Abstract
The article characterizes the methodological principles of developing a system of speech situations in the process of competency-based learning of foreign languages for 5th grade students. It was determined that the main content of foreign language learning can be considered as a didactically expediently selected and specially organized structure of students' educational actions aimed at mastering communication in oral and written forms in accordance with communicative intentions that are consistent with the content of the curriculum. The approaches that determine the theoretical foundations of the development of a system of exercises and tasks for the organization of situational communication of 5th graders, forming the relevant key competencies in them, are characterized. Effective methods of formation and development of speaking competence of 5th grade high school students in foreign language lessons have been identified and characterized. The article proposes the principles of selection and functions of speech situations for the implementation of competence-oriented learning, conceptual approaches to the construction of a system of exercises and tasks aimed at the formation of key competences, the topic of speech situations for students of 5th grade, which are expedient to use in foreign language lessons for the formation of key competences.
References
Ніколаєва, С. Ю. (2002). Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. Ленвіт.
Полонська, Т. К. (2017). Сутність компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту педагогіки НАПН України, (22), Ч. 2., 294–300.
Редько, В. Г. та інші. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5‒9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Zymomrya.ta.in.14.07.pdf
Редько, В. Г. (2021). Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, (1), 30–42.
Скалкин, В. Л. (1989). Обучение диалогической речи: посібник для вчителів. Київ.
Nikolaieva, S. Yu. (2002). Metodyka vykladannia inozemnykh mov u serednikh navchalnykh zakladakh. Lenvit.
Polonska, T. K. (2017). Sutnist kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy, (22), Ch. 2., 294–300.
Redko, V. H. et al. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5‒9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Zymomrya.ta.in.14.07.pdf
Redko, V. H. (2021). Dydaktychne modeliuvannia movlennievykh sytuatsii yak zasobiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 30–42.
Skalky`n, V. L. (1989). Obucheny`e dy`alogy`cheskoj rechy`: posibny`k dlya vchy`teliv. Ky`yiv. (in Russian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.