Project Learning as a Means of Forming the Competencies of Future Managers
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

project-oriented learning
project method
interdisciplinary projects
educational process
vocational higher education

How to Cite

Pandazi А. ., & Stanzhur Т. (2023). Project Learning as a Means of Forming the Competencies of Future Managers. Ukrainian Educational Journal, (4), 88–95. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-88-95

Abstract

The article examines the theoretical foundations of project-based learning, its role in the formation of competencies of students of vocational pre-higher education, the development of critical and creative thinking; the peculiarities of the implementation of the project-oriented approach in the educational process are revealed. An example of the introduction and implementation of project-based learning in the Republic of Turkey in the form of the opening of project schools is given. The theoretical principles of using the method of project learning in educational activities have been analyzed.
The article presents the author’s experience of implementing the project method in the institution of vocational pre-higher education within the framework of training student managers; the form of organization of students' work on an interdisciplinary project is proposed, the requirements for the actual implementation of the student project are presented; the method of organizing project activities within the educational disciplines “Personnel Management: Organizational Culture and Theory” and “Informatics and Computer Technology” is described; the author’s development of an educational project on the topic “Factors of Business Success” by students of the 3rd year of the “Management” specialty at the Applied College “Universum” of Borys Hrinchenko Kyiv University is presented.
It is noted that thanks to the method of projects, students of professional preliminary higher education deepen practical skills, can form professional, subject and digital competencies, in particular, demonstrate skills in exchanging information, finding alternative solutions, self-organization, self-motivation, and improve previously acquired skills in using MS Office programs, Power Point, MS Office Publisher, Canva service. The project activity stimulates the consolidation of knowledge and practical skills of certain disciplines and topics, which are reflected during the presentation of individual projects.
Prospects for further research are outlined, which consist in substantiating, developing and implementing new educational interdisciplinary projects, studying the experience of foreign countries regarding the application of the project method in the educational process.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-88-95
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Баранов, В. В. (2019). Еволюція та сучасне використання проектного методу навчання при підготовці менеджерів. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць, 5, 319–324.

Бульвінська, О. (2019). Cучасні методи навчання і викладання на основі дослідження: зарубіжний досвід. Освітологічний дискурс, 1–2, 83–103.

Кулалаєва, Н. В. (2019). Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах: монографія, 208.

Михайлова, О. С. (2016). Формування особистості в соціальному середовищі у педагогічних концепціях американських учених 20 століття (Джон Дьюї, Вільям Кілпатрик, Хелен Паркхерст). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2, 82–85.

Освітньо-професійна програма фахового молодшого бакалавра «Організація виробництва» Фахового коледжу «Універсум» Київського університету імені Бориса Грінченка (27.08.2020). https://fku.kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/uk/PDF/program_ocvitn/program/OPP_OV1.pdf

Сікора, Я. Б., Карплюк, С. О., Грінчук, І. О., Оленюк, Д. О. (2022). Використання методу проектів на уроках інформатики в закладах загальної середньої освіти як одна із ефективних педагогічних технологій. Перспективи та інновації науки. http://eprints.zu.edu.ua/34341/1/2022.pdf

Тітова, О. (17–18 жовтня 2018). Project-based learning for engineer’s creativity fostering. Цифрова освіта в природничих університетах: збірник матеріалів V Міжнар. наук.конф. (НУБіП України, м. Київ), 85–87.

Чала, Н. (2020). Педагогічна діяльність Дж. Дьюї в електронному інформаційно- бібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу». Вісник Книжкової палати, 11, 23–28.

Koc, A., Bastas, M. (2019). Project schools as a schoolbased management model. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 6(4), 923–942.

Baranov, V. V. (2019). Evoliutsiia ta suchasne vykorystannia proektnoho metodu navchannia pry pidhotovtsi menedzheriv. Naukovyi visnyk Lotnoi akademii. Seriia: Pedahohichni nauky : zbirnyk naukovykh prats, 5, 319–324. (in Ukrainian).

Bulvinska, O. (2019). Cuchasni metody navchannia i vykladannia na osnovi doslidzhennia: zarubizhnyi dosvid. Osvitolohichnyi dyskurs, 1–2, 83–103. (in Ukrainian).

Kulalaieva, N. V. (2019). Teoriia i praktyka proektnoho navchannia u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh: monohrafiia, 208. (in Ukrainian).

Mykhailova, O. S. (2016). Formuvannia osobystosti v sotsialnomu seredovyshchi u pedahohichnykh kontseptsiiakh amerykanskykh uchenykh 20 stolittia (Dzhon Diui, Viliam Kilpatryk, Khelen Parkkherst). Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky, 2, 82–85. (in Ukrainian).

Osvitno-profesiina prohrama fakhovoho molodshoho bakalavra «Orhanizatsiia vyrobnytstva» Fakhovoho koledzhu «Universum» Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka (27.08.2020). https://fku.kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/uk/PDF/program_ocvitn/program/OPP_OV1.pdf (in Ukrainian).

Sikora, Ya. B., Karpliuk, S. O., Hrinchuk, I. O., Oleniuk, D. O. (2022). Vykorystannia metodu proektiv na urokakh informatyky v zakladakh zahalnoi serednoi osvity yak odna iz efektyvnykh pedahohichnykh tekhnolohii. Perspektyvy ta innovatsii nauky. http://eprints.zu.edu.ua/34341/1/2022.pdf (in Ukrainian).

Titova, O. (17–18 zhovtnia 2018). Project-based learning for engineers creativity fostering. Tsyfrova osvita v pryrodnychykh universytetakh: zbirnyk materialiv V Mizhnar. nauk.konf. (NUBiP Ukrainy, m. Kyiv), 85–87. (in Ukrainian).

Chala, N. (2020). Pedahohichna diialnist Dzh. Diui v elektronnomu informatsiino- bibliohrafichnomu resursi «Vydatni pedahohy Ukrainy ta svitu». Visnyk Knyzhkovoi palaty, 11, 23–28. (in Ukrainian).

Koc, A., Bastas, M. (2019). Project schools as a schoolbased management model. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 6(4), 923–942. (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.