Features of the Educational Process in Institutions of General Secondary Education in the Conditions of Martial Law and Post-War Recovery: Modern Online Resources
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

mixed learning
educational platforms
educational technologies
online services
distance learning
pedagogical support
psychological assistance

How to Cite

Alieksieieva, S. . (2023). Features of the Educational Process in Institutions of General Secondary Education in the Conditions of Martial Law and Post-War Recovery: Modern Online Resources. Ukrainian Educational Journal, (1), 59–65. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-59-65

Abstract

Under martial law in Ukraine, issues related to the organization of the educational process and ensuring guarantees of general secondary education are being updated. The legal basis for solving these tasks is the Law of Ukraine “On Complete General Secondary Education”, which regulates the possibility of active use of mixed forms of education and distance learning technologies during martial law and post-war recovery. The article analyzes modern online resources for teaching secondary and high school students based on materials that have passed the expert examination and meet State Educational Standards. It is stated that the platform for distance and blended learning “All-Ukrainian School Online”, which contains lessons in the main subjects, is actively working. Usage of the platform also provides access to educational content in Ukrainian for students and teachers who live in the temporarily occupied territories of Ukraine and are abroad, but want to study under the Ukrainian state program.
An overview of online educational content available to students is carried out, which is developed and posted on various educational platforms, which makes it possible to track the educational results of applicants for education and system monitoring of the educational process. Methodological recommendations for the use of modern educational technologies necessary for teachers are summarized. The article highlights the possibilities of organizing the educational process under martial law due to the existing extensive system of distance schools in Ukraine. An online service that allows to create interactive educational games was offered: quizzes, discussions, surveys, which significantly improves the quality of learning during martial law and post-war recovery.
A specific feature of the organization of the educational process under martial law is the need for psychological support. The article highlights an online service for providing psychological assistance to children, their support, and the support of parents and teachers.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-59-65
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Алєксєєва, С. (2022) Теоретичні і методичні засади проєктування моделей індивідуалізації навчання. Альманах науки. 2 (53). 17–20. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730030

Алєксєєва, С. Дидактика в умовах інформатизації освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2021. 4 (1). 25–30. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4

Алєксєєва, С. (June 26–28, 2022) Організація освітнього процесу в старшій профільній школі в умовах непередбачуваних глобальних впливів In: Scientific Collection «InterConf»: with the Proceedings of the 10th International Scientific and Practical Conference «International Forum: Problems and Scientific Solutions» CSIRO Publishing House, c. Melbourne, Australia, 102–108 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731128

Локшина, О. (Peд.), Глушко, О., Джурило, А., Кравченко, С., Максименко, О., Нікольська, Н., & Шпарик, О. (2022). Освіта в реаліях війни: орієнтири міжнародної спільноти: оглядове видання (О. Топузов, О. Локшина, Ред.). Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-614-8-2022-55

Малихін, О., Арістова, Н., Рогова, В. (2022) Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: змішане навчання. Український педагогічний журнал. (3). 68–77. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76

Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей (2022). Електронне видання. 388. https://doi.org/10.32405/978-966-644-616-2-2022-390

Топузов, О. (2014) Дидактична прогностика в контексті теоретикометодичного забезпечення створеннясучасного підручника. Проблеми сучасного підручника. 14. 12–20.

Топузов, О., Засєкіна, Т. (2022) Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року. 296. https://doi.org/10.32405/978-966-983-360-0-2022-70

Malykhin, O., Aristova, N., & Alieksieieva, S. (2022). Boosting Lifelong Learning for General Secondary Schoolteachers: Digital Competence Development Amid Blended Learning. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 819–827. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.685

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.