USE OF EDUCATIONAL PLATFORMS IN AN EDUCATIONAL ENVIRONMENT
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

training
organization of training
distance learning
blended learning
Internet resources
educational platforms
platformized learning

How to Cite

Yakovleva І. . (2022). USE OF EDUCATIONAL PLATFORMS IN AN EDUCATIONAL ENVIRONMENT. Ukrainian Educational Journal, (3), 137–148. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-137-148

Abstract

The article finds out how teachers use digital tools during distance learning, whether teachers are satisfied with the quality of these tools and what they lack in order to use them more often. 214 teachers from different parts of Ukraine took part in our survey. First, we got to know the teachers who took part in the research (where they are from, how long they have been in the profession). And it was found out that the majority of interviewed teachers, and this is 11.7% of teachers from Odesa region. It was also found out that the survey participants had serious teaching experience, 49.5% of teachers had more than 20 years of experience. The most popular platforms during distance learning were established: 83.2% of teachers used the Classroom platform, 73.8% of teachers used the Meet platform to communicate with students, and 56.1% of teachers used the Zoom platform to conduct lessons. It was found that the most popular tool among Ukrainian teachers is online survey services: 66.4% ‒ Google Forms, 64.5% ‒ LearningApps. For data visualization, 74.3% of surveyed educators use the Sanva platform and 22.9% use the Prezi platform. To create interactive worksheets and posters, 60.3% of teachers use the Jamboard board, 47.7% use the Padlet platform. Also, survey participants named three main criteria by which they choose whether they will use this or that digital tool in their work. 92.1% ranked the service as free, and 86% rated it as easy to use. An important criterion for choosing a service for learning was also the indicator of whether students like it – 45.3%. It was found that the main problem why teachers do not use digital tools in their work, what they lack in order to master them, is insufficient equipment of the school with the necessary resources. Teachers do not have enough electronic boards, projectors, computers, laptops, necessary programs, even access to the Internet. Teachers also noted that, in addition to equipment, they lack available information about digital technologies. Based on this survey, it was determined that educators often do not have enough time to learn new technologies due to the lessons themselves, classroom management and other responsibilities.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-137-148
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Балюк, В.П., Спірякова, С.В. (Ред)., Токміленко, О.В., Чорней, О.В. (2018). Дистанційне навчання: досвід, становлення та розвиток: бібліографічний покажчик (2001-2017 рр.). Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Бібліотека імені М. А. Жовтобрюха.

Гриневич, Л.М. та ін. (2020). Організація освітнього процесу в школах України в умовах карантину. Київський університет імені Бориса Грінченка.

Козлов, В. Є. (2013). Електронні освітні ресурси. Загальні вимоги та методика створення. Честь і закон, 1(44), 73–76.

Міністерство освіти і науки України. (2020). Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf

НУШ. (2020, Березень 16). 35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ. https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/

Положення про електронні освітні ресурси. (2012). Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 01.10.2012 р. № 1060. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text

Пометун, О.І., Пироженко, Л.В. (2003). Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: методичний посібник. А.С.К.

Про затвердження Положення про дистанційне навчання. (2013). Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145- VІІ (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Тарнавська, Т. В. (2013). Сутність інформаційних технологій в освіті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки, 108(1). http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_31

Тищенко, М.А. (2020). Переваги та недоліки використання платформ дистанційного навчання. International scientific e-journal ΛΌГOΣ, 16. https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.16.60.html

Удовиченко, І.В. (Ред.). (2021). Дистанційний формат взаємодії суб’єктів освітньої діяльності: методичні рекомендації. НВВ КЗ СОІППО.

Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину. (2020). Лист Міністерства освіти і науки України від 23.03.2020 № 1/9-173 https://rogatyn-osvita.gov.ua/more_news/10-15-55-31-03-2020

Baliuk, V.P., Spiriakova, S.V. (Red)., Tokmilenko, O.V., Chornei, O.V. (2018). Dystantsiine navchannia: dosvid, stanovlennia ta rozvytok: bibliohrafichnyi pokazhchyk (2001-2017 rr.). Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka, Biblioteka imeni M. A. Zhovtobriukha.

Hrynevych, L.M. ta in. (2020). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v shkolakh Ukrainy v umovakh karantynu. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka.

Kozlov, V. Ye. (2013). Elektronni osvitni resursy. Zahalni vymohy ta metodyka stvorennia. Chest i zakon, 1(44), 73–76.

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli: metodychni rekomendatsii. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf

NUSh. (2020, March 16). 35 instrumentiv dlia dystantsiinoho navchannia – dobirka NUSh. https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/

Polozhennia pro elektronni osvitni resursy. (2012). Nakaz Ministerstva osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy 01.10.2012 r. № 1060. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text

Pometun, O.I., Pyrozhenko, L.V. (2003). Interaktyvni tekhnolohii navchannia: teoriia, praktyka, dosvid: metodychnyi posibnyk. A.S.K.

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145- VII (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia. (2013). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25.04.2013 № 466 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text

Shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity pid chas karantynu. (2020). Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 23.03.2020 № 1/9-173 https://rogatyn-osvita.gov.ua/more_news/10-15-55-31-03-2020

Tarnavska, T. V. (2013). Sutnist informatsiinykh tekhnolohii v osviti. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 108(1). http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_31

Tyshchenko, M.A. (2020). Perevahy ta nedoliky vykorystannia platform dystantsiinoho navchannia. International scientific e-journal ΛΌHOΣ, 16. https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.16.60.html

Udovychenko, I.V. (Ed.). (2021). Dystantsiinyi format vzaiemodii subiektiv osvitnoi diialnosti: metodychni rekomendatsii. NVV KZ SOIPPO.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.