Features of Studying the Fundamentals of Electrical Engineering in Technology Classes in the Conditions of Distance Education
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

technologies
basics of electrical engineering
virtual laboratory
simulators
modeling

How to Cite

Pavlovska Н. ., & Pavlovskyy Ю. . (2023). Features of Studying the Fundamentals of Electrical Engineering in Technology Classes in the Conditions of Distance Education. Ukrainian Educational Journal, (1), 133–140. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-133-140

Abstract

The article examines the peculiarities of studying the basics of electrical engineering in institutions of general secondary education in labor training and technology lessons in the conditions of distance learning. The need to update the content of electrical engineering works in the context of the transition from the subject «Labor Training» to «Technology» and taking into account modern achievements of science and technology and socio-economic relations in Ukraine is substantiated. The problem of students’
acquisition of new knowledge, abilities and skills from the basics of electrical engineering in the conditions of distance learning is proposed to be solved with the help of software and hardware complexes: remote or virtual laboratories such as Multisim, PhET, Electronics Workbench, LabVIEW, etc. You should use the PhET program to study DC electric circuits. PhET simulations are readily available and free to anyone with a device and an internet connection. No account or login is required to use, teachers can also access exercises and video courses with a free account. For modeling and analysis of electrical circuits, it is recommended to use the Electronics Workbench circuit modeling system or the Multisim system. In the process of performing a virtual laboratory experiment, you can consistently and meaningfully extract the necessary elements from the electronic library of components and measuring devices, independently assemble and study an electrical or electronic circuit on a computer monitor. At the same time, the research capabilities of any modern stand are incomparably smaller than those of remote laboratory software. At the same time, it was noted that, despite the fact that work in the virtualelectrical engineering laboratory is convenient for both students and teachers, a rational combination of computer modeling and classes in the physical laboratory is necessary, since drawing up electrical circuits and getting acquainted with real devices necessary for future technicians and engineers.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-133-140
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Гриневич Л. М., Морзе Н. В., Бойко М. А., (2020). Наукова освіта як основа формування інноваційної компетентності в умовах цифрової трансформації суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання. 77 (3). 1–26.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю., (2002). Інформаційно-кумунікативні технології в навчальному процесі: посібник [для пед. працівників і студ. пед. навч. закл.]. Вінниця: ДОВ «Вінниця».

Дідик, А., (2018). Використання інтерактивних методів при викладанні курсу «Електротехніка та електроніка» для майбутніх педагогів професійної освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка. Сер. Педагогічна. 24. 100–102.

Дущенко О. С., (2021) Сучасний стан цифрової трансформації освіти. Фізико-математична освіта. 2 (28). 40–45.

Загиряк С. К., (2012). Використаня комп’ютерних технологій на уроках трудового навчання. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: збірник наукових праць. 3. 44–47.

Капустянский Р. А., (1970). Формування елементарних знань та умінь з електротехніки в учнів 5-го класу. Методика трудового навчання. 5. С. 70–84.

Кучеренко М. Є., Щерба А. А., (2005). Комп’ютерні технології в електротехніці та електроніці: методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Електротехніка та основи електроніки» з використанням програми схемотехнічного моделювання Electronics Workbench. Київ: НТУУ «КПІ».

Маланчук, Є.З. та ін. (2018). Моделювання та аналіз цифрових схем. Підручник. Рівне: НУВГП.

Медведенко Б. І., (2015). Основи електроніки. Навчальний посібник на базі програми схемотехічного моделювання «MULTISIM». Київ: Національний політехнічний університет України «КПІ».

Павловський Ю. В., (2022). Проблеми викладання курсу електротехніки в педагогічному виші для майбутніх фахівців з технологій. Український педагогічний журнал. 2. 125–130.

Петрицин, І.О., (2017). Застосування комп’ютерного моделювання у процесі електротехнічної підготовкимайбутнього вчителя технологій. Молодь і ринок. 1 (144). 60–64.

Пригодій М. А., (2009). Проблеми профільного навчання з електротехніки в загальноосвітніх навчальних закладах: монографія. Чернігів: ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка.

Тхоржевський Д. О., (1978). Уроки технічної праці в 5 класі. Київ: Радянська школа.

Тхоржевський Д. О., (1986). Актуальні проблеми підготовки вчителя загальнотехнічних дисциплін. Київ: Вища школа.

Шишкін, Г.О., (2014). Методична система формування інтегрованих знань з фізики в процесі підготовки

вчителів технологій. Донецьк: ЛАНДОН-ХХІ.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.