The Technology of Forecasting and Designing the Variable Component of Educational Program of Gymnasium and/or Lyceum in the Process of Intra-School Scientific and Methodological Work
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

content of basic and specialized general secondary education
gymnasium/lyceum educational program
variable component of the gymnasium/lyceum educational program
forecasting
technology
system of intra-school scientific and methodological work

How to Cite

Puzikov Д. . (2023). The Technology of Forecasting and Designing the Variable Component of Educational Program of Gymnasium and/or Lyceum in the Process of Intra-School Scientific and Methodological Work. Ukrainian Educational Journal, (3), 144–154. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-144-154

Abstract

The article describes the technology developed by the author for forecasting and designing the variable component of the educational program of the gymnasium and/or lyceum in the process of intra-school scientific and methodological work. Technology is defined as a means of activity that includes a toolkit (coordinated set of methods and techniques, means) and an algorithm (an appropriate sequence of stages and procedures) for creating an optimal variable component of the educational program in the system of intra-school scientific and methodological work. In the system of scientific and methodological work of the school, it is considered as a subsystem (component), which performs a number of related functions: informational, integrative, regulatory, organizational, coordinating, motivational, educational and self-educational. In the component structure of the technology, the subject, object, target, substantive, instrumental, and effective subsystems are distinguished. The technology algorithm involves the implementation of a series of successive stages, namely: organizational-administrative, preparatory-motivational, diagnostic-prognostic, design-conventional, implementation, evaluation-resultative, corrective-organizational. Each of the above-mentioned stages has its tasks, content, means, and expected intermediate results.
Prospects for further research are related to experimental testing and wide implementation of the above-mentioned technology in the system of scientific and methodological work of domestic institutions of general secondary education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-144-154
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бусел, В. (ред.) (2005). Технологія. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.). Київ; Ірпінь. Перун.

Кошук О. (2019). Основні фактори відбору та проєктування інноваційних технологій навчання. Інноваційна педагогіка, (19), 13–16. https://doi.org/ 10.32843/2663-6085-2019-19-2-2.

Кравець, О., Свириденко, І. (2017). Використання технології проектування навчального матеріалу в процесі дистанційного навчання іноземної мови на нефілологічних факультетах. Інформаційні технології і засоби навчання, (4), 195–204. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_60_4_18.

Кучерявий, А. (2017). Технологічні засади проектування курсів дистанційного навчання. CTE Workshop Proceedings, (4), 104–108. http://nbuv.gov.ua/UJRN/CTEwp_2017_4_19.

Мариновська, О. (2019). Педагогічна інноватика & Менеджмент інновацій. Івано-Франківськ: Місто НВ.

Мачача, Т. (2019). Методологічні засади формування культурологічного змісту варіативного складника профільної технологічної освіти. Проблеми сучасного підручника, (23), 171–183. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-171.

Мачача, Т. (2012). Проектування змісту варіативної складової навчальної програми з предмета технології в основній школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, (2), 205–211. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2012_2_30.

Пузіков, Д. (2021a). Методика проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії як чинника розроблення нового навчально- методичного забезпечення. Проблеми сучасного підручника, (27), 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222

Пузіков, Д.О. (2021b, Травень, 19). Прогнозування і проєктування змісту допрофільної підготовки учнів у контексті створення освітньої програми гімназії. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи: Всеукраїнський науково-практичний семінар. Київ, Україна, 53–54. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf

Пузіков, Д. (2023a). Науково-методичне забезпечення підготовки педагогічних працівників до прогнозування і проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії/ліцею. Проблеми сучасного підручника, (30), 149–158. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-149-158

Пузіков, Д. (2023b, Травень, 23). Прогнозування і проєктування педагогічними працівниками варіативного складника освітньої програми закладу загальної середньої освіти в умовах війни і післявоєнної відбудови України. Актуальність та особливості наукових досліджень в умовах воєнного стану: Міжнародна науково-практична інтернет-конференція з нагоди відзначення Дня науки. Київ, Україна, 451–453. https://dndi.mvs.gov.ua/files/pdf/%D0%A1ollection_of_Materials_2023_05_23.pdf

Сорока, К. (2004). Основи теорії систем і системного аналізу. Харків: ХНАМГ. https://eprints.kname.edu.ua/10895 /1/СисАналіз_1_8н.pdf

Циба, В. (2011) Теоретичні засади соціальної психології: системний підхід. Київ: Університет «Україна». https://uu.edu.ua/upload/Osvita/Navch_metod_d_t/Navch_metod_materiali/Psyhologiya/Teoretichni_zasadi_Tsiba.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.