Abstract
The article defines and characterizes effective methods of distance learning of the Ukrainian language in institutions of general secondary education. Guidelines for the selection of methods are defined: students as subjects of the educational process; skill as a productive component; form of education. Emphasis is placed on the following division of methods: the teacher's methods (teaching methods), the student's methods (learning methods) and the methods of their joint activity.
Learning methods are defined for each type of activity, in particular: 1) organizational: goal setting, planning (road map of a lesson or self-study), timing (avoiding anything that distracts; setting a timer, focusing on the task); reflection; 2) methods of information processing and assimilation: reading (visual scanning of the text; thoughtful reading; selective reading); research (forecasting, generalization, actual formulation of rules, concepts; conclusions); associative (correlation of information by similarity with known objects, phenomena, forms, signs); visualization of information (creating images that present concepts; imaginative illustration; making collages); construction (transformation of text information into a picture, diagram, table); modeling (creation of a model, a chain in which the studied phenomenon, concept occupies its assigned place); explanation (explaining what has been learned to family members, friends); mnemonic (making memory maps, word clouds; identifying key words; active recall); 3) methods of consolidation and creative application of knowledge and skills: exercise method, project method; 4) methods of self-control: emotional (sense of satisfaction/dissatisfaction), cognitive (tests, answers to questions for self-control), creative (searching for ways and situations of application of acquired knowledge, acquired abilities and skills), dialogic (composing questions for an imaginary dialogue based on the learned topic).
Teaching methods are characterized, in particular stories and their varieties; methods of joint activity of the teacher and students – dialogic, language observation, problem-based, situational, as well as the project method.
References
Вітт, Ґ., Берд, Д. (2022). Покоління Z. Як бренди формують довіру. Пер. з англ. А.О. Климовської. Харків: Віват.
Голуб, Н. (2013). Метод проєктів на уроці української мови в школі. Українська мова і література в школі. 8, 15‒19.
Голуб, Н. (2013). Ситуаційний метод на уроках української мови в школі. Українська мова і література в школі. 7, 18‒23.
Голуб, Н., Горошкіна, О. (2021). Сторителінг на уроках української мови: до проблеми дидактичної номінації. Вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. Олександра Довженка. 3 (47), 97‒103.
Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2021). Українська мова: Модельна навчальна програма. 5-6 класи для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1ngp-IBriUmeHFzzN-7QxjTU14_c9BRE0/view
Гончаренко, С.У. (2008). Метод. Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком.
Горошкіна, О.М. (2021). Робота з підручником як метод навчання української мови Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет конференції (електронне наукове видання), 20‒21 травня 2021 р. Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725620
Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16.
Воротникова, І. П,. Чайковська, Н. В. (2020) Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи. https://ippo.kubg.edu.ua/content/18970.
Концепція дистанційної освіти в Україні. (2019). http://uiite.kpi.ua/2019/06/03/1598/ .
Лист МОН України № 1/9-609 від 2 листопада 2020 року. Щодо організації дистанційного навчання. https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-distancijnogo-navchannya.
Оклі, Б. (2020) Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну. Пер. з англ. А. Замоцний. 3-тє вид. Київ: Наш формат.
Пентилюк, М. (ред.). (2004). Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах. Підручник для студентів-філологів. Київ: Ленвіт.
Сидоренко, О., Чуба, В. (упоряд.). (2001). Ситуаційна методика навчання: теорія і практика. Київ: Центр інновацій та розвитку.
Смульсон, М.Л. (ред.). (2012). Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія. Кіровоград: Імекс-ЛТД.
Сурмін, Ю.П. (2005) Метод аналізу ситуацій (case study) та його навчальні можливості. Глобалізація і Болонський процес: проблеми і технології: монографія. Київ: МАУП.
Топузов, О.М. (ред). (2021). Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/library/dystantsiyne-navchannia-v-umovakh-karantynu-dosvid-ta-perspektyvy
Яценко, Т., Міщенко, О. (2020) Шкільне дистанційне навчання літератури: від можливості до необхідності. Українська мова і література в школі. 4, 20‒29.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.