Specific Features of the Educational Process in the Conditions of Full-Scale Warfare
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

distance education
online education
blended format of education
general educational institutions
institutions of higher education
advantages and disadvantages of distance learning
quality of education

How to Cite

Chykalova М. ., & Yukhno Н. . (2023). Specific Features of the Educational Process in the Conditions of Full-Scale Warfare. Ukrainian Educational Journal, (3), 13–22. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-13-22

Abstract

The article emphasizes the specifics of conducting the educational process in wartime conditions. Positive (namely remote access, flexible schedule for preparing and completing tasks, education of independence and self-discipline, etc.) and negative (first of all, technical problems, lack of communication, Internet, lack of live communication, which often turns into isolation and alienation, etc.) aspects of distance learning are revealed, special attention is focused on the expediency of conducting blended learning that combines elements of traditional learning in educational institutions (lecture classes, creation of joint projects, organization of practical classes and independent work, etc.) with the use of information technologies and online resources (interaction with the teacher or classmates through virtual platforms and tools, etc.). During the years of distance learning, the problem of live communication (communicative aspect) has become acute not only in general education institutions, but also in the institutions of higher education. After all, only effective interaction between pupils/students and teachers encourages to solve tasks together and promotes the development of communication skills and an active position in acquiring knowledge. Parallel provision of educational online services to gymnasium students and university students was conducted. The relevance of cooperation of general educational institutions and universities in matters of mutual integration in the educational space was emphasized. The main components of effective interaction on issues of scientific research, academic mobility, holding cultural events, etc. are highlighted. The recommendations regarding the provision of quality education in the conditions of force majeure conditions, which determine online education, are characterized. It was determined that the prospects of further scientific research in the field of distance learning organization should be associated with a teaching staff training to work in a blended format and the use of innovative interactive teaching methods.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-13-22
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Алєксєєва, С. (June 26–28, 2022) Організація освітнього процесу в старшій профільній школі в умовах непередбачуваних глобальних впливів. Scientific Collection «InterConf»: with the Proceedings of the 10th International Scientific and Practical Conference «International Forum: Problems and Scientific Solutions» CSIRO Publishing House, c. Melbourne, Australia, 102–108 https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731128

Блощинський, I. Г. (2015). Сутність та зміст поняття «дистанційне навчання» в зарубіжній та вітчизняній науковій літературі. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 3, 1‒20.

Війна та освіта: як рік повномасштабного вторгнення вплинув на українські школи: оприлюднено результати дослідження (17.03.2023). https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/viyna-ta-osvita-yak-rik-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-vplinuv-na-ukrayinski-shkoli-oprilyudneno-rezultati-doslidzhennya].

Деякі питання організації дистанційного навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 р. № 1115. https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/z0941-20#Text

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні: Постанова від 20 грудня 2000. Міністерство освіти і науки України. http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html6.

Лист Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 №1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу». https://uon.cg.gov.ua/web_docs/2143/2022/04/docs/1_3371-22.pdf

Малихін, О., Арістова, Н., Рогова, В. (2022) Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: змішане навчання. Український педагогічний журнал, 3, 68–77. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76

Пилаєва, Т.В. (2019). До розуміння поняття «дистанційна освіта». http://repository.hneu.edu.ua/jspui/ bitstream/123456789/12644/lpdf

Про вищу освіту: Закон України 01.07.2014 р. No1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18]

Про освіту: Закон України 05.09.2017 р. No2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19

Топузов, О., Засєкіна, Т. (2022) Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року. https://doi.org/10.32405/978-966-983-360-0-2022-70

Bowman, L. (2010). Online Learning: A User-Friendly Approach for High School and CollegeStudents. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.

Conrad, R.-M., Donaldson, J. Ana. (2011). Publisher: John Wiley & Sons.

Engaging the Online Learner: Activities and Resources for Creative Instruction / https://mon.gov.ua/ua/news/mon-iniciyuye-spilni-proyekti-dlya-uchniv-ta-studentiv-z-ukrayini-u-mezhah-mandatu-yunesko

Networked Readiness Index 2021. Інститут Портуланс. http://networkreadinessindex.org/

Stavredes, T. (2011). Effective Online Teaching: Foundations and Strategies for Student Success. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.

Wallace, R. M. (2003). Online Learning in Higher Education: A Review of Research on Interactions among Teachers and Students. Education, Communication & Information, 3, 241‒280.

Alyeksyeyeva, S. (June 26–28, 2022) Organizaciya osvitn`ogo procesu v starshij profil`nij shkoli v umovax neperedbachuvany`x global`ny`x vply`viv. Scientific Collection «InterConf»: with the Proceedings of the 10th International Scientific and Practical Conference «International Forum: Problems and Scientific Solutions» CSIRO Publishing House, c. Melbourne, Australia, 102–108 https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731128 (in Ukrainian).

Bloshhy`ns`ky`j, I. G. (2015). Sutnist` ta zmist ponyattya «dy`stancijne navchannya» v zarubizhnij ta vitchy`znyanij naukovij literaturi. Visny`k Nacional`noyi akademiyi Derzhavnoyi pry`kordonnoyi sluzhby` Ukrayiny`, 3, 1‒20. (in Ukrainian).

Vijna ta osvita: yak rik povnomasshtabnogo vtorgnennya vply`nuv na ukrayins`ki shkoly`: opry`lyudneno rezul`taty` doslidzhennya (17.03.2023). https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/viyna-ta-osvita-yak-rik-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-vplinuv-na-ukrayinski-shkoli-oprilyudneno-rezultati-doslidzhennya]. (in Ukrainian).

Deyaki py`tannya organizaciyi dy`stancijnogo navchannya: Nakaz Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` vid 08.09.2020 r. # 1115. https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/z0941-20#Text (in Ukrainian).

Koncepciya rozvy`tku dy`stancijnoyi osvity` v Ukrayini: Postanova vid 20 grudnya 2000. Ministerstvo osvity` i nauky` Ukrayiny`. http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html6. (in Ukrainian).

Ly`st Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` vid 06.03.2022 #1/3371-22 «Pro organizaciyu osvitn`ogo procesu». https://uon.cg.gov.ua/web_docs/2143/2022/04/docs/1_3371-22.pdf (in Ukrainian).

Maly`xin, O., Aristova, N., Rogova, V. (2022) Minimizaciya osvitnix vtrat uchniv zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` v umovax voyennogo stanu: zmishane navchannya. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal, 3, 68–77. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76 (in Ukrainian).

Py`layeva, T.V. (2019). Do rozuminnya ponyattya «dy`stancijna osvita». http://repository.hneu.edu.ua/jspui/ bitstream/123456789/12644/lpdf (in Ukrainian).

Pro vy`shhu osvitu: Zakon Ukrayiny` 01.07.2014 r. No1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18] (in Ukrainian).

Pro osvitu: Zakon Ukrayiny` 05.09.2017 r. No2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 (in Ukrainian).

Topuzov, O., Zasyekina, T. (2022) Zagal`na serednya osvita Ukrayiny` v umovax voyennogo stanu ta vidbudovy`: metody`chny`j poradny`k naukovciv Insty`tutu pedagogiky` NAPN Ukrayiny` do pochatku novogo navchal`nogo roku. https://doi.org/10.32405/978-966-983-360-0-2022-70 (in Ukrainian).

Bowman, L. (2010). Online Learning: A User-Friendly Approach for High School and CollegeStudents. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education. (in English).

Conrad, R.-M., Donaldson, J. Ana. (2011). Publisher: John Wiley & Sons. (in English).

Engaging the Online Learner: Activities and Resources for Creative Instruction / https://mon.gov.ua/ua/news/mon-iniciyuye-spilni-proyekti-dlya-uchniv-ta-studentiv-z-ukrayini-u-mezhah-mandatu-yunesko (in English).

Networked Readiness Index 2021. Інститут Портуланс. http://networkreadinessindex.org/ (in English).

Stavredes, T. (2011). Effective Online Teaching: Foundations and Strategies for Student Success. San Francisco, CA: John Wiley & Sons. (in English).

Wallace, R. M. (2003). Online Learning in Higher Education: A Review of Research on Interactions among Teachers and Students. Education, Communication & Information, 3, 241‒280. (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.