Systematic Analysis of the Updated Curriculum On «Fundamentals Of Law» (Grade 9)
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

competence-oriented approach
methodological system
organization of education
legal knowledge
European scientific space

How to Cite

Riabovol Л. ., & Remekh Т. . (2023). Systematic Analysis of the Updated Curriculum On «Fundamentals Of Law» (Grade 9). Ukrainian Educational Journal, (1), 112–121. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-112-121

Abstract

The article deals with the complex survey of the curriculum of educational subject “Fundamentals of Law” for the 9th grade of the institutions of secondary education and the appropriate methodological system. It is proved that teaching of the basis of legislation assists and supports the achievement of the goal and target implementation of the tasks of basic secondary education, satisfies the demand of Ukrainian society in forming in the students of the ability to live in the society, readiness to consciousness in living choice and self-realization, labour activity, public activity, responsibility etc.  It is accused that the abovementioned subject has got a potential due to the development of the key competencies, skills and attitudes in students playing the great role in the increasing of their social and public competences. It is determined that the school subject “Fundamentals of Law” has a straight competence direction, orientation on the forming/ development of the key and legal subject competencies.  It is proved that the content of the curriculum is selected and structured on the basis of achievements of the juridical science and practice, grounded on the system of axiological coordinates, which are integrated according to the international, national, democratic, common human, legal values as a result of introduction of national juridical science into the European scientific space. The attention is drawn to the peculiarities of organizing the educational process for the students on the basis of legislation within the frame of the subject curriculum. It is emphasized on the need for a more detailed presentation in the annotation of the curriculum of the methodological statements regarding the technics and strategies of teaching this subject, indicative types of educational activities of students, ways and means of developing the key competencies of students in the lessons of this subject. 

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-112-121
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. (2011). Затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Затверджений постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» від 30.09.2020 № 898. http://surl.li/mfre

Козюбра, М. І. (ред). (2015). Загальна теорія права: підручник. Київ: Ваіте.

Основи правознавства. 9 клас. (2022). Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698). http://surl.li/ctvcd

Про освіту. (2017). Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. http://surl.li/dvals

Про повну загальну середню освіту. (2020). Закон України від 16.01.2020 № 463-ІХ. http://surl.li/dvalw

Ремех, Т.О. (2022a). Вивчення прав людини за оновленими навчальними програмами для закладів середньої освіти. Всеукраїнська науково-практична конференція «Конституція України: держава і право в умовах воєнного стану»: Збірник матеріалів конференції, м. Київ, 28 червня 2022 р. Київ: Міжрегіональна Академія управління персоналом, 16–21. https://lib.iitta.gov.ua/732762/.

Ремех, Т.О. (2022b). Організація активної діяльності учнів засобами підручника «Основи правознавства». Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу», 14 вересня 2022 року, м. Київ, 163–166. https://lib.iitta.gov.ua/732763/.

Ремех, Т. О. (2018). Методика навчання учнів 9-го класу основ правознавства: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».

Рябовол, Л. Т. (2015). Система навчання правознавства учнів основної і старшої школи: дисертація доктора педагогічних наук. Київ.

Рябовол, Л. Т. (2019a). До питання про соціальну цінність права. Право та державне управління, 2, Т. 1, 30‒36. https://doi.org/10.32840/pdu.2-1.5.

Рябовол, Л. Т. (2019b). Передумови та чинники становлення вітчизняної загальнотеоретичної юриспруденції. Підприємництво, господарство і право, 2, 182‒187.

Стефанчук, Р. О. (ред.). (2009). Юридична дидактика: посібник із викладання права та юридичних дисциплін. Київ: СПД Осип’юк В. Д.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.