Abstract
The article finds out how teachers use digital tools during distance learning, whether teachers are satisfied with the quality of these tools and what they lack in order to use them more often. 214 teachers from different parts of Ukraine took part in our survey. First, we got to know the teachers who took part in the research (where they are from, how long they have been in the profession). And it was found out that the majority of interviewed teachers, and this is 11.7% of teachers from Odesa region. It was also found out that the survey participants had serious teaching experience, 49.5% of teachers had more than 20 years of experience. The most popular platforms during distance learning were established: 83.2% of teachers used the Classroom platform, 73.8% of teachers used the Meet platform to communicate with students, and 56.1% of teachers used the Zoom platform to conduct lessons. It was found that the most popular tool among Ukrainian teachers is online survey services: 66.4% ‒ Google Forms, 64.5% ‒ LearningApps. For data visualization, 74.3% of surveyed educators use the Sanva platform and 22.9% use the Prezi platform. To create interactive worksheets and posters, 60.3% of teachers use the Jamboard board, 47.7% use the Padlet platform. Also, survey participants named three main criteria by which they choose whether they will use this or that digital tool in their work. 92.1% ranked the service as free, and 86% rated it as easy to use. An important criterion for choosing a service for learning was also the indicator of whether students like it – 45.3%. It was found that the main problem why teachers do not use digital tools in their work, what they lack in order to master them, is insufficient equipment of the school with the necessary resources. Teachers do not have enough electronic boards, projectors, computers, laptops, necessary programs, even access to the Internet. Teachers also noted that, in addition to equipment, they lack available information about digital technologies. Based on this survey, it was determined that educators often do not have enough time to learn new technologies due to the lessons themselves, classroom management and other responsibilities.
References
Балюк, В.П., Спірякова, С.В. (Ред)., Токміленко, О.В., Чорней, О.В. (2018). Дистанційне навчання: досвід, становлення та розвиток: бібліографічний покажчик (2001-2017 рр.). Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Бібліотека імені М. А. Жовтобрюха.
Гриневич, Л.М. та ін. (2020). Організація освітнього процесу в школах України в умовах карантину. Київський університет імені Бориса Грінченка.
Козлов, В. Є. (2013). Електронні освітні ресурси. Загальні вимоги та методика створення. Честь і закон, 1(44), 73–76.
Міністерство освіти і науки України. (2020). Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
НУШ. (2020, Березень 16). 35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ. https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/
Положення про електронні освітні ресурси. (2012). Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 01.10.2012 р. № 1060. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text
Пометун, О.І., Пироженко, Л.В. (2003). Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: методичний посібник. А.С.К.
Про затвердження Положення про дистанційне навчання. (2013). Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145- VІІ (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Тарнавська, Т. В. (2013). Сутність інформаційних технологій в освіті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки, 108(1). http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_31
Тищенко, М.А. (2020). Переваги та недоліки використання платформ дистанційного навчання. International scientific e-journal ΛΌГOΣ, 16. https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.16.60.html
Удовиченко, І.В. (Ред.). (2021). Дистанційний формат взаємодії суб’єктів освітньої діяльності: методичні рекомендації. НВВ КЗ СОІППО.
Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину. (2020). Лист Міністерства освіти і науки України від 23.03.2020 № 1/9-173 https://rogatyn-osvita.gov.ua/more_news/10-15-55-31-03-2020
Baliuk, V.P., Spiriakova, S.V. (Red)., Tokmilenko, O.V., Chornei, O.V. (2018). Dystantsiine navchannia: dosvid, stanovlennia ta rozvytok: bibliohrafichnyi pokazhchyk (2001-2017 rr.). Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka, Biblioteka imeni M. A. Zhovtobriukha.
Hrynevych, L.M. ta in. (2020). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v shkolakh Ukrainy v umovakh karantynu. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka.
Kozlov, V. Ye. (2013). Elektronni osvitni resursy. Zahalni vymohy ta metodyka stvorennia. Chest i zakon, 1(44), 73–76.
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli: metodychni rekomendatsii. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
NUSh. (2020, March 16). 35 instrumentiv dlia dystantsiinoho navchannia – dobirka NUSh. https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/
Polozhennia pro elektronni osvitni resursy. (2012). Nakaz Ministerstva osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy 01.10.2012 r. № 1060. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text
Pometun, O.I., Pyrozhenko, L.V. (2003). Interaktyvni tekhnolohii navchannia: teoriia, praktyka, dosvid: metodychnyi posibnyk. A.S.K.
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145- VII (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia. (2013). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25.04.2013 № 466 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
Shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity pid chas karantynu. (2020). Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 23.03.2020 № 1/9-173 https://rogatyn-osvita.gov.ua/more_news/10-15-55-31-03-2020
Tarnavska, T. V. (2013). Sutnist informatsiinykh tekhnolohii v osviti. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 108(1). http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_31
Tyshchenko, M.A. (2020). Perevahy ta nedoliky vykorystannia platform dystantsiinoho navchannia. International scientific e-journal ΛΌHOΣ, 16. https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.16.60.html
Udovychenko, I.V. (Ed.). (2021). Dystantsiinyi format vzaiemodii subiektiv osvitnoi diialnosti: metodychni rekomendatsii. NVV KZ SOIPPO.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.