GROUP INTERACTION AMONG PRESCHOOL STUDENTS AS THE BASIS OF SELF-CONFIDENCE FORMATION
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

preschool education institution
education
development
preschool childhood

How to Cite

Shvets Т. . (2022). GROUP INTERACTION AMONG PRESCHOOL STUDENTS AS THE BASIS OF SELF-CONFIDENCE FORMATION . Ukrainian Educational Journal, (3), 149–155. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-149-155

Abstract

The article examines the peculiarities and importance of group interaction among preschool education students as a basis for self-confidence formation. The author substantiates the importance of the formation of this phenomenon in preschool education, and analyzes the scientific research and development regarding the studied concept. It is highlighted that self-confidence depends on educational influences, which contribute to preschoolers experiencing self-belief, developing adequate self-esteem, and having a positive worldview. The self-confidence of a preschool student is unconscious and depends on social environment. Therefore, it is important to support and have faith in a child, both from the preschool teachers and family. On this basis, it is indicated that the group form of activity during the educational process in preschool education involves the creation of favorable conditions for communication between teachers and students in preschool. Relations between the teacher and preschoolers become sociable, mutual support is provided.
Scientific works on this phenomenon emphasize the importance of older preschool age, the specific susceptibility of older preschool children to the formation of this quality. This receptivity is characterized by neoplasms of the preschooler's personality: the beginnings of arbitrary behavior, self-consciousness, subordination to one's motives, and basic reflection skills.
The rules of group activities to follow by the preschool teacher are also outlined.
The implementation of the educational process based on group activity is one of the most important because during group activity, provided it is properly organized, the self-confidence of a preschooler is formed.
The formation of self-confidence in group activities among students of preschool education is possible only with the help of variable games. The author highlighted their importance based on the fact that the priority activity for preschoolers is play, which implements a number of functions for harmonious mental development.
Summarizing the analyzed studies, it was stated that the formation of self-confidence in preschoolers will be effective if the children are involved in group activities.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-149-155
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Безсонова, О. (2019). Форми групової взаємодії дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, (2), 21‒29.

Бєлєнька, Г. В. (2011). Характеристика поняття "професійна компетентність вихователя дітей дошкільного віку". У Дошкільна освіта: теоретико-методичні аспекти: навчально-методичний посібник (сс. 112‒145).

Богуш, А. М. (2014). Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи: навчальний посібник. Видавничий Дім "Слово".

Гавриш, Н. В. (2007). Орієнтація на розвиток суб’єктності студента у процесі підготовки професійно компетентних фахівців з дошкільної освіти. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету, 1, 44–49.

Кабанцева, А. (2020). Дитячі страхи: виявляємо, вивчаємо, долаємо. Дошкільне виховання, 1, 3‒8.

Ладивір, С. О. (2010). Психологічні умови реалізації потенційних можливостей дитини. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, т.4: Психологія розвитку дошкільника, 6, 84–97.

Ломако, Л. І. (2014). Шляхи та способи формування готовності до самоосвіти майбутніх педагогів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 35, 249‒254. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_35_36

Павлієнко, С., & Шеремет, І. (2020). Розвиток пізнавального інтересу у дітей старшого дошкільного віку у процесі пошуково – дослідницької діяльності. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, 49–53. https://doi.org/10.36074/30.10.2020.v3.15

Пісарєва, О. В. (2012). Виявлення первинних ціннісних орієнтацій старшого дошкільника в спілкуванні з однолітками. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, том ІV: Психологія розвитку дошкільника, 8, 224–232.

Соловйова, Л.І. (2018). Цінності дитини: шляхи привласнення в дошкільному віці. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, том ІV: Психологія розвитку дошкільника, 14, 262–276.

Bruder, M. B. (2010). Early childhood intervention: A promise to children and families for their future. Exceptional Children, 76(3), 339–355.

Cryer, D., Clifford, R. (2003). Early childhood education and care in the USA. Paul Brooks.

Freeman, R., Valkil, S. (2004). The role of family childcare providers in early intervention. Early Childhood Education Journal, 32, 121–125. https://doi.org/10.1007/s10643-004-1078-4

Barblett, L., Barratt-Pugh, C., Knaus, M., Copper, T. (2020). Supporting Aboriginal families’ and children’s developing sense of belonging at KindiLink. Australasian Journal of Early Childhood. https://doi.org/10.1177/1836939120966079

Carpentieri, J., Fairfax-Cholmeley, K., Litster, J., Vorhaus, J. (2011). Family literacy in Europe: Using parental support initiatives to enhance early literacy development. NRDC, Institute of Education. http://www.nrdc.org.uk/?p=795

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315456539

Dockett, S., & Perry, B. (2021). Families and educators in remote Queensland: Sense of place in the delivery of a remote kindergarten program. Australian Educational Researcher, 48(3), 467–484. https://eric.ed.gov/?id=EJ1302735

Barblett, L., Barratt-Pugh, C., Knaus, M., Copper, T. (2020). Supporting Aboriginal families and childrens developing sense of belonging at KindiLink. Australasian Journal of Early Childhood, 45(4), 309–321. https://doi.org/10.1177/1836939120966079

Bezsonova, O. (2019). Formy hrupovoi vzaiemodii doshkilnykiv. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, (2), 21‒29.

Bielienka, H. V. (2011). Kharakterystyka poniattia "profesiina kompetentnist vykhovatelia ditei doshkilnoho viku". In Doshkilna osvita: teoretyko-metodychni aspekty: navchalno-metodychnyi posibnyk (pp.112‒145).

Bohush, A. M. (2014). Movlennievo-ihrova diialnist doshkilnykiv: movlennievi ihry, sytuatsii, vpravy: navchalnyi posibnyk. Vydavnychyi Dim "Slovo".

Bruder, M. B. (2010). Early childhood intervention: A promise to children and families for their future. Exceptional Children, 76(3), 339–355.

Carpentieri, J., Fairfax-Cholmeley, K., Litster, J., Vorhaus, J. (2011). Family literacy in Europe: Using parental support initiatives to enhance early literacy development. NRDC, Institute of Education. http://www.nrdc.org.uk/?p=795

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315456539

Cryer, D., Clifford, R. (2003). Early childhood education and care in the USA. Paul Brooks.

Dockett, S., & Perry, B. (2021). Families and educators in remote Queensland: Sense of place in the delivery of a remote kindergarten program. Australian Educational Researcher, 48(3), 467–484. https://eric.ed.gov/?id=EJ1302735

Freeman, R., Valkil, S. (2004). The role of family childcare providers in early intervention. Early Childhood Education Journal, 32, 121–125. https://doi.org/10.1007/s10643-004-1078-4

Havrysh, N. V. (2007). Oriientatsiia na rozvytok subiektnosti studenta u protsesi pidhotovky profesiino kompetentnykh fakhivtsiv z doshkilnoi osvity. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 1, 44–49.

Kabantseva, A. (2020). Dytiachi strakhy: vyiavliaiemo, vyvchaiemo, dolaiemo. Doshkilne vykhovannia, 1, 3‒8.

Ladyvir, S. O. (2010). Psykholohichni umovy realizatsii potentsiinykh mozhlyvostei dytyny. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, tom IV: Psykholohiia rozvytku doshkilnyka, 6, 84–97.

Lomako, L. I. (2014). Shliakhy ta sposoby formuvannia hotovnosti do samoosvity maibutnikh pedahohiv. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 35, 249‒254. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_35_36

Pavliienko, S., & Sheremet, I. (2020). Rozvytok piznavalnoho interesu u ditei starshoho doshkilnoho viku u protsesi poshukovo – doslidnytskoi diialnosti. Zbirnyk naukovykh prats ΛΌHOΣ, 49–53. https://doi.org/10.36074/30.10.2020.v3.15

Pisarieva, O. V. (2012). Vyiavlennia pervynnykh tsinnisnykh oriientatsii starshoho doshkilnyka v spilkuvanni z odnolitkamy. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, tom IV: Psykholohiia rozvytku doshkilnyka, 8, 224–232.

Soloviova, L.I. (2018). Tsinnosti dytyny: shliakhy pryvlasnennia v doshkilnomu vitsi. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, tom IV: Psykholohiia rozvytku doshkilnyka, 14, 262–276.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.