Abstract
The article highlights the main provisions of the concept of basic physical education developed by researchers of the Department of Biological, Chemical and Physical Education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. It is noted that the concept is an important component of the process of implementing the State Standard of Basic Secondary Education of the third generation in educational practice and develops the idea of moving from the standard of content to the standard of compulsory learning outcomes. Its implementation will contribute to the establishment of a competence paradigm for the formation and implementation of the content of the physical component of the natural education sector, the priority of which is to develop the ability of applicants for basic education to use the acquired knowledge in practice. Therefore, the educational process in physics is not focused on expanding and deepening the content of teaching, but, first of all, on improving students’ skills to explore natural phenomena, analyze and interpret the results as the basis for the formation of research competence and key competencies in the field of natural sciences.
The theoretical and methodological approaches underlying the concept, their compliance with the current state of psychological and pedagogical science, theory and methods of teaching physics, and world trends in the development of educational practice are substantiated. Attention is focused on the mechanisms that provide the possibility of implementing variable models of the basic physics course in school practice, depending on the personal preferences of applicants, the conditions of a particular educational institution and the methodological skills of teachers.
The article analyzes the ways and defines the conditions for the implementation of the concept as a system of provisions that determine the educational strategy for the implementation of the physical component of natural education, aimed at the formation and development of basic education applicants’ skills to explore the world around them and interact harmoniously and responsibly with nature and society.
References
Вступ.Освіта.UA. (2023). https://vstup.osvita.ua/.
Головко, М. В. (2020). Становлення та розвиток теорії і методики навчання фізики в Україні (40-і роки XVII ст. – 30-і роки XX ст.): монографія. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/stan_ta_roz_2020.pdf.
Головко, М.В. (2022).Особливості формування та реалізації базового курсу фізики. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 28, 26–35.
Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. http://https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.
Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/722404/1/Монографія_Засєкіна.pdf.
Концепція базової фізичної освіти. (2022). Сіпій, В. В., Головко, М. В., Засєкін, Д. О., Крячко, І. П., Ляшенко, О. І., Мацюк, В. М., Мельник, Ю. С., & Непорожня, Л. В. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf.
Локшина, О. І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина XX — початок XXI ст.): монографія. Київ: Богданова А.М. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5435.
Ляшенко, О. І. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр., 24, 109–119. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2020_24_13.
Ляшенко, О.І. (2021). Проблема інтегративного підходу в навчанні фізики. Анотовані результати науководослідної роботи Інституту педагогіки за 2021 рік. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка, (с. 131).
Мельник, Ю. (2023). Діагностика особливостей реалізації прикладної спрямованості шкільної природничої освіти. Український педагогічний журнал, (2), 84–93.
Типова освітня програма для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти. (2022). Наказ МОН України № 235 від 19 лютого 2021 р. https://bit.ly/3Ibwi5S.
Топузов, О., Головко, М., & Локшина, О. (2023). Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український педагогічний журнал, (1), 5–13.
Топузов, О.М. (Ред.). (2021). Стан та шляхи підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти в Україні. Аналітико-методичні матеріали. Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-605-6-116.
García-González, J., Palencia, S., & Sánchez, I. (2021). Characterization of Environmental Education in Spanish Geography Textbooks. Sustainability, 13(3), 1159. https://doi.org/10.3390/su13031159.
Maier, V., & Budke, A. (2017). Internationalization of teacher education: A case study of dutch and german geography students' understanding of spatial planning. European Journal of Geography, 8, 43-61. https://www.researchgate.net/publication/323540662_Internationalization_of_teacher_education_A_case_study_of_dutch_and_german_geography_students'_understanding_of_spatial_planning.
Morote, A. F., & Olcina, J. (2020). El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana. Cuadernos Geográficos, 59(3), 158-177. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792.
Vstup.Osvita.UA. (2023). https://vstup.osvita.ua/. (in Ukrainian).
Holovko, M. V. (2020). Stanovlennia ta rozvytok teorii i metodyky navchannia fizyky v Ukraini (40-i roky XVII st. – 30-i roky XX st.): monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/stan_ta_roz_2020.pdf. (in Ukrainian).
Holovko, M.V. (2022).Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii bazovoho kursu fizyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka : zb. nauk. prats, 28, 26–35.
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Zatverdzhenyi Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. http://https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886. (in Ukrainian).
Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/722404/1/Monohrafiia_Zasiekina.pdf. (in Ukrainian).
Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity. (2022). Sipii, V. V., Holovko, M. V., Zasiekin, D. O., Kriachko, I. P., Liashenko, O. I., Matsiuk, V. M., Melnyk, Yu. S., & Neporozhnia, L. V. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf. Sipii, V. V., Holovko, M. V., Zasiekin, D. O., Kriachko, I. P., Liashenko, O. I., Matsiuk, V. M., Melnyk, Yu. S., & Neporozhnia, L. V. (2022). Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity.Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf. (in Ukrainian).
Lokshyna, O. I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna XX — pochatok XXI st.): monohrafiia. Kyiv: Bohdanova A.M. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5435. (in Ukrainian).
Liashenko, O. I. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka : zb. nauk. pr., 24, 109–119. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2020_24_13. (in Ukrainian).
Liashenko, O.I. (2021). Problema intehratyvnoho pidkhodu v navchanni fizyky. Anotovani rezultaty naukovodoslidnoi roboty Instytutu pedahohiky za 2021 rik. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Pedahohichna dumka, (s. 131). (in Ukrainian).
Melnyk, Yu. (2023). Diahnostyka osoblyvostei realizatsii prykladnoi spriamovanosti shkilnoi pryrodnychoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (2), 84–93. (in Ukrainian).
Typova osvitnia prohrama dlia 5–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2022). Nakaz MON Ukrainy № 235 vid 19 liutoho 2021 r. https://bit.ly/3Ibwi5S. (in Ukrainian).
Topuzov, O., Holovko, M., & Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period voiennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 5–13. (in Ukrainian).
Topuzov, O.M. (Red.). (2021). Stan ta shliakhy pidvyshchennia yakosti shkilnoi pryrodnycho-matematychnoi osvity v Ukraini. Analityko-metodychni materialy. Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-605-6-116. (in Ukrainian).
García-González, J., Palencia, S., & Sánchez, I. (2021). Characterization of Environmental Education in Spanish Geography Textbooks. Sustainability, 13(3), 1159. https://doi.org/10.3390/su13031159. (in English).
Maier, V., & Budke, A. (2017). Internationalization of teacher education: A case study of dutch and german geography students' understanding of spatial planning. European Journal of Geography, 8, 43-61. https://www.researchgate.net/publication/323540662_Internationalization_of_teacher_education_A_case_study_of_dutch_and_german_geography_students'_understanding_of_spatial_planning. (in English).
Morote, A. F., & Olcina, J. (2020). El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana. Cuadernos Geográficos, 59(3), 158-177. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792. (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.