Diagnostics of the implementation of the applied orientation of school natural science education
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

school natural education
pedagogical diagnostics
applied orientation
practice-oriented tasks
key competencies

How to Cite

Melnyk Ю. (2023). Diagnostics of the implementation of the applied orientation of school natural science education. Ukrainian Educational Journal, (2), 84–93. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-84-93

Abstract

The article analyses the current state of school Natural Science education based on the results of a survey using Google Form technology, which covers more than 7 thousand teachers of general secondary education institutions. The issues of diagnostics of the implementation of applied orientation in the context of improving the content of training and its didactic support, a system of methods and techniques aimed at optimizing the educational process, effective formation of key competencies are highlighted.
It is found that the key aspect of the applied orientation of modern school Natural Science education is the maximum orientation of its content, methods, forms and means of teaching on the application of knowledge in technology and technologies, scientific research and professional activities of a person and his/her daily life. It is concluded that strengthening the applied orientation of school Natural Science education can become an important didactic condition for the formation of key competencies in students.
It is established that an important tool for implementing the applied orientation of natural education is practice-oriented research tasks, as a rule, intersubject content, the solution of which contributes to the thorough assimilation by applicants of knowledge of the natural world, skills and abilities, awareness of the practical significance of scientific theories and their impact on the development of technology and technologies. Performing tasks of an applied nature contributes both to the formation of subject competence in a specific natural subject, and key competence in the field of natural sciences, technology and technologies.
The existence of a significant connection between the competence potential of the content of school natural education and its applied orientation is justified, which is a means of establishing a connection between the content and target components of the natural education industry, the priority of mastering of which is the acquisition of knowledge and skills by students that they need during their lifetime.
Attention is focused on the problem of implementing the didactic functions of an educational experiment in the context of distance learning as a tool for strengthening the applied orientation of school Natural Science education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-84-93
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бібік, Н. М. (2015). Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал, (1), 47–58. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9772.

Головко, М. В. (2020). Становлення та розвиток теорії і методики навчання фізики в Україні (40-і роки XVII ст. – 30-і роки XX ст.): монографія. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/stan_ta_roz_2020.pdf.

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. http://https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/722404/1/Монографія_Засєкіна.pdf.

Засєкіна, Т. М., Білик, Ж. І., Лашевська, Г. А., Яценко, В. С. (2021). Природничі науки (вступ). Інтегрований курс природничих предметів. 5–6 класи для закладів загальної середньої освіти. Модельна навчальна програма. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://drive.google.com/file/d/1gkUtn5LuHCaxHrZm-5x-8ASCI_DXfPmf/view).

Коршевнюк, Т.В. (2021) Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти. Модельна навчальна програма. https://drive.google.com/file/d/1gkUtn5LuHCaxHrZm-5x-8ASCI_DXfPmf/view).

Локшина, О. І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина XX — початок XXI ст.): монографія. Київ: Богданова А.М. 144–145. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5435.

Ляшенко, О. І. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. Київ. Вип. 24. 109–119. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2020_24_13.

Мельник, Ю. С., Сіпій, В. В. (2018). Формування предметної компетентності старшокласників у процесі навчання фізики. Методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ». https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/form_predm_2018.pdf.

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 (2019). Український центр оцінювання якості освіти. Київ: УЦОЯО. https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf.

Сіпій, В.В. (2022). Концепція базової фізичної освіти. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf.

Maier, V., & Budke, A. (2016). The Use of Planning in English and German (NRW) Geography School Textbooks. Review of International Geographical Education Online (RIGEO V6-N1-1), 6(1), 8–31. https://www.researchgate.net/publication/303443562_

Yasar, O. (2009). A Comparative Analysis of Assessment and Evaluation Exercises Included in Geography Textbooks Written According to the 2005 Secondary Education Geography Curriculum and Textbooks of the Former Curriculum in Turkey. International Journal of Progressive Education, 5(1), 45-68. https://ijpe.inased.org/makale/2571).

Bibik, N. M. (2015). Perevagy` i ry`zy`ky` zaprovadzhennya kompetentnisnogo pidxodu v shkil`nij osviti. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal, (1), 47–58. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9772. (in Ukrainian).

Golovko, M. V. (2020). Stanovlennya ta rozvy`tok teoriyi i metody`ky` navchannya fizy`ky` v Ukrayini (40-i roky` XVII st. – 30-i roky` XX st.): monografiya. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/stan_ta_roz_2020.pdf. (in Ukrainian).

Derzhavny`j standart bazovoyi seredn`oyi osvity`. (2020). Zatverdzheny`j Postanovoyu Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 30 veresnya 2020 r. # 898. http://https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886. (in Ukrainian).

Zasyekina, T. M. (2020). Integraciya v shkil`nij pry`rodny`chij osviti: teoriya i prakty`ka: monografiya. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/722404/1/Monografiya_Zasyekina.pdf. (in Ukrainian).

Zasyekina, T. M., Bily`k, Zh. I., Lashevs`ka, G. A., Yacenko, V. S. (2021). Pry`rodny`chi nauky` (vstup). Integrovany`j kurs pry`rodny`chy`x predmetiv. 5–6 klasy` dlya zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Model`na navchal`na programa. Ky`yiv: KONVI PRINT. https://drive.google.com/file/d/1gkUtn5LuHCaxHrZm-5x-8ASCI_DXfPmf/view). (in Ukrainian).

Korshevnyuk, T.V. (2021) Piznayemo pry`rodu. 5-6 klasy` (integrovany`j kurs) dlya zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Model`na navchal`na programa. https://drive.google.com/file/d/1gkUtn5LuHCaxHrZm-5x-8ASCI_DXfPmf/view). (in Ukrainian).

Lokshy`na, O. I. (2009). Zmist shkil`noyi osvity` v krayinax Yevropejs`kogo Soyuzu: teoriya i prakty`ka (druga polovy`na XX — pochatok XXI st.): monografiya. Ky`yiv: Bogdanova A.M. 144–145. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5435. (in Ukrainian).

Lyashenko, O. I. (2020). Osnovni pidxody` do proyektuvannya zmistu bazovoyi seredn`oyi osvity`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka : zb. nauk. pr. Ky`yiv. Vy`p. 24. 109–119. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2020_24_13. (in Ukrainian).

Mel`ny`k, Yu. S., Sipij, V. V. (2018). Formuvannya predmetnoyi kompetentnosti starshoklasny`kiv u procesi navchannya fizy`ky`. Metody`chny`j posibny`k. Ky`yiv: TOV «KONVI PRINT». https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/form_predm_2018.pdf. (in Ukrainian).

Nacional`ny`j zvit za rezul`tatamy` mizhnarodnogo doslidzhennya yakosti osvity` PISA-2018 (2019). Ukrayins`ky`j centr ocinyuvannya yakosti osvity`. Ky`yiv: UCzOYaO. https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf. (in Ukrainian).

Sipij, V.V. (2022). Koncepciya bazovoyi fizy`chnoyi osvity`. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf. (in Ukrainian).

Maier, V., & Budke, A. (2016). The Use of Planning in English and German (NRW) Geography School Textbooks. Review of International Geographical Education Online (RIGEO V6-N1-1), 6(1), 8-31. https://www.researchgate.net/publication/303443562 (in English).

Yasar, O. (2009). A Comparative Analysis of Assessment and Evaluation Exercises Included in Geography Textbooks Written According to the 2005 Secondary Education Geography Curriculum and Textbooks of the Former Curriculum in Turkey. International Journal of Progressive Education, 5(1), 45-68. https://ijpe.inased.org/makale/2571) (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.