Abstract
This paper presents a comparative analysis of the educational components of Italian «La Sapienza University of Rome» (SAPIENZA Università degli Studi di Roma «La Sapienza»); University of Rome «Tor Vergata» (Università degli Studi di Roma «Tor Vergata»), University of Genoa (Università degli studi di Genova); University of Perugia (Università degli Studi di Perugia); University of Catania (Università degli Studi di Catania) and Ukrainian (Lviv Polytechnic National University, Taras Shevchenko National University of Kyiv) universities. The main differences in the training of future specialists in the field of tourism have been identified, in particular the terms of Bachelor's degree program in Italy and Ukraine; practical training of students, and opportunities for further employment of special graduates in Tourism.
Proceeding from the analysis of the educational components of the HEIs under research, it is necessary to identify the six main differences in the training of future professionals in the field of tourism:
- terms of EQL “Bachelor” in Italy and Ukraine;
- names and goals of educational programs in Italian and Ukrainian universities;
- educational vectors of academic disciplines;
- blocks of academic disciplines;
- specifics of practical training of students;
- opportunities for further employment of a graduate majoring in «Tourism».
According to the results of the comparative analysis, it is determined that the bachelor's degree in Tourism at Italian universities is three years, and in Ukraine – four years; it is characterized by different approaches to the formation of the name and goals of educational programs. With regard to the most profitable and most developed types of tourism in the country, in Ukrainian universities the reference point is chosen on the comprehensive aspect of a tourist specialty, that is taking into account all its elements.
Educational vectors in Italy are the basis for curricula content with relevant disciplines, in particular, economic, linguistic, legal, professional, etc. In Ukraine as a whole, these aspects remain, except for the legal one, which is characterized by a significant lack of legal disciplines in contrast to the Italian free economic zones. The priority component of the educational process in Italy is the practical component, which is implemented through internships in relevant companies, and institutions, which allows to increase the consolidation of theoretical knowledge and practical skills directly at the tourism company. Unlike with Italian universities, Ukrainian HEIs have established a classical practice of highly professional acquisition of practical competencies by students for further successful employment, and an internship is likely only as a grant program.
References
Виробнича практика «Туристична». (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/6/479
Географічний факультет Київського національного університету імені Тараса Шевченка. (2022). https://geo.knu.ua/
Зігунов, В.М. (2021). Зарубіжний і вітчизняний досвід професійної підготовки фахівців сфери соціального туризму. Теорія і методика професійної освіти, 21(1), 91‒94. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/31/part_1/20.pdf
Київський національний університет імені Тараса Шевченка. (2022). http://knu.ua/
Леоненко, Н.А. (2020). Державне регулювання системи підготовки фахівців у сфері туризму та перспективи їх подальшого працевлаштування. http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/12386
Лук’янець, А.В. (2021). Підготовка туристичних кадрів. Економіка та суспільство, (25). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-28
Навчальна практика «Екскурсійна». (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/4/14425
Навчальна практика «Краєзнавча». (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/2/14424
Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій». (2010). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text
Національний університет «Львівська політехніка». (2022). https://lpnu.ua/
Освітньо-професійна програма «Туризм». (2020a). Київський національний університет імені Тараса Шевченка. https://geo.knu.ua/wp-content/uploads/2022/02/opp_turyzm_bak_-denne-_zaochn_red2020_3.pdf
Освітньо-професійна програма «Туризм». (2020b). Національний університет «Львівська політехніка». https://lpnu.ua/sites/default/files/2021/program/12903/opp242bak2020.PDF
Постанова Кабінету міністрів України (29.04. 2015 р.) № 266. Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text
Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/8/3633
Про освітні програми: Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. (2022). https://lpnu.ua/osvita/pro-osvitni-programy/pershyi-riven-vyshchoi-osvity
Рейтинг університетів України «ТОП-200 УКРАЇНА 2021». (2021). http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=6868
Робочі програми навчальних дисциплін ОПП «Туризм» (рівень: бакалавр; форма навчання: денна; мова навчання: українська; н.п. 2020 р.). (2020). https://geo.knu.ua/osvitni-programy/opysy-osvitnih-program/robochi-programy-navchalnyh-dysczyplin-opp-turyzm-bakalavr-2020-r-d/
Харківський національний університет імені Василя Назаровича Каразіна. (2022). https://www.univer.kharkov.ua/
Allegato, A. (2022). Elenco dei settori scientifico-disciplinari. http://www.miur.it/UserFiles/115.htm
Corso di Laurea in Economia del Turismo. (2022). https://www.econ.unipg.it/didattica/assisi/laurea-in-economia-del-turismo
Corso di laurea in Scienze del turismo. (2022). L 15. Piano uffciale degli studi. Coorte 2019/2022. http://www.disfor.unict.it/sites/default/files/files/L-15%20Scienze%20del%20turismo%20coorte%202019-22%20.pdf
Decreto 1351/2021. (2021). Macroarea di lettere e filosofia. Dipartimento di storia, patrimonio cultuale, formazione e società bando di concorso per l’ammissione al corso di laurea professionalizzante in “Turismo enogastronomico (TUReg)”. Classe l-15 (d.m. 270/2004). A.a. 2021/2022. http://web.uniroma2.it/allegato/38624/contenuto/turismo_enogastronomico_a_a__2021-2022
Informazioni sul corso – Regolamento 2020. (2020). https://www.econ.unipg.it/didattica/assisi/laurea-in-economia-del-turismo/info-economia-turismo-assisi?idcorso=175&annoregolamento=2020&tab=INS
Informazioni sul corso – Regolamento 2021. (2022). Corso di laurea in Economia del turismo. https://www.econ.unipg.it/didattica/assisi/laurea-in-economia-del-turismo/info-economia-turismo-assisi?idcorso=175&annoregolamento=2021&tab=PRE
Manifesto degli studi a.a. 2020/2021 corso di laurea in 9912 scienze del turismo: impresa, cultura e territorio (classe l-15). (2020). https://servizionline.unige.it/unige/stampa_manifesto/MF/2020/9912.html
Percorso formativo. (2022). https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/corso/2020/30432/cds
QS World Rankings 2021. (2021). https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021
Requisiti di ammissione. (2022). http://www.disfor.unict.it/it/corsi/l-15-st/requisiti-di-ammissione
Sbocchi lavorativi. (2022). https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/corso/2020/30432/sbocchi-lavorativi
Scienze del turismo. (2022). https://www.unict.it/en/node/11367
Scienze del turismo. Laurea. (2022). https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/corso/2020/30432/home
Scienze del turismo: impresa, cultura e territorio. (2022). https://corsi.unige.it/9912
Shanghai Academic Ranking of World Universities 2021. (2021). https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2021
The Village Україна. (2021). Скільки іноземців побувало в Україні за 2021 рік. https://bit.ly/3wjuEJI
Times University Ranking 2021. (2021). https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking#!/page/0/length/25/locations/ITA/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats
Tirocini. (2022). https://www.uniroma1.it/it/pagina/tirocini
TOP20 The World’s Most Visited Countries 2020. (2020). https://romecitynow.com/the-worlds-most-visited-countries-2020
Turismo enogastronomico. (2022). https://web.uniroma2.it/module/name/Content/newlang/italiano/navpath/OFF/section_parent/6942
Turismo enogastronomico. (2022). https://web.uniroma2.it/module/name/Content/newlang/italiano/navpath/OFF/section_parent/6942
Allegato, A. (2022). Elenco dei settori scientifico-disciplinari. http://www.miur.it/UserFiles/115.htm
Corso di Laurea in Economia del Turismo. (2022). https://www.econ.unipg.it/didattica/assisi/laurea-in-economia-del-turismo
Corso di laurea in Scienze del turismo. (2022). L 15. Piano uffciale degli studi. Coorte 2019/2022. http://www.disfor.unict.it/sites/default/files/files/L-15%20Scienze%20del%20turismo%20coorte%202019-22%20.pdf
Decreto 1351/2021. (2021). Macroarea di lettere e filosofia. Dipartimento di storia, patrimonio cultuale, formazione e società bando di concorso per l’ammissione al corso di laurea professionalizzante in “Turismo enogastronomico (TUReg)”. Classe l-15 (d.m. 270/2004). A.a. 2021/2022. http://web.uniroma2.it/allegato/38624/contenuto/turismo_enogastronomico_a_a__2021-2022
Heohrafichnyi fakultet Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. (2022). https://geo.knu.ua/
Informazioni sul corso – Regolamento 2020. (2020). https://www.econ.unipg.it/didattica/assisi/laurea-in-economia-del-turismo/info-economia-turismo-assisi?idcorso=175&annoregolamento=2020&tab=INS Informazioni sul corso – Regolamento 2021. (2022). Corso di laurea in Economia del turismo. https://www.econ.unipg.it/didattica/assisi/laurea-in-economia-del-turismo/info-economia-turismo-assisi?idcorso=175&annoregolamento=2021&tab=PRE
Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Nazarovycha Karazina. (2022). https://www.univer.kharkov.ua/
Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. (2022). http://knu.ua/
Leonenko, N.A. (2020). Derzhavne rehuliuvannia systemy pidhotovky fakhivtsiv u sferi turyzmu ta perspektyvy yikh podalshoho pratsevlashtuvannia. http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/12386
Lukianets, A.V. (2021). Pidhotovka turystychnykh kadriv. Ekonomika ta suspilstvo, (25). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-28
Manifesto degli studi a.a. 2020/2021 corso di laurea in 9912 scienze del turismo: impresa, cultura e territorio (classe l-15 ). (2020). https://servizionline.unige.it/unige/stampa_manifesto/MF/2020/9912.html
Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy DK 003:2010 «Klasyfikator profesii». (2010). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text
Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika». (2022). https://lpnu.ua/
Navchalna praktyka «Ekskursiina». (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/4/14425
Navchalna praktyka «Kraieznavcha». (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/2/14424
Osvitno-profesiina prohrama «Turyzm». (2020a). Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. https://geo.knu.ua/wp-content/uploads/2022/02/opp_turyzm_bak_-denne-_zaochn_red2020_3.pdf
Osvitno-profesiina prohrama «Turyzm». (2020b). Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika». https://lpnu.ua/sites/default/files/2021/program/12903/opp242bak2020.PDF
Percorso formativo. (2022). https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/corso/2020/30432/cds
Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy (29.04. 2015 r.) № 266. Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text
Praktyka za temoiu bakalavrskoi kvalifikatsiinoi roboty. (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/8/3633
Pro osvitni prohramy: Pershyi (bakalavrskyi) riven vyshchoi osvity. (2022). https://lpnu.ua/osvita/pro-osvitni-programy/pershyi-riven-vyshchoi-osvity
QS World Rankings 2021. (2021). https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021
Reitynh universytetiv Ukrainy «TOP-200 UKRAINA 2021». (2021). http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=6868
Requisiti di ammissione. (2022). http://www.disfor.unict.it/it/corsi/l-15-st/requisiti-di-ammissione
Robochi prohramy navchalnykh dystsyplin OPP «Turyzm» (riven: bakalavr; forma navchannia: denna; mova navchannia: ukrainska; n.p. 2020 r.). (2020). https://geo.knu.ua/osvitni-programy/opysy-osvitnih-program/robochi-programy-navchalnyh-dysczyplin-opp-turyzm-bakalavr-2020-r-d/
Sbocchi lavorativi. (2022). https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/corso/2020/30432/sbocchi-lavorativi
Scienze del turismo. (2022). https://www.unict.it/en/node/11367
Scienze del turismo. Laurea. (2022). https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/corso/2020/30432/home
Scienze del turismo: impresa, cultura e territorio. (2022). https://corsi.unige.it/9912
Shanghai Academic Ranking of World Universities 2021. (2021). https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2021
The Village Ukraina. (2021). Skilky inozemtsiv pobuvalo v Ukraini za 2021 rik. https://bit.ly/3wjuEJI
Times University Ranking 2021. (2021). https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking#!/page/0/length/25/locations/ITA/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats
Tirocini. (2022). https://www.uniroma1.it/it/pagina/tirocini
TOP20 The World’s Most Visited Countries 2020. (2020). https://romecitynow.com/the-worlds-most-visited-countries-2020
Turismo enogastronomico. (2022). https://web.uniroma2.it/module/name/Content/newlang/italiano/navpath/OFF/section_parent/6942
Turismo enogastronomico. (2022). https://web.uniroma2.it/module/name/Content/newlang/italiano/navpath/OFF/section_parent/6942
Vyrobnycha praktyka «Turystychna». (2021). http://directory.lpnu.ua/majors/subject/ISD/6.242.00.00/8/2021/ua/full/6/479
Zihunov, V.M. (2021). Zarubizhnyi i vitchyznianyi dosvid profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sfery sotsialnoho turyzmu. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity, 21(1), 91‒94. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/31/part_1/20.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.