Interactive Techniques for Teaching Ukrainian as a Foreign Language: From Theory to Practice
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

Ukrainian as foreign language
speaking competence
interactive technologies
role play
cinquain
information and communication technologies

How to Cite

Dyman Н. ., Danilova О. ., & Badran Є. . (2023). Interactive Techniques for Teaching Ukrainian as a Foreign Language: From Theory to Practice. Ukrainian Educational Journal, (1), 122–127. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-122-127

Abstract

In the article, the authors offer a brief overview of the theoretical basis of interactive teaching methods and share their own experience in teaching Ukrainian as a foreign language to students passing language courses for foreigners at Bila Tserkva National Agrarian University. The authors focused on those tasks for teachers of Ukrainian as a foreign language, which are uttered and explained in the Law of Ukraine “On Higher Education”, namely, the formation of Ukrainian-language competencies in foreign students as a prerequisite for professional training in Ukraine.
The authors present their own ideas on the use of role-playing games in the study of Ukrainian as a foreign language with students from Central Africa and Asia. They also underline some differences in the results of using these techniques when working with students from different countries. Particular attention is paid to the interactive reception of cinquain, which is not very common and typical in foreign language classes with adult students. Information and communication technologies are presented as those that ensure interaction of participants in the educational process, increase the effectiveness of foreign language learning, take into account individual needs and abilities of the individual, ensure continuity and independence of learning. Examples of the use of the university’s virtual learning environment Moodle, video communication platforms, “tag cloud” and other electronic applications are given. The article can be useful not only for a small group of specialists in teaching Ukrainian as a foreign language, but also for teachers of any other foreign language and in some way it encourages colleagues to share their own experience and practice of using interactive techniques in foreign languages.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-122-127
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Васецька, Л.І., Соловйова О. В. (2020). Інновації в навчанні мови іноземних студентів на довузівському етапі підготовки: методи, підходи та технології. Гуманітарні виміри сучасної медичної освіти: колективна монографія. Запоріжжя: ЗДМУ, 75–89.

Качмар, Н., Церковник, С. (2019). Застосування дидактичного сінквейну під час вивчення юридичної англійської у вищій школі. Соціально-правові студії: науково-аналітичний журнал. 4(6). 124–129.

Коваль, Т.І. (2011). Інтерактивні технології навчання іноземних мов у вищих навчальних закладах. Інформаційні технології і засоби навчання. 6 (26). file:///C:/Users/Cibermag/Downloads/admin,+546–1630–2-RV%20(1).pdf

Овдіюк, В. (2017). Новітні інтерактивні технології у практиці викладання української мови як іноземної. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. (30). 109–120.

Пометун, О.І. (2007). Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ: СПД Кулінічев Б. М..

Сисоєва, С.О. (2011). Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ: ЕКМО.

Clarke, M.A. (2015). Creativity in modern foreign languages teaching and learning. 2015. https://www.heacademy.

ac.uk/resource/creativity-modern-foreign-languages-teaching-andlearning

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.