Visualization of Educational Information as a Component of Professional Training of Future Primary School Teacher
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

future primary school teacher’s training
visualization skills
primary education
higher pedagogical education
visualization of educational information

How to Cite

Malykhin О. ., & Ліпчевська, . І. . (2023). Visualization of Educational Information as a Component of Professional Training of Future Primary School Teacher. Ukrainian Educational Journal, (4), 59–66. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-59-66

Abstract

Today, higher education in Ukraine is implemented in a mixed form with the predominance of the distance component. Under such conditions, the issue of involving information and communication technologies in the educational process is updated, which, in particular, provides for the introduction of visual learning and visual communication in the educational and students’ cognitive activities. At the same time, the concept of the New Ukrainian School puts forward to the institutions of pedagogical education the requirement of the formation of skills in visualizing educational information of future primary school teachers as a component of their methodological and psychological-pedagogical competencies. The first of them includes teachers’ awareness of the didactic potential of strategies, technologies, methods, tools and forms of modern visualization in primary education, the ability to implement them in their own professional activities, as well as knowledge of basic aspects of visual content design. The second includes awareness of visual perception, visual imagination, visual thinking and the formation of appropriate teacher’s skills; knowledge of the age characteristics of these psychological processes in primary school students and the ability to take them into account in educational interaction; knowledge of psychological and pedagogical features of creating visual content in primary school; as well as awareness of preferences and motivation to use visualization in education. The problem of training teachers on the issues presented above is partially solved at the advanced training courses of the New Ukrainian School for pimary school teachers. However, according to the survey of primary school teachers and the analysis of educational qualification and work programs of pedagogical educational institutions, we state the expediency of modernizing the content of primary school teachers’ training in this direction by developing and implementing a didactic system for forming skills in visualizing educational information.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-59-66
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бичко, Г., Терещенко, В., Горох, В., Мазорчук, М., Лісова, Т., & Вакуленко, Т. (2022). Звіт про результати другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» 2021 р. У 2-х частинах. Частина І. Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки. Український центр оцінювання якості освіти.

Звіт. (2019a). Звіт про результати першого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» 2018 р. частина ІІ. Математика. Український центр оцінювання якості освіти.

Звіт. (2019b). Звіт про результати першого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти». 2018. частина ІІІ. Xитання. Український центр оцінювання якості освіти.

Кремень, В. Г., Луговий, В. І., & Топузов, О. М. (Ред.). (2021). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. КОНВІ ПРІНТ. https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Ляшенко, О. І., & Мальований, Ю. І. (2017). На шляху до нової української школи: Концептуальні засади і виклики. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: Актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України)/ с. 175–182.

Малихін, О., Арістова, Н., & Рогова, В. (2022). Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: Змішане навчання. Український педагогічний журнал, (3), 68–75. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76

Малихін, О. В. (2014). Ієрархія компетентностей сучасного педагога. 1025 – річчя історії освіти в Україні : Традиції, сучасність та перспективи, 65–75.

Міністерство освіти і науки України, EdEra & Освіторія. (2018). Онлайн-курс для вчителів початкової школи. EdEra. https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ST101+st101/about

Ничкало, Н. Г. (2014). Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.

Саух, П. Ю. (2020). Стратегічне бачення нової моделі вищої освіти: Рух до створення університетів світового класу. Вісник Національної академії педагогічних наук України, (2(2)), 1–6.

Хоружа, Л. Л. (2003). Етична компетентність учителя як основа реалізації гуманістичної парадигми освіти. Шлях освіти, (3), 27–33.

Frameworks and standards. (2021). Visual Literacy Today. https://visualliteracytoday.org/frameworks-and-standards/

Malykhin, O., Aristova, N., & Kalinina, L. (2022). Schoolteachers-parents interactions amid distance and blended learning: Two-year experience of overcoming negative influences of covid-19 pandemic. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 454–464. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.6858

Malykhin, O. V., & Aristova, N. O. (2019). Improving computer engineering and information technologies undergraduate students’ training through combination of formal, non-formal and informal learning. ENVIRONMENT. TECHNOLOGIES. RESOURCES. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, 2, 208. https://doi.org/10.17770/etr2019vol2.4113

Topuzov, O., Malykhin, O., & Aristova, N. (2022). General secondary teachers’ views on educational process amid the covid-19 pandemic: Two-year experience of blended learning. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 549–559. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.6841

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Олександр Малихін, Інна Ліпчевська

Downloads

Download data is not yet available.