Teaching History and Civic Education as a Factor in Forming the National and Civil Identity of Students in the War and Post-war Development of Ukraine
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

human identification
Ukrainian national and civic identity
formation
content and methods of teaching
civic and historical education of students

How to Cite

Pometun . О. . (2023). Teaching History and Civic Education as a Factor in Forming the National and Civil Identity of Students in the War and Post-war Development of Ukraine. Ukrainian Educational Journal, (2), 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72

Abstract

The article analyzes the psychological and philosophical essence of the phenomenon of human identity. The importance of identity is defined as a personal formation that allows a person to form him(her)self in all the range of relations with the surrounding world and to determine a system of values, ideals, life plans and orientations. A person with a developed identity is more consistent in his/ her actions, sees the prospects of his/her life and feels more prosperous. The collective identity of the citizens of a certain state is very important as a foundation for its strengthening and further development. The task of forming a personal and collective Ukrainian national and civic identity among the citizens of Ukraine has become extremely relevant in the conditions of the russian large-scale aggression against Ukraine. Ukrainian national identity is understood as a person’s stable awareness of belonging to the Ukrainian nation as a unique community, while Ukrainian civic identity is a stable awareness by a citizen of Ukraine, a Ukrainian abroad of his/her political and legal connection with Ukraine. Since we are talking about two types of identity, the article presents an analysis of the essence of each of them and concludes that they are different in certain characteristics, but some of their features coincide, which makes it possible to talk about general approaches to the development of these personal formations in the learning process.
The research made it possible to single out the factors and mechanisms of its formation, to investigate the state and prospects of solving this task by means of historical and civic education of students in the conditions of deep social transformations. In particular, basic secondary education is singled out as a separate stage of the formation of Ukrainian identity, since students of this age must already consciously choose for themselves belonging to the Ukrainian nation and a democratic legal state. The historical and civic branch of Ukrainian education should work on the development of students’ self-conscious identity.
The article describes a didactic model of human identity formation, which consists of cognitive (epistemological, cognitive), emotional and value (motivation to act, own attitudes oriented towards national, state and civic values, respect and their personal acceptance) and activity-behavioral components and an approximate list of knowledge, abilities, skills and attitudes is defined, which ensures the formation of Ukrainian national and civic identity in the teaching of history and civic education of students of different ages. The proposed list makes it possible to specify what changes the content and organization of teaching history and civic education should undergo today. In particular, the necessity of the dominance of the Ukrainian vision not only of its own, but also of world history, accentuation of democratic values, active participation of students not only in mastering subjects in class but also in the real life of the community and the state has been proven.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Андерсон, Б. (2001). Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму. Київ: Критика. https://shron1.chtyvo.org.ua/Anderson_Benedict/Uiavleni_spilnoty.pdf

Журба, К. О., Бех, І.Д., Докукіна, О.М., Федоренко, С.В., Шкільна, І.М. (2019). Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка: монографія. Київ. https://lib.iitta.gov.ua/718615/1.pdf

Іваненко, Б. (2020). Я-ідентичність особистості: статичні й динамічні аспекти. URL: https://doi.org/10.30970/PS.2020.7.8

Іванов, І. (2012). Теоретико-методологічний концепт взаємодії ідентичностей. Політичний менеджмент, 1-2, 18-27. https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/ivanov_teoretyko.pdf

Історія України. (2022). Всесвітня історія 6–11 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas 9

Кисла, Г. (2013). Ідентичність в українському суспільстві: модерністські зміни. Гілея: науковий вісник, 79, 363-366. http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2013_79_112

Кислюк, К. (2018). Українська ідентичність: історико-культурні ретроспективи та сучасні перспективи. Філософська думка, 3, 48-65. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/download/416/328

Кравченко, П. (2017). Ідентичність та національна історична освіта. Філософські обрії, 38, 30-40. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8974/1/5.pdf

Малієнко, Ю., Гурська, О. Оновлені програми з історії України 2022: наративи, концепти, перспективи підручникотворення. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-125-136

Нагорна, Л.П. (2005). Ідентичність етнічна. Енциклопедія Сучасної України Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Identychnist_etnichna

Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності. (2022). Закон України від 13.12.2022 № 2834-IX. https://ips.ligazakon.net/document/t222834

Резнік, О. С. (2006). Громадянська ідентичність. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL:https://esu.com.ua/article-31975 СУЧАСНОЇ

Петровська, І.Р. (2017). Громадянська ідентичність: Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного аналізу. http://doi.org/10.5281/zenodo.260176

Сімнадцяте загальнонаціональне опитування: ідентичність. Патріотизм. Цінності (17‒18 серпня 2022). https://ratinggroup.ua/research/ukraine/s_mnadcyate_zagalnonac_onalne_opituvannya_dentichn_st_patr_otizm_c_nnost_1718_serpnya_2022.html?fbclid=IwAR1ShITAR6jP3xDzbvZA-GBTvl2N9hP9mnCbsRIQ6bzzifwLJ0ab-LQ8au0

Степаненко, В.(2002). Етнос – демос – поліс: етнополітичні проблеми соцієтальної трансформації в Україні. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 2, 102‒121.

Чорна, Л. Г. (2012). Ідентичність особи: від групи до індивідуальності (методологічний аналіз). Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави,13, 108‒118. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pppr_2012_13_14

Definition of National Identity in English. (2019). Oxford Dictionaries.. Archived from the original on 17 November 2015. https://web.archive.org/web/20151117063449/http:/www.oxforddictionaries.com/us/definition/american_english/national-identity

Huntington, Sa. (2004). Who Are We? The Challenge to America's National Identity. New York: Simon & Schuster.

Owen, D. (2005). American Identity, Citizenship, and Multiculturalism. Diana Owen Paper presented at the German-American Conference cosponsored by the Bundeszenrale fur politische Bildung and the Center for Civic Education, September 11-16, Freiburg, Germany. https://www.academia.edu/18200111/American_Identity_Citizenship_and_Multiculturalism

Anderson, B. (2001). Uyavleni spil`noty`. Mirkuvannya shhodo poxodzhennya j poshy`rennya nacionalizmu. Ky`yiv: Kry`ty`ka, https://shron1.chtyvo.org.ua/Anderson_Benedict/Uiavleni_spilnoty.pdf (in Ukrainian).

Zhurba, K. O., Bex, I.D., Dokukina, O.M., Fedorenko, S.V., Shkil`na, I.M. (2019). Nacional`no-kul`turna identy`chnist` u stanovlenni pidlitka: monografiya. Ky`yiv. https://lib.iitta.gov.ua/718615/1.pdf (in Ukrainian).

Ivanenko, B. (2020). Ya-identy`chnist` osoby`stosti: staty`chni j dy`namichni aspekty`. https://doi.org/10.30970/PS.2020.7.8 (in Ukrainian).

Ivanov, I. (2012). Teorety`ko-metodologichny`j koncept vzayemodiyi identy`chnostej. Polity`chny`j menedzhment, 1-2, 18-27. https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/ivanov_teoretyko.pdf (in Ukrainian).

Istoriya Ukrayiny`. (2022). Vsesvitnya istoriya 6–11 klasy`. Navchal`na programa dlya zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity`. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas 9 (in Ukrainian).

Ky`sla, G. (2013). Identy`chnist` v ukrayins`komu suspil`stvi: modernists`ki zminy`. Gileya: naukovy`j visny`k, 79, 363-366. http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2013_79_112 (in Ukrainian).

Ky`slyuk, K. (2018). Ukrayins`ka identy`chnist`: istory`ko-kul`turni retrospekty`vy` ta suchasni perspekty`vy`. Filosofs`ka dumka, 3, 48-65. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/download/416/328 (in Ukrainian).

Kravchenko, P. (2017). Identy`chnist` ta nacional`na istory`chna osvita. Filosofs`ki obriyi, 38, 30-40. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8974/1/5.pdf (in Ukrainian).

Maliyenko, Yu., Gurs`ka, O. Onovleni programy` z istoriyi Ukrayiny` 2022: naraty`vy`, koncepty`, perspekty`vy` pidruchny`kotvorennya. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-125-136 (in Ukrainian).

Nagorna, L.P. (2005). Identy`chnist` etnichna. Ency`klopediya Suchasnoyi Ukrayiny. Куiv: Insty`tut ency`klopedy`chny`x doslidzhen` NAN Ukrayiny`. http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Identychnist_etnichna (in Ukrainian).

Pro osnovni zasady` derzhavnoyi polity`ky` u sferi utverdzhennya ukrayins`koyi nacional`noyi ta gromadyans`koyi identy`chnosti. (2022). Zakon Ukrayiny` vid 13.12.2022 № 2834-IX. https://ips.ligazakon.net/document/t222834 (in Ukrainian).

Reznik, O. S. (2006). Gromadyans`ka identy`chnist`. Ency`klopediya Suchasnoyi Ukrayiny`. Ky`yiv: Insty`tut ency`klopedy`chny`x doslidzhen` NAN Ukrayiny`. https://esu.com.ua/article-31975 SUChASNOYi (in Ukrainian).

Petrovs`ka, I.R. (2017). Gromadyans`ka identy`chnist`: Teorety`ko-metodologichni osnovy` social`no-psy`xologichnogo analizu. http://doi.org/10.5281/zenodo.260176 (in Ukrainian).

Simnadcyate zagal`nonacional`ne opy`tuvannya: identy`chnist`. Patrioty`zm. Cinnosti (17‒18 serpnya 2022). https://ratinggroup.ua/research/ukraine/s_mnadcyate_zagalnonac_onalne_opituvannya_dentichn_st_patr_otizm_c_nnost_1718_serpnya_2022.html?fbclid=IwAR1ShITAR6jP3xDzbvZA-GBTvl2N9hP9mnCbsRIQ6bzzifwLJ0ab-LQ8au0 (in Ukrainian).

Stepanenko, V.(2002). Etnos – demos – polis: etnopolity`chni problemy` sociyetal`noyi transformaciyi v Ukrayini. Sociologiya: teoriya, metody`, markety`ng, 2, 102‒121. (in Ukrainian).

Chorna, L. G. (2012). Identy`chnist` osoby`: vid grupy` do indy`vidual`nosti (metodologichny`j analiz). Problemy` polity`chnoyi psy`xologiyi ta yiyi rol` u stanovlenni gromadyany`na Ukrayins`koyi derzhavy`,13, 108‒118. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pppr_2012_13_14 (in Ukrainian).

Definition of National Identity in English. (2019).Oxford Dictionaries.. Archived from the original on 17 November 2015. https://web.archive.org/web/20151117063449/http:/www.oxforddictionaries.com/us/definition/american_english/national-identity (in English).

Huntington, Sa. (2004). Who Are We? The Challenge to America's National Identity. New York: Simon & Schuster. (in English).

Owen, D. (2005). American Identity, Citizenship, and Multiculturalism. Diana Owen Paper presented at the German-American Conference cosponsored by the Bundeszenrale fur politische Bildung and the Center for Civic Education, September 11-16, Freiburg, Germany. https://www.academia.edu/18200111/American_Identity_Citizenship_and_Multiculturalism (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.