History and Modernity in the Content of Teaching Chemistry in the Context of Martial Law
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

didactic principles
natural science competence
chemistry education
state of war
ensuring life and health

How to Cite

Velychko Л. (2023). History and Modernity in the Content of Teaching Chemistry in the Context of Martial Law. Ukrainian Educational Journal, (2), 73–83. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-73-83

Abstract

In the conditions of the liberation war waged by the Ukrainian people, information of historical character is perceived in a new way and the connection between education and modern life is comprehended. This fully applies to natural science history, which students learn about in natural science courses. The article discusses the informational support of basic knowledge in chemistry, which provides an understanding of the historical role of domestic chemical science and technology. Examples are given from the history of the development of chemical crafts and industrial production in the territory of present-day Ukraine, extraction and transportation of Ukrainian natural gas, development of Ukrainian chemical terminology and nomenclature, formation of electronic concepts in chemistry, and contributions of domestic scientists to the development of synthetic organic chemistry, etc. A competency-based approach involves directing the content of chemical education towards solving problems that are vital for every person, and providing students with experience in the functioning of scientific knowledge in real-life situations. The article provides specific examples of the use of scientific chemical knowledge in modern war realities, where it is a matter of preserving the health or even the life of a person. An algorithm for competent behavior in a dangerous situation related to the action of aggressive chemical compounds is proposed, which is based on understanding the causes and sources of danger, awareness of the importance of preventive and rescue measures, and requires adherence to certain rules. The methodology for working with these issues in chemistry classes is also presented.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-73-83
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Аварія на Північних потоках може спричинити рекордний викид газу. (2022.28.09.). https://news.bigmir.net/ua/ukraine/6878648-avariia-na-sevpotokax-mozet-vyzvat-rekordnyi-vybros-gaza-bloomberg

Бондар, В.І. (2005). Дидактика. Київ: Либідь.

Валюк, В. (2018). Активізація пізнавального інтересу учнів при навчанні хімії з використанням історичного матеріалу. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, 58, 76‒85. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2018_58_12.

Василега-Дерибас, М. (1997). Хімія в Україні: Подорож у минуле. Біологія і хімія в рідній школі, 2, 41 – 45.

Величко, Л. П. (2022a). Органічні речовини. 11 клас: навчальний посібник. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/library/orhanichni-rechovyny-11-klas/

Величко, Л. П. (2022b). Хімічна компетентність і безпека життєдіяльності учня в умовах воєнного стану. Science, innovations and education: problems and prospects. Proceedings of the 13th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Tokyo, Japan, 246-248. https://sci-conf.com.ua/xiii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-science-innovations-and-education-problems-and-prospects-28-30-07-2022-tokio-yaponiya-arhiv/.

Величко, Л.П., Вороненко, Т.І., Нетрибійчук, О.С. (2018). Навчання хімії учнів основної школи: методичний посібник. Київ: «КОНВІ ПРІНТ».

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html.

Дубовик, О., Фісало, С. (упоряд.). (2010). Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5‒12 класи. Тернопіль: Мандрівець.

Інтерфакс-Україна (2023.05.03.). https://interfax.com.ua/news/greendeal/895617.html

Локшина, О. І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). https://lib.iitta.gov.ua/5435/

Лукашова, Н. (2021). Використання історичних знань у формуванні професійно-методичної компетентності майбутнього вчителя хімії. Біологія і хімія в рідній школі, 2, 32‒37.

Нова українська школа: основи Стандарту освіти (2016). Львів.

Роман, С. В. (2015). Реалізація вчителем хімії принципу історизму при формуванні еколого-гуманістичних цінностей у школярів. Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 37, 152–154.

Самойленко, П. В. (2020). Методика навчання хімії: навчально-методичний комплект: навчально-методичний посібник. Чернігів: Десна Поліграф http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/D1%97.pdf

Титаренко, В. І. (2020). Використання історичних та біографічних матеріалів під час викладання хімії. https://genezum.org/library/vykorystannya-istorychnyh-ta-biografichnyh-materialiv-pid-chas-vykladannya-himii

Федотова, Л. (2014). Людина, яка «бачила» електрони. Біологія і хімія в рідній школі, 5, 16‒19.

Хімія. (2018). Інтегрований курс «Природознавство». 7‒11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2018/2019 навчальному році. Харків: Ранок. https://undip.org.ua/news/prohrama-fakultatyvnoho-kursu-osnovy-radiatsiyno-hihiienichnykh-znan/

Шевченко, А. (2022.27.09.). Російська агресія в Україні пришвидшує зміну клімату. https://cikavosti.com/rosiiska-agresiia-v-ykraini-prishvidshyie-zminy-klimaty-mindovkillia/#&hcq=pSVNQit

Avariya na Pivnichny`x potokax mozhe spry`chy`ny`ty` rekordny`j vy`ky`d gazu. (2022.28.09.). https://news.bigmir.net/ua/ukraine/6878648-avariia-na-sevpotokax-mozet-vyzvat-rekordnyi-vybros-gaza-bloomberg (in Ukrainian).

Bondar, V.I. (2005). Dy`dakty`ka. Ky`yiv: Ly`bid`.(in Ukrainian).

Valyuk, V. (2018). Akty`vizaciya piznaval`nogo interesu uchniv pry` navchanni ximiyi z vy`kory`stannyam istory`chnogo materialu. Psy`xologo-pedagogichni problemy` sil`s`koyi shkoly`, 58, 76‒85. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2018_58_12. (in Ukrainian).

Vasy`lega-Dery`bas, M. (1997). Ximiya v Ukrayini: Podorozh u my`nule. Biologiya i ximiya v ridnij shkoli, 2, 41 – 45. (in Ukrainian).

Vely`chko, L. P. (2022a). Organichni rechovy`ny`. 11 klas: navchal`ny`j posibny`k. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. https://undip.org.ua/library/orhanichni-rechovyny-11-klas/ (in Ukrainian).

Vely`chko, L. P. (2022b). Ximichna kompetentnist` i bezpeka zhy`ttyediyal`nosti uchnya v umovax voyennogo stanu. Science, innovations and education: problems and prospects. Proceedings of the 13th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Tokyo, Japan, 246-248. https://sci-conf.com.ua/xiii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-science-innovations-and-education-problems-and-prospects-28-30-07-2022-tokio-yaponiya-arhiv/. (in Ukrainian).

Vely`chko, L.P., Voronenko, T.I., Netry`bijchuk, O.S. (2018). Navchannya ximiyi uchniv osnovnoyi shkoly`: metody`chny`j posibny`k. Ky`yiv: «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Derzhavny`j standart bazovoyi seredn`oyi osvity`. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 30 veresnya 2020 r. # 898. http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html. (in Ukrainian).

Dubovy`k, O., Fisalo, S. (uporyad.). (2010). Navchal`ni programy` kursiv za vy`borom ta fakul`taty`viv z ximiyi: Variaty`vna skladova Ty`povy`x navchal`ny`x planiv. 5‒12 klasy`. Ternopil`: Mandrivecz`. (in Ukrainian).

Interfaks-Ukrayina (2023.05.03.). https://interfax.com.ua/news/greendeal/895617.html (in Ukrainian).

Lokshy`na, O. I. (2009). Zmist shkil`noyi osvity` v krayinax Yevropejs`kogo Soyuzu: teoriya i prakty`ka (druga polovy`na XX – pochatok XXI st.). https://lib.iitta.gov.ua/5435/ (in Ukrainian).

Lukashova, N. (2021). Vy`kory`stannya istory`chny`x znan` u formuvanni profesijno-metody`chnoyi kompetentnosti majbutn`ogo vchy`telya ximiyi. Biologiya i ximiya v ridnij shkoli, 2, 32‒37. (in Ukrainian).

Nova ukrayins`ka shkola: osnovy` Standartu osvity` (2016). L`viv. (in Ukrainian).

Roman, S. V. (2015). Realizaciya vchy`telem ximiyi pry`ncy`pu istory`zmu pry` formuvanni ekologo-gumanisty`chny`x cinnostej u shkolyariv. Naukovy`j visny`k Uzhgorods`kogo universy`tetu : Seriya: Pedagogika. Social`na robota, 37, 152–154. (in Ukrainian).

Samojlenko, P. V. (2020). Metody`ka navchannya ximiyi: navchal`no-metody`chny`j komplekt: navchal`no-metody`chny`j posibny`k. Chernigiv: Desna Poligraf http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/D1%97.pdf (in Ukrainian).

Ty`tarenko, V. I. (2020). Vy`kory`stannya istory`chny`x ta biografichny`x materialiv pid chas vy`kladannya ximiyi. https://genezum.org/library/vykorystannya-istorychnyh-ta-biografichnyh-materialiv-pid-chas-vykladannya-himii (in Ukrainian).

Fedotova, L. (2014). Lyudy`na, yaka «bachy`la» elektrony`. Biologiya i ximiya v ridnij shkoli, 5, 16‒19. (in Ukrainian).

Ximiya. (2018). Integrovany`j kurs «Pry`rodoznavstvo». 7‒11 klasy`: navchal`ni programy`, metody`chni rekomendaciyi shhodo organizaciyi navchal`no-vy`xovnogo procesu v 2018/2019 navchal`nomu roci. Xarkiv: Ranok. https://undip.org.ua/news/prohrama-fakultatyvnoho-kursu-osnovy-radiatsiyno-hihiienichnykh-znan/ (in Ukrainian).

Shevchenko, A. (2022.27.09.). Rosijs`ka agresiya v Ukrayini pry`shvy`dshuye zminu klimatu. https://cikavosti.com/rosiiska-agresiia-v-ykraini-prishvidshyie-zminy-klimaty-mindovkillia/#&hcq=pSVNQit (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.