State of mathematics remote teaching during the war in Ukraine
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

mathematics remote teaching
teaching of mathematics during the war
the state of remote teaching
distance learning

How to Cite

Vasylieva Д. (2022). State of mathematics remote teaching during the war in Ukraine. Ukrainian Educational Journal, (2), 38–47. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-38-47

Abstract

The conditions under which mathematics remote teaching takes place during the war in Ukraine have been clarified. The differences between such teaching and teaching during long-term quarantine due to COVID‑19 are described. References about distance learning and remote teaching before and after the advent of COVID‑19 have been analyzed. The need to provide mathematics remote teaching during the war in Ukraine is justified in the article.
The results of a survey of more than 500 students of 5–11 grades in various conditions during the war are presented. It has been found that about 80% of students are offered mathematics distance learning, but only 90% of students in the unoccupied territories and only 5% of students in the occupied territories have the opportunity to study remotely. The vast majority of teachers of mathematics offer students simultaneous online lessons, and some incorporate exercises to stabilize students’ emotional state. The survey clarified how mathematics remote teaching is organized (models, number of hours for synchronous online lessons, availability of homework and the ability to do it by students of different ages, proposed types of tasks for synchronous lessons and homework, platforms used) during wartime, as well as the students and parents’ attitude to this type of education. It was found that during distance learning students do not have experience in some types of work (creative, practical work, work in pairs and groups), although they would like to have such experience. It is determined that in the conditions of distance learning the level of motivation of students falls sharply. It is determined that the most vulnerable category of students are students of 10–11 grades. The state of mathematics remote teaching during the war in Ukraine on the basis of this survey is described.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-38-47
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Біляй, Ю. (2018). Методична система підготовки майбутніх вчителів математики та інформатики до використання технологій дистанційного навчання. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/21434/Biliai.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Богачков, Ю., Биков, В., та ін. (2012). Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах: посібник. Київ, Україна: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/626/

Борзенко, О. (2012). Основні категорії та поняття дистанційного навчання. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 19(1). 6–14. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2012_19%281%29__3

Бурда, М., Васильєва, Д. (2021). Стан дистанційного навчання математики у 2020–2021 роках. Математика в рідній школі. 4. 2–6. https://lib.iitta.gov.ua/727923/1/Matematika_4_2021–3%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%BA%D0%B0–2–6.pdf

Вой­налович, Н., Котельнікова, С. (2020). Організація дистанційного навчання старшокласників на прикладі вивчення теми «Похідна та її застосування». Наукові записки Серія: Педагогічні науки. Випуск 191. 55–58. https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/669

Воротникова, І., Якубов, С. (2017). Упровадження дистанційних технологій у навчально-­виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна: Київський університет імені Бориса Грінченка.

Годоваюк, Т. (2016). Дистанційний курс навчання методики математики. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 3. Фізика і математика у вищій і середній школі. 54–59. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/18710/Godovaniuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Колчук, Т. (2014). Методика дистанційного навчання геометрії учнів основної школи.http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5346/Kolchuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Кондратюк, В. М. (2020). Застосування інформаційних технологій при вивченні математики в загальноосвітніх школах в умовах пандемії. Сучасні тендеції в математичному моделюванні і його програмному забезпеченні: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. 47–50. http://dspace2.regi.rovno.ua:28080/jspui/bitstream/123456789/1956/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%8E%D0%BA%20%D0%92.%20%D0%9C..pdf

Кухаренко, В. (2007). Дистанційне навчання. Енциклопедичне видання: Навч. – метод. посіб. Київ, Україна: ТОВ Редакція «Комп’ютер». http://library.kpi.kharkov.ua/files/new_postupleniya/dictna.pdf

Кухаренко, В., Бондаренко, В. (2020). Екстрене дистанційне навчання в Україні: Монографія. Харків, Україна:. Вид-во КП «Міська друкарня». http://library.kpi.kharkov.ua/files/new_postupleniya/ekdina.pdf

Ляска, О, Чаграк, Н., Стриженко, Т. (2021). Оцінювання ефективності технологій викладання в умовах дистанційної освіти. Український педагогічний журнал. 3. 106–115. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–3–106–115

Маятіна, Н., Лисенко, Т., Дмитрієнко, О. (2021). Сучасні моделі дистанційного навчання. Український педагогічний журнал. 2. 84–95. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–2–84–95

Організація дистанційного навчання. (2020). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-­dustanciyna%20osvita‑2020.pdf

Прокопенко, А., Підчасов Є., та ін. (2019). Технології дистанційного навчання: методологія створення та супроводу навчальних курсів. Навчальний посібник. Харків, Україна: ХНПУ імені Г. С. Сковороди; «Мітра». http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_IT/Posib_DO1.pdf

Хара, O. (2010). Дистанційне навчання математики абітурієнтів у системі довузівської підготовки. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10236/100084976?sequence=1&isAllowed=y

Ярошенко, Т. (2019). Дистанційне навчання в системі вищої освіти: сучасні тенденції. Engineering and Educational Technologies. 7 (4). 8–21. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16869/Yaroshenko_Distance_learning_in_higher_education_current_trends.pdf?sequence=1

Almarashdi, H., Jarrah, A. (2021). Mathematics Distance Learning Amid the COVID‑19 Pandemic in the UAE: High School Students’ Perspectives. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Volume 20. 1. 292–307.

Banas, Е., Emory, W. (1998). History and issues of distance learning. Public administration quarterly. 22(3). 365–383. http://www.jstor.org/stable/40862326

Bozkurt, A., and others. (2015). Trends in Distance Education Research: A Content Analysis of Journals 2009–2013. International Review of Research in Open and Distributed Learning.16(1). 330–363. https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i1.1953

Carius, A. (2020). Teaching Practices in Mathematics During COVID‑19 Pandemic: Challenges for Technological Inclusion in a Rural Brazilian School. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences (ASRJETS). 35–43.https://asrjetsjournal.org/index.php/American_Scientific_Journal/article/view/6230

Dietrich, N., Kentheswaran, K., and others. (2020). Attempts, Successes, and Failures of Distance Learning in the Time of COVID‑19. Journal of Chemical Education, American Chemical Society, Division of Chemical Education. 97 (9). 2448–2457. https://hal.inrae.fr/hal‑02968201/document

Harting, K., Erthal, M. (2005). History of distance learning. Information Technology, Learning, and Performance Journal. Vol. 23, Iss. 1. 35–44.

Kentnor, H. (2015). Distance Education and the Evolution of Online Learning in the United States. Curriculum and Teaching Dialogue. Volume 17, Numbers 1 & 2. 21–34. https://digitalcommons.du.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1026&context=law_facpub

Unger, S., Meiran, W. (2020). Student attitudes towards online education during the COVID‑19 viral outbreak of 2020: Distance learning in a time of social distance. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES). 4(4). 256–266.

Biliai, Yu. (2018). Metodychna systema pidhotovky maibutnikh vchyteliv matematyky ta informatyky do vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/21434/Biliai.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).

Bohachkov, Yu., Bykov, V., ta in. (2012). Orhanizatsiia seredovyshcha dystantsiinoho navchannia v serednikh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: posibnyk. Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/626/ (in Ukrainian).

Borzenko, O. (2012). Osnovni katehorii ta poniattia dystantsiinoho navchannia. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. 19(1). 6–14. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2012_19%281%29__3 (in Ukrainian).

Burda, M., Vasylieva, D. (2021). Stan dystantsiinoho navchannia matematyky u 2020–2021 rokakh. Matematyka v ridnii shkoli. 4. 2–6. https://lib.iitta.gov.ua/727923/1/Matematika_4_2021–3%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%BA%D0%B0–2–6.pdf (in Ukrainian).

Voinalovych, N., Kotelnikova, S. (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia starshoklasnykiv na prykladi vyvchennia temy «Pokhidna ta yii zastosuvannia». Naukovi zapysky Seriia: Pedahohichni nauky. Vypusk 191. 55–58. https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/669. (in Ukrainian).

Vorotnykova, I., Yakubov, S. (2017). Uprovadzhennia dystantsiinykh tekhnolohii u navchalno-­vykhovnyi protses zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Ukraina: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. (in Ukrainian).

Hodovaiuk, T. (2016). Dystantsiinyi kurs navchannia metodyky matematyky. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 3. Fizyka i matematyka u vyshchii i serednii shkoli. 54–59. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/18710/Godovaniuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).

Kolchuk, T. (2014). Metodyka dystantsiinoho navchannia heometrii uchniv osnovnoi shkoly. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5346/Kolchuk.pdf. (in Ukrainian).

Kondratiuk, V. M. (2020). Zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii pry vyvchenni matematyky v zahalnoosvitnikh shkolakh v umovakh pandemii. Suchasni tendetsii v matematychnomu modeliuvanni i yoho prohramnomu zabezpechenni: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. 47–50. http://dspace2.regi.rovno.ua:28080/jspui/bitstream/123456789/1956/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%8E%D0%BA%20%D0%92.%20%D0%9C..pdf (in Ukrainian).

Kukharenko, V. (2007). Dystantsiine navchannia. Entsyklopedychne vydannia: Navch. – metod. posib. Kyiv, Ukraina: TOV Redaktsiia «Kompiuter». http://library.kpi.kharkov.ua/files/new_postupleniya/dictna.pdf (in Ukrainian).

Kukharenko, V., Bondarenko, V. (2020). Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini: Monohrafiia. Kharkiv, Ukraina:. Vyd-vo KP «Miska drukarnia». http://library.kpi.kharkov.ua/files/new_postupleniya/ekdina.pdf (in Ukrainian).

Liaska, O, Chahrak, N., Stryzhenko, T. (2021). Otsiniuvannia efektyvnosti tekhnolohii vykladannia v umovakh dystantsiinoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 3. 106–115. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–3–106–115. (in Ukrainian).

Maiatina, N., Lysenko, T., Dmytriienko, O. (2021). Suchasni modeli dystantsiinoho navchannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 2. 84–95. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–2–84–95 (in Ukrainian).

Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia. (2020). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-­dustanciyna%20osvita‑2020.pdf (in Ukrainian).

Prokopenko, A., Pidchasov Ye., ta in. (2019). Tekhnolohii dystantsiinoho navchannia: metodolohiia stvorennia ta suprovodu navchalnykh kursiv. Navchalnyi posibnyk. Kharkiv, Ukraina: KhNPU imeni H. S. Skovorody; «Mitra». http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_IT/Posib_DO1.pdf (in Ukrainian).

Khara, O. (2010). Dystantsiine navchannia matematyky abituriientiv u systemi dovuzivskoi pidhotovky. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10236/100084976?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).

Iaroshenko, T. (2019). Dystantsiine navchannia v systemi vyshchoi osvity: suchasni tendentsii. Engineering and Educational Technologies. 7 (4). 8–21. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16869/Yaroshenko_Distance_learning_in_higher_education_current_trends.pdf?sequence=1 (in Ukrainian).

Almarashdi, H., Jarrah, A. (2021). Mathematics Distance Learning Amid the COVID‑19 Pandemic in the UAE: High School Students’ Perspectives. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Volume 20. 1. 292–307. (in English).

Banas, Е., Emory, W. (1998). History and issues of distance learning. Public administration quarterly. 22(3). 365–383. http://www.jstor.org/stable/40862326 (in English).

Bozkurt, A., and others. (2015). Trends in Distance Education Research: A Content Analysis of Journals 2009–2013. International Review of Research in Open and Distributed Learning.16(1). 330–363. https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i1.1953 (in English).

Carius, A. (2020). Teaching Practices in Mathematics During COVID‑19 Pandemic: Challenges for Technological Inclusion in a Rural Brazilian School. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences (ASRJETS). 35–43.https://asrjetsjournal.org/index.php/American_Scientific_Journal/article/view/6230 (in English).

Dietrich, N., Kentheswaran, K., and others. (2020). Attempts, Successes, and Failures of Distance Learning in the Time of COVID‑19. Journal of Chemical Education, American Chemical Society, Division of Chemical Education. 97 (9). 2448–2457. https://hal.inrae.fr/hal‑02968201/document(in English).

Harting, K., Erthal, M. (2005). History of distance learning. Information Technology, Learning, and Performance Journal. Vol. 23, Iss. 1. 35–44. (in English).

Kentnor, H. (2015). Distance Education and the Evolution of Online Learning in the United States. Curriculum and Teaching Dialogue. Volume 17, Numbers 1 & 2. 21–34. https://digitalcommons.du.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1026&context=law_facpub (in English).

Unger, S., Meiran, W. (2020). Student attitudes towards online education during the COVID‑19 viral outbreak of 2020: Distance learning in a time of social distance. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES). 4(4). 256–266. (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.