Organization of the educational process in institutions of general secondary education by means of digital technologies during martial law
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

educational process
digital technologies
martial law
distance learning

How to Cite

Marienko М. ., & Sukhikh А. (2022). Organization of the educational process in institutions of general secondary education by means of digital technologies during martial law. Ukrainian Educational Journal, (2), 31–37. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37

Abstract

The organization of the educational process during the imposition of martial law in general secondary education institutions is provided in most cases as a distance form of education (or, if possible, a mixed form of education). At the same time, the organization of distance learning has its own specifics associated with the imposition of martial law in Ukraine. The study considered three modes of distance learning: synchronous, asynchronous and bichronous. A description of each of the modes is given and it can be concluded that the synchronous mode in the classical form is currently an exception. Two scenarios for the use of synchronous mode are considered, which are a combination of another mode. Advice is given to use asynchronous mode and bichronous mode first of all. The bichronous mode involves the use of all functions of asynchronous and pre-planning of individual lessons in real time using video conferencing. Certain categories of students (their territorial location), technical and ergonomic problems should be taken into account when planning and organizing the educational process of general secondary education institutions by means of digital technologies. Problems of technical and ergonomic nature include: lack or limited access to individual technical teaching aids; limited Internet access; the impossibility of arranging a comfortable place to study. There are the following categories of students in wartime, which should also be taken into account when planning the educational process: remained in their places of residence; evacuated to different regions of Ukraine; evacuated outside Ukraine. Advice and solutions to some technical problems are given (impossibility of arranging a comfortable place for studying). The description of the online platform “All-­Ukrainian School Online” is given, which can be used to organize the educational process of both individual subjects and all subjects according to the schedule of general secondary education. The socio-­psychological factor is considered as one of the main aspects of learning. Practical advice for teachers during lesson planning and implementation is presented. Recommendations are given for the duration of lessons, the amount of homework.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

мільйонів дітей війни в Україні. (2022). Освіта під загрозою. https://saveschools.in.ua/

Васильєв, С. В., Маляр, С. А. (2022). Правові засади запровадження режиму воєнного стану в Україні. Наука і техніка сьогодні, 3(3), С. 22–30. https://doi.org/10.52058/2786–6025–2022–3(3)-22–30

Всеукраїнська школа онлайн. (2022). https://lms.e-school.net.ua/

Державна служба якості освіти України. (2022). Як вчителю організувати свою роботу під час війни: рекомендації Державної служби якості освіти. https://sqe.gov.ua/yak-vchitelyu-­organizuvati-svoyu-­robotu-p/

Інструкція щодо роботи на платформі «Всеукраїнська школа онлайн». (2022). YouTube. https://youtu.be/hFe10bXiSWg

Коваленко, В. В., Мар’єнко, М. В., Сухіх, А. С. (2021). Використання цифрових технологій у процесі змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти: методичні рекомендації. Київ. ІІТЗН НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/728506/1/Методичні рекомендації ISBN%20978–617–95182–5–6.pdf

Коротка пам’ятка для вчителів, які працюють із дітьми під час війни. 9 правил. (2022). НУШ. https://nus.org.ua/articles/korotka-pam-yatka-dlya-vchyteliv-yaki-pratsyuyut-iz-ditmy-pid-chas-vijny‑9-pravyl/

Куриш, Н. К. (2021). Впровадження біхронного режиму онлайн-­навчання в закладах післядипломної педагогічної освіти. Педагогічні науки: теорія та практика. 3 (39), 199–204. https://lib.lntu.edu.ua/sites/default/files/2022–01/pedagogics.journalsofznu.zp_.ua_3_2021_%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82.pdf#page=199

Міністерство освіти і науки України. (2022). Сергій Шкарлет: Всім закладам освіти рекомендовано припинити освітній процес та оголосити канікули на два тижні. https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-­shkarlet-vsim-zakladam-­osviti-rekomendovano-­pripiniti-osvitnij-­proces-ta-ogolositi-­kanikuli-na-dva-tizhni

Освіторія. (2022). Всеукраїнська школа онлайн: як користуватися платформою? https://osvitoria.media/experience/vseukrayinska-­shkola-onlajn-yak-korystuvatysya-­platformoyu/

Толочко, С. В. (2021). Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка.13 (169), 28–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.5077823

Як користуватися. (2022). Всеукраїнська школа онлайн. https://lms.e-school.net.ua/guide

Як учителям розпочати навчальний процес. 42 практики та 18 відповідей на запитання від Світлани Ройз. (2022). НУШ. https://nus.org.ua/articles/yak-uchytelyam-­rozpochaty-navchalnyj-­protses‑42-praktyky-ta‑18-vidpovidej-na-zapytannya-vid-svitlany-rojz/

milioniv ditei viiny v Ukraini. (2022). Osvita pid zahrozoiu. https://saveschools.in.ua. (in Ukrainian).

Vasyliev, S. V., Maliar, S. A. (2022). Pravovi zasady zaprovadzhennia rezhymu voiennoho stanu v Ukraini. Nauka i tekhnika sohodni, 3(3), S. 22–30. https://doi.org/10.52058/2786–6025–2022–3(3)-22–30. (in Ukrainian).

Vseukrainska shkola onlain. (2022). https://lms.e-school.net.ua. (in Ukrainian).

Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2022). Yak vchyteliu orhanizuvaty svoiu robotu pid chas viiny: rekomendatsii Derzhavnoi sluzhby yakosti osvity. https://sqe.gov.ua/yak-vchitelyu-­organizuvati-svoyu-­robotu-p. (in Ukrainian).

Instruktsiia shchodo roboty na platformi “Vseukrainska shkola onlain”. (2022). YouTube. https://youtu.be/hFe10bXiSWg. (in Ukrainian).

Kovalenko, V. V., Marienko, M. V., Sukhikh, A. S. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u protsesi zmishanoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: metodychni rekomendatsii. Kyiv. IITZN NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/728506/1/Metodychni rekomendatsii ISBN%20978–617–95182–5–6.pdf. (in Ukrainian).

Korotka pamiatka dlia vchyteliv, yaki pratsiuiut iz ditmy pid chas viiny. 9 pravyl. (2022). NUSh. https://nus.org.ua/articles/korotka-pam-yatka-dlya-vchyteliv-yaki-pratsyuyut-iz-ditmy-pid-chas-vijny‑9-pravyl. (in Ukrainian).

Kurysh, N. K. (2021). Vprovadzhennia bikhronnoho rezhymu onlain-­navchannia v zakladakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka. 3 (39), 199–204. https://lib.lntu.edu.ua/sites/default/files/2022–01/pedagogics.journalsofznu.zp_.ua_3_2021_%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82.pdf#page=199. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2022). Serhii Shkarlet: Vsim zakladam osvity rekomendovano prypynyty osvitnii protses ta oholosyty kanikuly na dva tyzhni. https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-­shkarlet-vsim-zakladam-­osviti-rekomendovano-­pripiniti-osvitnij-­proces-ta-ogolositi-­kanikuli-na-dva-tizhni. (in Ukrainian).

Osvitoriia. (2022). Vseukrainska shkola onlain: yak korystuvatysia platformoiu? https://osvitoria.media/experience/vseukrayinska-­shkola-onlajn-yak-korystuvatysya-­platformoyu. (in Ukrainian).

Tolochko, S. V. (2021). Tsyfrova kompetentnist pedahohiv v umovakh tsyfrovizatsii zakladiv osvity ta dystantsiinoho navchannia. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka.13 (169), 28–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.5077823. (in Ukrainian).

Iak korystuvatysia. (2022). Vseukrainska shkola onlain. https://lms.e-school.net.ua/guide. (in Ukrainian).

Iak uchyteliam rozpochaty navchalnyi protses. 42 praktyky ta 18 vidpovidei na zapytannia vid Svitlany Roiz. (2022). NUSh. https://nus.org.ua/articles/yak-uchytelyam-­rozpochaty-navchalnyj-­protses‑42-praktyky-ta‑18-vidpovidej-na-zapytannya-vid-svitlany-rojz. (in Ukrainian).

Maiia Marienko, PhD (Pedagogy), Senior Researcher of the Department of Cloud-­Oriented Systems of Education Informatization, Institute of Digitalization of Education of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine

Research interests: digital technologies, cloud-­based systems, open science, cloud-­based open science services, teacher training

Alisa Sukhikh, PhD (Pedagogy), Senior Researcher of the Department of Cloud-­Oriented Systems of Education Informatization, Institute of Digitalization of Education of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine

Research interests: digital technologies, cloud-­oriented systems, open science, cloud-­oriented open science services, software and hardware in the educational process

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.