clinical practice. A complete picture of the learning outcome, focusing on this result will significantly increase the efficiency of the learning process. Teaching the Ukrainian language as a foreign of English-­speaking medical students lays the linguistic foundation of professional and communicative image of future doctors. The author of the article identifies the criteria and describes the indicators by which you can diagnose the level of formation of psychological, cognitive-­communicative, and cognitive-­linguistic components of professional-­communicative image. Personal qualities of the psychological level are realized at the cognitive-­communicative level of professional-­communicative image of doctors through awareness of discourse and genre strategies, tactics of communicative behavior with the patient and colleagues, as well as at the cognitive-­linguistic level of professional-­communicative image of doctors. Therefore, determining the level of formation of the cognitive-­linguistic component of the professional-­communicative image will allow the separation of the linguistic-­aspect criterion, and the cognitive-­communicative component – the strategic-­activity criterion. Applying the criteria described in the article to assess the level of formation of professional and communicative image of foreign medical students, we can compare the characteristics of the desired result of the study of educational disciplines of the linguistic cycle with real indicators. The language-­aspect criterion helps to identify in foreign students the level of mastery of general and professionally-­oriented aspects, phonetic, lexical and grammatical skills. With the help of strategic-­activity criterion we find awareness of strategies and tactics of communicative behavior with the patient and with colleagues; formation of skills of empathic listening, tolerant speaking, as well as reading and writing in the Ukrainian-­language hospital-­practical sphere.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-1-80-86
PDF (Українська)

References

Варданян, А. О. (2017). Формування професійно-­мовленнєвої компетентності майбутніх лікарів: дисертація канд. пед. наук. Хмельницький.

Іванишин, Г. Я. (2013). Навчання професійно зорієнтованого діалогічного мовлення іноземних студентів медичних спеціальностей у процесі вивчення української мови: дисертація. Івано-­Франківськ.

Кушнір, І. М. (2020). Інтегративна модель методичної системи навчання української мови англомовних здобувачів вищої медичної освіти. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. Збірник наукових праць. Харків. 37, 36–51, 2020. DOI: 10.26565/2073–4379–2020–37–03

Левенок, І.С. (2020). Формування українськомовної професійної компетентності іноземних студентів медичних спеціальностей закладів вищої освіти»: дисертація. Суми.

Пентилюк, М., Горошкіна, О. (2015). Словник-­довідник з української лінгводидактики: навчальний посіб. Київ: Ленвіт.

Рагріна, Ж.М. (2017). Підготовка майбутніх іноземних спеціалістів-­медиків до професійного спілкування: дисертація. Запоріжжя.

Стандартизовані вимоги: рівні володіння українською мовою як іноземною А1–С2. Зразки сертифікаційних завдань: посібник. (2020). Київ: ІНКОС.

Статівка, А. (2021). Констатувальний експеримент у системі методів лінгводидактичного та методичного досліджень. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, 38, 189–204. https://doi.org/10.26565/2073–4379–2021–38–13

Українська мова як іноземна. Примірна програма навчальної підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти (2017). Київ.

Федорова, О.А. (2016). Формування аудитивних умінь іноземних слухачів підготовчого відділення у процесі навчання української мови: дисертація. Івано-­Франківськ.

Цуркан, М.В. (2020). Методична система навчання української мови як іноземної студентів медичних закладів вищої освіти: дисертація. Київ.

Vardanyan, A. O. (2017). Formuvannya profesijno-­movlennyevoyi kompetentnosti majbutnix likariv: dy`sertaciya kand. ped. nauk. Xmel`ny`cz`ky`j. (in Ukrainian).

Ivany`shy`n, G. Ya. (2013). Navchannya profesijno zoriyentovanogo dialogichnogo movlennya inozemny`x studentiv medy`chny`x special`nostej u procesi vy`vchennya ukrayins`koyi movy`: dy`sertaciya. Ivano-­Frankivs`k. (in Ukrainian).

Kushnir, I. M. (2020). Integraty`vna model` metody`chnoyi sy`stemy` navchannya ukrayins`koyi movy` anglomovny`x zdobuvachiv vy`shhoyi medy`chnoyi osvity`. Vy`kladannya mov u vy`shhy`x navchal`ny`x zakladax osvity` na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zv’yazky`. Naukovi doslidzhennya. Dosvid. Poshuky`. Zbirny`k naukovy`x pracz`. Xarkiv. 37, 36–51, 2020. DOI: 10.26565/2073–4379–2020–37–03 (in Ukrainian).

Levenok, I. S. (2020). Formuvannya ukrayins`komovnoyi profesijnoyi kompetentnosti inozemny`x studentiv medy`chny`x special`nostej zakladiv vy`shhoyi osvity`»: dy`sertaciya. Sumy`. (in Ukrainian).

Penty`lyuk, M., Goroshkina, O. (2015). Slovny`k-dovidny`k z ukrayins`koyi lingvody`dakty`ky`: navchal`ny`j posib. Ky`yiv: Lenvit. (in Ukrainian).

Ragrina, Zh. M. (2017). Pidgotovka majbutnix inozemny`x specialistiv-medy`kiv do profesijnogo spilkuvannya: dy`sertaciya. Zaporizhzhya. (in Ukrainian).

Standarty`zovani vy`mogy`: rivni volodinnya ukrayins`koyu movoyu yak inozemnoyu A1–S2. Zrazky` serty`fikacijny`x zavdan`: posibny`k. (2020). Ky`yiv: INKOS. (in Ukrainian).

Stativka, A. (2021). Konstatuval`ny`j ekspery`ment u sy`stemi metodiv lingvody`dakty`chnogo ta metody`chnogo doslidzhen`. Vy`kladannya mov u vy`shhy`x navchal`ny`x zakladax osvity` na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zv’yazky`, 38, 189–204. https://doi.org/10.26565/2073–4379–2021–38–13 (in Ukrainian).

Ukrayins`ka mova yak inozemna. Pry`mirna programa navchal`noyi pidgotovky` faxivciv drugogo (magisters`kogo) rivnya vy`shhoyi osvity` (2017). Ky`yiv. (in Ukrainian).

Fedorova, O. A. (2016). Formuvannya audy`ty`vny`x umin` inozemny`x sluxachiv pidgotovchogo viddilennya u procesi navchannya ukrayins`koyi movy`: dy`sertaciya. Ivano-­Frankivs`k. (in Ukrainian).

Czurkan, M. V. (2020). Metody`chna sy`stema navchannya ukrayins`koyi movy` yak inozemnoyi studentiv medy`chny`x zakladiv vy`shhoyi osvity`: dy`sertaciya. Ky`yiv. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.