THEORETICAL FOUNDATIONS OF HEURISTIC APPROACH TO ESTABLISHING THE THESAURUS OF ACADEMIC DISCIPLINE
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

information explosion
limitation of human resources for mastering knowledge
heuristic solutions
thesaurus of educational discipline

How to Cite

Kamyshyn В. ., Reva О., Zavhorodnii С. ., & Sahanovska Л. (2022). THEORETICAL FOUNDATIONS OF HEURISTIC APPROACH TO ESTABLISHING THE THESAURUS OF ACADEMIC DISCIPLINE. Ukrainian Educational Journal, (3), 100–107. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-100-107

Abstract

In conditions of the information explosion, it is urgently relevant, on the one hand,  to solve the problem of the structural organization (architecture) of the knowledge space. According to the world's prediction, the knowledge space will reach 163 Zb in 2025. On the other hand, it is about defining the thesaurus of a certain field of knowledge (or a certain academic discipline). That is a complete and systematized set of data that is considered in informatics to be comprehensible for a human user or a computer to successfully navigate in this field of knowledge. It is this thesaurus that must be successfully mastered by students in the relevant educational programs. Considering the "tree of knowledge" as an object similar not to a branched bush, but to a banyan tree with several trunks, the theoretical possibility is substantiated, as well as the mathematical model of the application of heuristic decision methodology is presented for "pruning" the specified "tree" and therefore the formation of the sought-after thesauruses of academic discipline. The authors note that the study of heuristic strategies used in solving scientific problems, as well as problems that arise in collective games or the process of PR of another kind, significantly expands the range of knowledge of a person.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-100-107
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Kремень, В. Г., Ільїн, В.В. (2012). Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму. Педагогічна думка.

Камишин, В. В., Рева, О.М., Добровольська, Н.А. (2016). Системно-кібернетичні основи організації простору знань у дидактиці в умовах інформаційного буму. Вища школа, 9, 103‒117.

Кремень, В. Г. (2014). Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін. Педагогіка і психологія, 4, 5–10.

Купенко, В. О. (2015). Педагогічні проекти: навчальний посібник. Сумський державний університет.

Лем, С. (1990). Подорож шоста, або як Трурль і Кляпавцій створили Демона Другого Порядку, аби розбійника Морданя перемогти. Кіберіада (І.І. Сварник, Пер. з польськ.) (сс.182‒196). Видавництво художньої літератури «ДНІПРО».

Рева, О.М., Камишин, В.В., та ін. (2019). Методи і моделі кваліметрії синергетичного ефекту у дидактиці: монографія. ІОД НАПН України.

Савельєва, Н.М. (Ред.) (2017). Навчально-методичне забезпечення освітніх компонентів: довідник для педагогічних та науково-педагогічних працівників. ПНПУ імені В. Г. Короленка.

Шевченко, І. (2010). Педагогічне проєктування та його складові. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Педагогічні науки, 91, 256‒260.

Kamyshyn, V. V., Reva, O.M., Dobrovolska, N.A. (2016). Systemno-kibernetychni osnovy orhanizatsii prostoru znan u dydaktytsi v umovakh informatsiinoho bumu. Vyshcha shkola, 9, 103‒117.

Kremen, V. H. (2014). Problemy yakosti ukrainskoi osvity v konteksti suchasnykh tsyvilizatsiinykh zmin. Pedahohika i psykholohiia, 4, 5–10.

Kremen, V. H., Ilin, V.V. (2012). Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu. Pedahohichna dumka.

Kupenko, V. O. (2015). Pedahohichni proekty: navchalnyi posibnyk. Sumskyi derzhavnyi universytet.

Lem, S. (1990). Podorozh shosta, abo yak Trurl i Kliapavtsii stvoryly Demona Druhoho Poriadku, aby rozbiinyka Mordania peremohty. Kiberiada (I.I. Svarnyk, Transl.) (pp.182‒196). Vydavnytstvo khudozhnoi literatury «DNIPRO».

Reva, O.M., Kamyshyn, V.V. et al. (2019). Metody i modeli kvalimetrii synerhetychnoho efektu u dydaktytsi: monohrafiia. IOD NAPN Ukrainy.

Savelieva, N.M. (Ed.) (2017). Navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnikh komponentiv: dovidnyk dlia pedahohichnykh ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv. PNPU imeni V. H. Korolenka.

Shevchenko, I. (2010). Pedahohichne proiektuvannia ta yoho skladovi. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Pedahohichni nauky, 91, 256‒260.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.