Abstract
The article explores the importance and necessity of using experimental research in the process of ensuring the educational process in the field of natural sciences education. Current trends aimed at identifying low results and disinterested participants in the national multi-subject testing in natural science disciplines (biology, chemistry, physics) are considered. A number of researchers who reveal various approaches to the use of experiments in the educational process are highlighted. Examples of experimental research («Smoke without Fire», «Determination of Water Color», «Influence of Medicinal Preparations on the Growth and Development of Plants».) used in the professional training of future teachers under the educational programs «Secondary Education (Biology and Human Health)» and «Secondary Education (Natural Sciences)» at Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav are provided. The effectiveness of using experimental research methods (observation, experiments, modeling, etc.) to improve the quality of education in the field of natural sciences, develop critical thinking, creative skills, and practical abilities of education seekers is proven. Recommendations for improving educational programs for the professional training of teachers aimed at ensuring their readiness to use experimental methods in teaching natural science subjects in secondary education institutions are developed. It is proposed to include such disciplines as «Experimental Research in Natural Sciences Education», «Experimental Approaches in Teaching Natural Sciences Disciplines», «Techniques of School Experimentation in Natural Sciences Disciplines», «Chemistry of Food Products» etc. in the educational programs of the natural sciences education field.
References
Анічкіна, О. В. (2016). Формування вмінь проведення хімічного експерименту в школі майбутніми вчителями природничих дисциплін. [Дис. канд. пед. наук, Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка].
Величко, Л. П. (2006) Теорія і практика навчання органічної хімії у загальноосвітніх навчальних закладах: монографія. Генеза.
Грабовий, А. (2014). Хімічний експеримент ужиткового характеру на позаурочних заняттях із хімії. Біологія і хімія в рідній школі, 3, 10–16.
Грицай, Н. Б. (2008). Активізація пізнавальної діяльності учнів основної школи у позакласній роботі з біології. [Дис. канд. пед. наук, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова].
Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
Засєкіна, Т. М. (2020). Особливості шкільного курсу фізики в контексті реформи нової української школи. Фізика та астрономія в рідній школі, 2 (149), 2–6.
Засєкіна, Т. М. (2023). Експериментально-практична частина інтегрованих природознавчих курсів для
–6 класів. Матеріали конференції «Проблеми реалізації дидактичних функцій навчального фізичного експерименту в умовах інтеграції шкільної природничої освіти» (26–27 квітня 2023р.). https://famv.udpu.edu.ua/images/storinki/nauka/konferencii/2023/Zasekina_T.pdf.
Засименко, В. М. (2000). Основи теорії планування експерименту: навчальний посібник. Львівська політехніка.
Коробова, І. В. (2011). Формування експериментальних умінь і навичок учнів у навчанні фізики. Збірник матеріалів Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції «Актуальні питання методики навчання природничо-математичних дисциплін». 10, 38–40.
Корягіна, Н. В. (2015). Підготовка майбутніх учителів до експериментальних досліджень з галузі природознавства. [Дис. канд. пед. наук, Полтавський нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка].
Пахомов, Ю.Д., Буждиган, Х.В., Луцишин, В.М. (2023). Роль домашнього експерименту та його особливості в умовах змішаного та дистанційного навчання. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти: збірник наукових праць ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Івано-Франківcьк, 18–23.
Федчишин, О. М. (2013). Особливості реалізації експериментального методу навчання в класах гуманітарного спрямування. [Дис. канд. пед. наук, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова].
Федчишин, О., Мохун, С., Чопик, П. (2023). Віртуальний фізичний експеримент як засіб удосконалення фахових компетентностей здобувачів освіти в умовах дистанційного навчання. Фізико-математична освіта, 38 (2), 50–55.
Ягенська, Г.В., Степанюк, А.В. (2021). Формування дослідницьких умінь школярів у галузі природничих наук (друга половина XX – початок XXI століття): монографія.
Ярошенко, О. Г. (2004). Методична підготовка майбутніх учителів: реальний стан і шляхи до вдосконалення. Вища освіта України, 1, 69–73.
Anichkina, O. V. (2016). Formuvannia vmin provedennia khimichnoho eksperymentu v shkoli maibutnimy vchyteliamy pryrodnychykh dystsyplin. [Dys. kand. ped. nauk, Zhytomyrskyi derzh. un-t im. I. Franka]. (in Ukrainian).
Velychko, L. P. (2006) Teoriia i praktyka navchannia orhanichnoi khimii u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: monohrafiia. Heneza. (in Ukrainian).
Hrabovyi, A. (2014). Khimichnyi eksperyment uzhytkovoho kharakteru na pozaurochnykh zaniattiakh iz khimii. Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli, 3, 10–16. (in Ukrainian).
Hrytsai, N. B. (2008). Aktyvizatsiia piznavalnoi diialnosti uchniv osnovnoi shkoly u pozaklasnii roboti z biolohii. [Dys. kand. ped. nauk, Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova]. (in Ukrainian).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
Zasiekina, T. M. (2020). Osoblyvosti shkilnoho kursu fizyky v konteksti reformy novoi ukrainskoi shkoly. Fizyka ta astronomiia v ridnii shkoli, 2 (149), 2–6.
Zasiekina, T. M. (2023). Eksperymentalno-praktychna chastyna intehrovanykh pryrodoznavchykh kursiv dlia 5–6 klasiv. Materialy konferentsii «Problemy realizatsii dydaktychnykh funktsii navchalnoho fizychnoho eksperymentu v umovakh intehratsii shkilnoi pryrodnychoi osvity» (26–27 kvitnia 2023 r.). https://famv.udpu.edu.ua/images/storinki/nauka/konferencii/2023/Zasekina_T.pdf. (in Ukrainian).
Zasymenko, V. M. (2000). Osnovy teorii planuvannia eksperymentu: navchalnyi posibnyk. Lvivska politekhnika. (in Ukrainian).
Korobova, I. V. (2011). Formuvannia eksperymentalnykh umin i navychok uchniv u navchanni fizyky. Zbirnyk materialiv Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Aktualni pytannia metodyky navchannia pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin», 10, 38–40. (in Ukrainian).
Koriahina, N. V. (2015). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do eksperymentalnykh doslidzhen z haluzi pryrodoznavstva. [Dys. kand. ped. nauk, Poltavskyi nats. ped. un-t im. V. H. Korolenka]. (in Ukrainian).
Pakhomov, Yu.D., Buzhdyhan, Kh.V., Lutsyshyn, V.M. (2023). Rol domashnoho eksperymentu ta yoho osoblyvosti v umovakh zmishanoho ta dystantsiinoho navchannia. Tendentsii i problemy rozvytku suchasnoi khimichnoi osvity: zbirnyk naukovykh prats III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Ivano-Frankivck, 18–23. (in Ukrainian).
Fedchyshyn, O. M. (2013). Osoblyvosti realizatsii eksperymentalnoho metodu navchannia v klasakh humanitarnoho spriamuvannia. [Dys. kand. ped. nauk, Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova]. (in Ukrainian).
Fedchyshyn, O., Mokhun, S., Chopyk, P. (2023). Virtualnyi fizychnyi eksperyment yak zasib udoskonalennia fakhovykh kompetentnostei zdobuvachiv osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia. Fizyko-matematychna osvita, 38 (2), 50–55. (in Ukrainian).
Yahenska, H.V., Stepaniuk, A.V. (2021). Formuvannia doslidnytskykh umin shkoliariv u haluzi pryrodnychykh nauk (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia): monohrafiia. (in Ukrainian).
Yaroshenko, O. H. (2004). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv: realnyi stan i shliakhy do vdoskonalennia. Vyshcha osvita Ukrainy, 1, 69–73. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.