Abstract
The article updates the problem of forming the design and technological competence of future technology teachers in the process of professional training. It was determined that design and technological competence is the integrated integrity of polytechnic knowledge and skills to perform measuring, calculation, assembly and technological operations, as well as to design, construct and model technical objects, plan technological processes, develop independence, technical and technological thinking, interest in techniques and ability to solve creative technical problems. The structure of design-technological competence is defined, which includes the following components: 1) constructive knowledge, skills and abilities to select ready-made educational information (texts, illustrations, diagrams, tables, etc.), create different versions of visual aids, control texts, reference notes, etc., as well as didactically justified selection of teaching methods and techniques, special digital tools for organizing training sessions; 2) graphic knowledge, skills and drawing design skills in accordance with the requirements of the European Standard for Education, including with the help of digital means; 3) design-technological knowledge, skills and abilities to develop drawings of details of technical objects in accordance with the requirements of the ESKD and taking into account the properties of materials, methods of processing, etc.
A theoretically grounded structural-functional model of the formation of design-technological competence of a technology teacher, who not only possesses theoretical knowledge and practical skills, but is also capable of creative design-technological activity, its analysis, adjustment and dissemination as an educational technology in an institution of general secondary education. The quality of the structural-functional model of the formation of the design-technological competence of the technology teacher has been verified: a pedagogical experiment was conducted to test it, expert evaluation and correction, and a decision on its use in mass practice was made.
References
Грузіна, І.А., Кінас, І.О., Перерва І.М. (2021) Теорія управління: навч. посіб. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця.
Державний стандарт базової середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov. ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
Корець, М.С. (2002) Науково-технічна підготовка вчителів для освітньої галузі «Технології»: монографія. Київ: НПУ ім. М.П.Драгоманова.
Курач, М. С. (2016) Художньо-проектна підготовка майбутніх учителів техноло¬гій: монографія. Київ: Вид. НПУ ім. М.П. Дра¬гоманова, 2016.
Курок, В.П. (2012) Інженерна підготовка майбутніх учителів трудового навчання: теорія і практика : монографія. Глухів : РВВ Глухівського НПУ імені О. Довженка.
Мартинова, Р., Боднар, С. (2001) Принципи педагогічного моделювання. Український педагогічний журнал. 3. С. 51 – 60.
Нищак, І.Д. (2016) Методична система навчання інженерно-графічних дисциплін майбутніх учителів технологій: монографія. Дрогобич: РВВ ДДПУ імені Івана Франка.
Оршанський, Л.В. (2008) Художньо-трудова підготовка вчителів трудового навчання: монографія. Дрогобич: Коло.
Осадчий, І.Г. (2016) Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Народна освіта: електронне наукове фахове видання. 1. С. 60 – 68.
Про основні компетенції для навчання впродовж усього життя (2006). Рекомендація Європейського Парламенту та Ради ЄС 2006/962/ЄС. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_975
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Трудове навчання. 5-9 класи (2017) / укл.: А. І. Терещук, В. В. Бурдун, С. М. Дятленко та ін. Київ: МОН України. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna/serednya/ navchalni-programi-5-9-klas-2017.html
Терещук, А.І. (2013) Технологічна підготовка учнів старшої школи: теорія і методика: монографія. Умань : ФОП Жовтий.
Технології 10-11 класи (рівень стандарту): навчальна програма (2017). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/tech-st-ak.pdf
Торубара, О.М. (2009) Інформаційні технології у професійній підготовці майбутніх вчителів трудового навчання: монографія. Чернігів: ЧДПУ.
Ящук, С.М. (2015) Професійна підготовка магістрів технологічної освіти: теорія й методика : монографія. Умань : ФОП Жовтий.
Hruzina, I.A., Kinas, I.O., Pererva I.M. (2021) Teoriia upravlinnia: navch. posib. Kharkiv: KhNEU im. S. Kuznetsia. (in Ukrainian).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. URL: https://www.kmu.gov. ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
Korets, M.S. (2002) Naukovo-tekhnichna pidhotovka vchyteliv dlia osvitnoi haluzi «Tekhnolohii»: monohrafiia. Kyiv: NPU im. M.P.Drahomanova. (in Ukrainian).
Kurach, M. S. (2016) Khudozhno-proektna pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolo-hii: monohrafiia. Kyiv: Vyd. NPU im. M.P. Drahomanova, 2016. (in Ukrainian).
Kurok, V.P. (2012) Inzhenerna pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia: teoriia i praktyka : monohrafiia. Hlukhiv : RVV Hlukhivskoho NPU imeni O. Dovzhenka. (in Ukrainian).
Martynova, R., Bodnar, S. (2001) Pryntsypy pedahohichnoho modeliuvannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 3. S. 51 – 60. (in Ukrainian).
Nyshchak, I.D. (2016) Metodychna systema navchannia inzhenerno-hrafichnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv tekhnolohii : monohrafiia. Drohobych: RVV DDPU imeni Ivana Franka. (in Ukrainian).
Orshanskyi, L.V. (2008) Khudozhno-trudova pidhotovka vchyteliv trudovoho navchannia: monohrafiia. Drohobych: Kolo. (in Ukrainian).
Osadchyi, I.H. (2016) Pedahohichne modeliuvannia: shcho vazhlyvo znaty pedahohu? Narodna osvita: elektronne naukove fakhove vydannia. 1. S. 60 – 68. (in Ukrainian).
Pro osnovni kompetentsii dlia navchannia vprodovzh usoho zhyttia (2006). Rekomendatsiia Yevropeiskoho Parlamentu ta Rady YeS 2006/962/IeS. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_975 (in Ukrainian).
Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: Trudove navchannia. 5-9 klasy (2017) / ukl.: A. I. Tereshchuk, V. V. Burdun, S. M. Diatlenko ta in. Kyiv: MON Ukrainy. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna/serednya/ navchalni-programi-5-9-klas-2017.html (in Ukrainian).
Tereshchuk, A.I. (2013) Tekhnolohichna pidhotovka uchniv starshoi shkoly: teoriia i metodyka: monohrafiia. Uman : FOP Zhovtyi. (in Ukrainian).
Tekhnolohii 10-11 klasy (riven standartu): navchalna prohrama (2017). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/tech-st-ak.pdf (in Ukrainian).
Torubara, O.M. (2009) Informatsiini tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv trudovoho navchannia: monohrafiia. Chernihiv: ChDPU. (in Ukrainian).
Yashchuk, S.M. (2015) Profesiina pidhotovka mahistriv tekhnolohichnoi osvity: teoriia y metodyka : monohrafiia. Uman : FOP Zhovtyi. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.