Philosophical and Pedagogical Thought of Ukraine in the Second Half of the XIX – the Beginning of the XX Centuries. Characteristics of Paradigmal Shifts
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

Ukrainian philosophical and pedagogical thought
ethnic self-identification
mentality
national idea
philosophy of upbringing and education
pedagogical anthropology
ncretism of education and upbringing

How to Cite

Saukh П. . (2023). Philosophical and Pedagogical Thought of Ukraine in the Second Half of the XIX – the Beginning of the XX Centuries. Characteristics of Paradigmal Shifts. Ukrainian Educational Journal, (1), 75–84. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-75-84

Abstract

The article reveals the peculiarities of paradigmatic shifts in the philosophical and pedagogical
thought of Ukraine in the second half of the 19th and early 20th centuries. It has been proven that
Ukrainian philosophical and pedagogical thought, despite the fact that it objectively bordered on Russian
one and actively fit into the pan-European philosophical and pedagogical algorithm, had a number
of specific national concrete-cultural features and colors. Its image was closely related to the formation
of the “soul of the Ukrainian people”, which was formed by a combination of mental, cultural and moral
characteristics. The matrix of paradigmatic shifts in philosophical and pedagogical thought of this
period was focused on the semantic, ontological dimensions of human spirituality, pedagogical factors
of personality development, the formation of the national discourse of pedagogical science as a certain
theoretical integrity. It has been proven that the philosophical and pedagogical thought, which unfolded
within the framework of socio-political development and scientific and educational institutions and
performed a human-creating function in culture, was characterized by a tendency to create a “philosophy
of upbringing and education”, which became the background for pedagogical constructions of our
time. On this basis, the most important constants of the development of education of this period are
determined, which have heuristic significance and are in many respects consonant with modern educational
transformations, which require a comprehensive understanding, primarily from the standpoint of
pedagogical anthropology.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-75-84
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Березівська, Л. (1999). Освітньо-виховна діяльність Київських просвітницьких товариств (друга половина ХІХ‑початок ХХ ст.). Київ: Молодь. https://lib.iitta.gov.ua/731254/1/Березівська%20Л.%20Д.%20Освітньо-виховна%20діяльність…1999.pdf

Герасименко, А.С. (2020). Теоретичні основи української педагогіки кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. (Київська філософська школа): навчальний посібник. Рівне: НУВГП. https://ep3.nuwm.edu.ua

Гогоцкий, С.С. (1879). Краткое обозрение педагогики или науки воспитательного образования. Ч. 1. Киев. http://instrao.ru/images/Izdaniya/Anthology_on_the_history_of_Russian_pedagogy_of_the_XIX‑early_XX_century.pdf

Гогоцкий, С.С. (1882). Краткое обозрение педагогики или науки воспитательного образования. Ч. 2. Киев. http://instrao.ru/images/Izdaniya/Anthology_on_the_history_of_Russian_pedagogy_of_the_XIX‑early_XX_century.pdf

Зеньковский, В.В. (1924). Психология детства. Лейпциг: Сотрудник. http://www.xpa-spb.ru/libr/Zenkovskij/psihologiya-detstva‑1924-all.html

Зеньковський, В.В. (1920). Про соціальне виховання. Київ: Друкарня Всеукраїнського кооперативного видавничого союзу. http://elar.kpnu.edu.ua

Квас, О.В. (2011). Світ дитинства очима українських літераторів кінця ХІХ – початку ХХ ст. Педагогіка та психологія. Збірник наукових праць. Чернівецький національний університет. Вип. 566. 70–79. https://kfsr.pnu.edu.ua

Кралюк, П.М. (2013). Історія філософії України: навчальний посібник. Острог: Національний університет «Острозька академія». https://shron1.chtyvo.org.ua

Кремень, В.Г., Ільїн, В.В. (2005). Філософія: мислителі, ідеї, концепції: підручник. Київ: Книга. https://kafedrafil.files.wordpress.com/2012/09/kremen.pdf

Кремень, В.Г. (2007). Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум. Київ: Грамота. https://nbuviap.gov.ua

Кремень, В.Г., Ільїн, В.В. (2020). Людина у викликах цивілізації: від минулого – до майбутнього: Людина. Освіта. Соціум: монографія. Київ: Грамота. https://www.nas.gov.ua/UA/Book/Pages/default.aspx?BookID=0000017205

Крисаченко, В.С. (2006). Історія української філософії. Хрестоматія – довідник. Київ: «МП Леся». http://ndiu.org.ua/index.php/technology/1501-2011-03-04-15-41-48

Кузьміна, С. (2006). Філософсько-педагогічна спадщина Київської духовної академії: стан і проблеми дослідження. Філософсько-педагогічна спадщина. Київська духовна академія. 2–3. 243–254. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/11871/Kuzmina_Filosofsko-pedahohichna_spadshchyna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Кузьміна, С. (2013). Педагогічна спадщина Київської академічної філософії ХІХ – початку ХХ ст.: Капітал мертвий чи живий?. Ученые записки Таврического национального университета имени В. И. Вернадского. Серия «Проблемы педагогической средней и высшей школы». Том 26 (65), № 1. 24–43. http://cyberleninka.ru

Кульчицький, О. (1995). Основи філософії і філософічних наук. Мюнхен–Львів. https://crafta.ua/uk/lots/6538552961-kulchickiy-oleksandr-osnovi-filosofiyi-i-filosofichnih-nauk

Ліницький, П. (2002). Про виховання. Філософька думка, 2. 106–116. http://irbis-nbuv.gov.ua

Множинська, Р.В. (2015). Українські мислителі ХІХ – ХХ ст. Хрестоматія: навчальний посібник. Київ: КНУТД. https://org2.knuba.edu.ua/pluginfile.php/71602/mod_resource/content/1/Українські%20мислите-лі%2019–29%20ст.%20Хрестоматія.pdf

Петрушенко, В.Л. (2009). Філософія: Підручник. 5-е видання, виправлене і доповнене. Львів: «Магнолія 2006». https://shron1.chtyvo.org.ua/Petrushenko_Viktor/Filosofiia_Kurs_lektsii.pdf

Побірченко, Н.С. (2008). Питання національної освіти та виховання в діяльності українських Громад (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). Київ: Науковий світ. http://www.kspu.edu/FileDownload.ashx

Прищак, М.Д. (2008). Генеза поняття духовності в педагогічній думці України (друга половина ХІХ – 20-ті роки ХХ століття): монографія. Вінниця: УНІВЕРСУМ. http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/9023/Монографія.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Радіонова, Н. (2010). Культурно-історичні передумови становлення філософської освіти на Слобожанщині ХІХ ст. Історія філософії освіти. 1–2 (9). 236–251. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ handle/123456789/12706/Radionova.pdf?sequence=1

Саух, П.Ю. (2003). Філософія: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури. http://eprints.zu.edu.ua/20184/1/Saukh_Filosofija.pdf

Саух, П.Ю. (2022). Особливості української філософської думки другої половини ХІХ століття. Modern directions of scientific research development. Proceedings of the 15th International scientific and practical conference. BoScience Publisher. Chicago, USA. 359–364. https://sci-conf.com.ua/xv-mizhnarodna-naukovopraktichna-konferentsiya-modern-directions-of-scientific-research-development‑10-12-08-2022-chikagossha-arhiv/.

Ткачук, М.Л. (2000). Київська академічна філософія ХІХ – початку ХХ ст.: методологічні проблеми дослідження. Київ: ВІПОЛ. https://www.academia.edu/31879313/Київська_академічна_філософія_ХІХ_початку_ХХ_ст_методологічні_проблеми_дослідження_К_ЗАТ_Віпол_2000_248_с

Чижевський, Д.І. (1992). Нариси з історії філософії на Україні. Київ: Вид-во «Орій» при УКСП Кобза. http://litopys.org.ua/chyph/chyph.htm

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.