The Role of Student-Centered Learning in the Training of Future Pharmacy Professionals in Higher Education
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

student-centered learning
pharmaceutical education
preparedness for professional activity
professional training
pharmacists
higher education

How to Cite

Velyka, А. ., Garvasiuk О. ., & Kropelnytska Ю. . (2023). The Role of Student-Centered Learning in the Training of Future Pharmacy Professionals in Higher Education. Ukrainian Educational Journal, (4), 74–80. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-74-80

Abstract

The article focuses on pharmaceutical education, a discussion of general educational requirements for bachelor’s and master’s students of pharmacy, as well as some issues of the career to engage in after receiving a degree. The concept of preparedness for professional activity of pharmacy students is defined, and the criteria for the formation of preparedness for professional activity of pharmacy specialists are highlighted. The main characteristics that are needed to become a future pharmacist are analyzed. Pedagogical conditions for the formation of readiness for the professional activity of future pharmacists are substantiated, and the role of student-centered learning in quality training of future pharmacy specialists in higher education is emphasized.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-74-80
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Біловол, О. М., Князькова, І. І., Корнійчук, В. І., Денисенко, В. П., Кірієнко, О.М., & Ільченко, І. А. (2018). Підвищення ефективності навчання студентів в умовах реформування медичної освіти. Актуальні питання вищої медичної освіти в Україні, Матеріали XV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Тернопіль: Укрмедкнига, 91‒92.

Бровченко, А. К. (2020). Можливості інтерактивної взаємодії студентів та викладачів в процесі дистанційного навчання з позиції особистісного підходу. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія, 31(4), 183‒190. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.4/28

Гусєва, Т. П. (2020). Формування комунікативних навичок у студентів-фармацевтів. Мовна комунікація: наука, культура, медицина, Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль: Укрмедкнига, 60‒62.

Козаченко, Г. В. (2017). Особливості професійної діяльності фахівців-фармацевтів. Якість вищої освіти: сучасний стан та шляхи забезпечення, Матеріали Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції педагогічних працівників. Харків, 148‒153.

Кульбашна, Я., Ткачук, О., & Захарова, В. (2018). Нові завдання і функції сучасного викладача закладу вищої медичної освіти у підготовці компетентного лікаря. Освітологічний дискурс, 1‒2, 141‒157. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.31220

Лінчевський, О. В., Черненко, В. М., П’ятницький, Ю. С., & Булах, І. Є. (2017). Шляхи формування системи вищої медичної освіти України в сучасних умовах. Медична освіта, 3, 6-9.

Олещук, О. М., Чорномидз, А. В., Маланчук, С. Л., Драпак О. Я., & Іванків, Я. І. (2018). Використання кейс-методу у викладанні фармакології для студентів медичного факультету. Art of medicine, 2, 123‒129.

Пономаренко, М. С., Соловйов, О. С., Краснянська, Т. М., & Григорук, Ю. М. (2019) Основні етапи нормування та впорядкування навчання й використання фармацевтичної кадрової ресурсної бази. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики, 2:110-117. https://doi.org/10.14739/2409-2932.2016.2.70698

Сосницька, Н. Л., & Глікман В, (2017). Студентоцентрований підхід до професійної освіти в умовах сталого розвитку суспільства. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки, 1, 377‒381.

Abdigapbarova U, & Zhiyenbayeva N. (2023). Organization of Student-Centered learning within the Professional Training of a future teacher in a Digital Environment. Education and Information Technologies, 28(1), 647‒661. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11159-5

Delgado, M. A. C., Delgado, R. I. Z., Palma, R. P., & Moya, M. E. (2019). Dyscalculia and pedagogical intervention. International Research Journal of Management IT and Social Sciences, 6(5), 95‒100. https://doi.org/10.21744/irjmis.v6n5.710

Sakulina, Y. V. (2018). The use of information and communication technologies in the implementation of distance education. Bulletin of Science and Education, 2(3), 45‒48.

Schweisfurth, M., & Elliott, J. (2019). When ‘Best Practice’ meets the pedagogical nexus: Recontextualisation, reframing and resilience. Comparative Education, 55(1), 1‒8. https://doi.org/10.1080/03050 068.2018.1544801

Bilovol, O. M., Kniaz’kova, I. I., Korniichuk, V. I., Denysenko, V. P., Kiriienko, O. M., & Il’chenko, I. A. (2018). Pidvyschennia efektyvnosti navchannia studentiv v umovakh reformuvannia medychnoi osvity. Aktual’ni pytannia vyschoi medychnoi osvity v Ukraini, Materialy XV Vseukrains’koi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu. Ternopil’: Ukrmedknyha, 91‒92. (in Ukrainian).

Brovchenko, A.K. (2020). Personal approach in the interaction between students and teachers when using interactive technologies in distance learning. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernads’koho. Seriia: Psykholohiia, 31(4), 183‒190. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.4/28 (in Ukrainian).

Husieva, T. P. (2020). Formuvannia komunikatyvnykh navychok u studentiv-farmatsevtiv. Movna komunikatsiia: nauka, kul’tura, medytsyna, Materialy II Vseukrains’koi naukovo-praktychnoi konferentsii. Ternopil’: Ukrmedknyha, 60‒62. (in Ukrainian).

Kozachenko, H. V. (2017). Osoblyvosti profesiinoi diial’nosti fakhivtsiv-farmatsevtiv. Yakist’ vyschoi osvity: suchasnyi stan ta shliakhy zabezpechennia, Materialy Vseukrains’koi naukovo-metodychnoi internet-konferentsii pedahohichnykh pratsivnykiv. Kharkiv, 148‒153. (in Ukrainian)

Kulbashna, Y., Tkachuk, E., & Zakharova, V. (2018). New tasks and functions of the teacher of innovative type in the preparation of the competent doctor. Educological discourse, 1-2, 141‒157. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.31220 (in Ukrainian).

Linchevskyi, O. V., Chernenko, V. M., Piatnytskyi, Yu. S., & Bulakh, I. Ye. (2017). The ways of higher medical education system reforming in ukraine in the modern context. Medical education, 3, 6‒9. (in Ukrainian).

Oleshchuk, O. М., Chornomydz, A. V., Malanchuk, S. L., Drapak O. Ya., & Ivankiv, Ya. I. (2018). Case-study method in teaching pharmacology for students of medical faculty. Art of medicine, 2, 123‒129. (in Ukrainian).

Ponomarenko, M. S., Soloviov, O. S., Krasnianska, T. M., & Grygoruk, Y. M. (2019) Background of standardization and regulation of training and use of pharmaceutical regular resource potential in XI–XVI centuries. Current issues in pharmacy and medicine: science and practice, 2:110-117. https://doi.org/10.14739/2409-2932.2016.2.70698 (in Ukrainian).

Sosnyts’ka, N. L., & Hlikman V, (2017). Studentotsentrovanyi pidkhid do profesiinoi osvity v umovakh staloho rozvytku suspil’stva. Naukovyi visnyk L’otnoi akademii. Seriia: Pedahohichni nauky, 1, 377-381. (in Ukrainian).

Abdigapbarova U, & Zhiyenbayeva N. (2023). Organization of Student-Centered learning within the Professional Training of a future teacher in a Digital Environment. Education and Information Technologies, 28(1), 647‒661. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11159-5 (in English).

Delgado, M. A. C., Delgado, R. I. Z., Palma, R. P., & Moya, M. E. (2019). Dyscalculia and pedagogical intervention. International Research Journal of Management IT and Social Sciences, 6(5), 95‒100. https://doi.org/10.21744/irjmis.v6n5.710 (in English).

Sakulina, Y. V. (2018). The use of information and communication technologies in the implementation of distance education. Bulletin of Science and Education, 2(3), 45‒48. (in English).

Schweisfurth, M., & Elliott, J. (2019). When ‘Best Practice’ meets the pedagogical nexus: Recontextualisation, reframing and resilience. Comparative Education, 55(1), 1‒8. https://doi.org/10.1080/03050 068.2018.1544801 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.