Features of Designing an Educational Environment in the Conditions of Digitalization of Society During the Time of Marital State in Ukraine
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

educational environment
digitalization of education
security, educational losses

How to Cite

Trubacheva С. ., Mushka О. ., & Zamaskina П. . (2023). Features of Designing an Educational Environment in the Conditions of Digitalization of Society During the Time of Marital State in Ukraine. Ukrainian Educational Journal, (4), 46–52. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-46-52

Abstract

Solving the problem of designing the educational environment of an educational institution today, during martial law, is an extremely urgent issue, which is transformed and acquires new accents in the conditions of digitalization of modern society. First of all, the tasks of ensuring the safety of the educational environment and creating conditions for overcoming educational losses are important in this aspect. In these conditions, the issue of further development of distance learning, which is a priority especially in those regions where students do not have access to educational institutions or this access is limited, also becomes relevant. In this regard, the purpose of this study is to highlight the features of the educational environment design technology, which are caused, first, by the development of the digitalization process in society and the new opportunities that are created in connection with this in education; secondly, educational losses that arose in the conditions of the war in Ukraine and require diagnosis and overcoming.
The methods of achieving the goal of the research, which are applied in this article, are: the development of the technology for designing the educational and developmental environment of a general secondary education institution in the conditions of digitalization of society during martial law and presenting its features. The main result is the determination of the features of the design of the educational and developmental environment of the education institution in the conditions of digitalization of society during the martial law and their presentation in the form of design technology.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-46-52
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Державна служба якості освіти України. (2022). Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/#Text

Концепція цифрової трансформації освіти і науки. (2021). https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya#Text

Особливості функціонування системи освіти в умовах сучасних викликів. (2020). Освітня аналітика України, 3(10), 82‒107.

Програма Horizon 2020. Євроінтеграційний портал. https://eu-ua.org/horizon-2020/#Text.

Соснін, О. (2022). Цифровізація як етап становлення цифрового суспільства знань. Юридичний вісник України. https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-etap-stanovlennya-tsyfrovogo-suspilstva-znan/#:~:text1%97.) #Text

Топузов, О.М. (ред.), Головко, М.В. (уклад.). (2021). Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали. Київ: Педагогічна думка.

Топузов, О.М. (ред.), Головко, М.В. (уклад.). (2023). Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації Київ: Педагогічна думка.

Трубачева, С., Мушка, О., Люлькова, Ю. (2022). Дидактичні особливості формування навчальної компетентності учнів в умовах цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти під час воєнного стану. Проблеми сучасного підручника, 29, 202‒208.

Трубачева. С. Е., Гораш, К. В., Чорноус, О.В., Мезенцева, О. І., Климчук, І. О. (2022). Науково-методичне забезпечення проектування освітнього середовища гімназії: практичний посібник. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Praktychnyy_posibnyk2_rezultat.pdf #Text.

Derzhavna sluzhba yakosti osvity` Ukrayiny`. (2022). Bezpechne osvitnye seredovy`shhe: novi vy`miry` bezpeky`. https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/#Text (in Ukrainian).

Koncepciya cy`frovoyi transformaciyi osvity` i nauky`. (2021). https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya#Text (in Ukrainian).

Osobly`vosti funkcionuvannya sy`stemy` osvity` v umovax suchasny`x vy`kly`kiv. (2020). Osvitnya anality`ka Ukrayiny`, 3(10), 82‒107. (in Ukrainian).

Programa Horizon 2020. Yevrointegracijny`j portal. https://eu-ua.org/horizon-2020/#Text. (in Ukrainian).

Sosnin, O. (2022). Cy`frovizaciya yak etap stanovlennya cy`frovogo suspil`stva znan`. Yury`dy`chny`j visny`k Ukrayiny`. https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-etap-stanovlennya-tsyfrovogo-suspilstva-znan/#:~:text1%97.) #Text (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (red.), Golovko, M.V. (uklad.). (2021). Dy`stancijne navchannya v umovax karanty`nu: dosvid ta perspekty`vy`. Anality`ko-metody`chni materialy`. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (red.), Golovko, M.V. (uklad.). (2023). Diagnosty`ka ta kompensaciya osvitnix vtrat u zagal`nij serednij osviti Ukrayiny`: metody`chni rekomendaciyi Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).

Trubacheva, S., Mushka, O., Lyul`kova, Yu. (2022). Dy`dakty`chni osobly`vosti formuvannya navchal`noyi kompetentnosti uchniv v umovax cy`frovizaciyi osvitn`ogo seredovy`shha zakladu zagal`noyi seredn`oyi osvity` pid chas voyennogo stanu. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, 29, 202‒208. (in Ukrainian).

Trubacheva. S. E., Gorash, K. V., Chornous, O.V., Mezenceva, O. I., Kly`mchuk, I. O. (2022). Naukovo-metody`chne zabezpechennya proektuvannya osvitn`ogo seredovy`shha gimnaziyi: prakty`chny`j posibny`k. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Praktychnyy_posibnyk2_rezultat.pdf #Text. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.