Abstract
The modern realities of the functioning of the educational system in Ukraine determine the need for its rapid counteraction against the negative effects caused by the military aggression of the russian federation. The issues of rapid diagnosis and compensation of students’ educational losses and the establishment of a stable (adapted to the existing conditions of the military situation in the country), effective educational process in institutions of higher education are currently relevant. Mastering of a complex of psychological and pedagogical disciplines by future specialists in the process of their master’s training is no exception. Individualization of education is one of the main factors that significantly contributes to the solution of the mentioned tasks of Ukrainian education. It also makes it possible to minimize the contradiction between the pedagogical training of future teachers of higher education institutions and the necessary level of their pedagogical competence for effective professional activity. The development of this issue at the theoretical and practical levels should improve the level of pedagogical education of masters (primarily in non-pedagogical specialties), and therefore, in the long run, raise the level of higher education in Ukraine as a whole. The study of theoretical and practical developments on the mentioned issue shows the significant attention of the scientific and pedagogical community to the problem of individualization in higher education. However, the issue of individualization of the training of psychological and pedagogical disciplines in the educational process of students of the second (master’s) level of education has not been thoroughly investigated. The article provides a general description of the complex of psychological and pedagogical disciplines, included into the master’s educational program of Ukrainian institutions of higher education, reveals the essence of the concept of “individualization of learning” in accordance with the modern educational paradigm, and highlights the expediency of individualizing the studying of master’s psychological and pedagogical disciplines by students during their training in higher education.
References
Алєксєєва, С. В. (2022). Сучасні аспекти індивідуалізації навчання у закладах загальної середньої освіти в умовах інформатизації. Педагогічні науки: Теорія та практика, (1(40)), 11–16. https://lib.iitta.gov.ua/730650/1/Алєксєєва%20_стаття.pdf
Барановська, О. В. (2020). Індивідуалізація навчання як психолого-педагогічна проблема. Стан освітнього процесу в умовах викликів сьогодення, 9–11. https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2021/02/re‑12.02.21.pdf#page=9
Годованюк, Т. Л. (2010). Індивідуальне навчання у вищій школі. Київ: НПУ імені Драгоманова. https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/6908/1/Hodovaniuk_5.pdf
Дубасенюк, О. А. (Ред.). (2003). Наукова школа: Центр професійної підготовки педагогічних кадрів. Житомирський державний педагогічний університет. http://eprints.zu.edu.ua/12878/1/МАКЕТ%20ШКОЛА%202003.pdf
Кремень, В. Г. (2011). Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. (2-ге вид.) Київ: Знання. http://library.hneu.edu.ua/storage/new-arrivals-books/March2021/kremen.pdf
Малихін, О., & Гавриленко, А. (2018). Дидактичні умови формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей. Молодь і ринок, (11(166)), 28–32. http://repository.vsau.org/getfile.php/19114.pdf
Малихін, О. В., & Ліпчевська, І. Л. (2023). Сучасні форми, методи і засоби навчання у професійній підготовці майбутнього вчителя у вищій школі. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика, 828–830. Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. http://lib.iitta.gov.ua/736308/
Малихін, О., & Шерстюк, Л. (2017). Соціально-педагогічні аспекти реалізації індивідуальних стратегій у професійній підготовці майбутніх викладачів філологічних спеціальностей. Суб’єктивація процесу фахової підготовки майбутнього філолога: Теоретичні і практичні аспекти, 432–486. Київ: НУБіП України.
Мачинська, Н. І. (2013). Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю. Львів: ЛьвДУВС. https://duikt.edu.ua/uploads/l_1423_18323732.pdf
Смалько, Л. Є. (2000). Індивідуалізоване навчання в системі підготовки майбутнього педагога США. [Автореф. дис. канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова].
Топузов, О., Головко, М., & Локшина, О. (2023). Освітні втрати в період воєнного стану: Проблеми діагностики та компенсації. Український педагогічний журнал, (1), 5–13. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/640
Топузов, О., Малихін, О., Опалюк, Т. (2018) Педагогічна майстерність: розвиток професійно-педагогічної адаптив-ності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/713245/
Malykhin, O., Aristova, N., & Melikova, S. (2023). Developing computer engineering and information technology undergraduates’ learner autonomy: Individualised instruction in english classroom. Environment. Technologies. Resources. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, (2), 176–181. http://journals.rta.lv/index.php/ETR/article/view/7274
Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Popov, R., & Zasiekina, T. (2022). Individualized learning in the context of blended mode of the educational process in secondary school: Challenges and expectation. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, (1), 560–571. http://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/6874/5716
Alieksieieva, S. V. (2022). Suchasni aspekty indyvidualizatsii navchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh informatyzatsii. Pedahohichni nauky: Teoriia ta praktyka, (1(40)), 11–16. https://lib.iitta.gov.ua/730650/1/Alieksieieva%20_stattia.pdf (іn Ukrainian).
Baranovska, O. V. (2020). Indyvidualizatsiia navchannia yak psykholoho-pedahohichna problema. Stan osvitnoho protsesu v umovakh vyklykiv sohodennia, 9–11. https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2021/02/re‑12.02.21.pdf#page=9 (іn Ukrainian).
Hodovaniuk, T. L. (2010). Indyvidualne navchannia u vyshchii shkoli. Kyiv: NPU imeni Drahomanova. https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/6908/1/Hodovaniuk_5.pdf (іn Ukrainian).
Dubaseniuk, O. A. (Red.). (2003). Naukova shkola: Tsentr profesiinoi pidhotovky pedahohichnykh kadriv. Zhytomyrskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet. http://eprints.zu.edu.ua/12878/1/MAKET%20ShKOLA%202003.pdf (іn Ukrainian).
Kremen, V. H. (2011). Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori. (2-he vyd.) Kyiv: Znannia. http://library.hneu.edu.ua/storage/new-arrivals-books/March2021/kremen.pdf (іn Ukrainian).
Malykhin, O., Aristova, N., & Melikova, S. (2023). Developing computer engineering and information technology undergraduates’ learner autonomy: Individualised instruction in english classroom. Environment. Technologies. Resources. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, (2), 176–181. http://journals.rta.lv/index.php/ETR/article/view/7274 (in English).
Malykhin, O., & Havrylenko, A. (2018). Dydaktychni umovy formuvannia indyvidualnykh stratehii navchannia studentiv filolohichnykh spetsialnostei. Molod i rynok, (11(166)), 28–32. http://repository.vsau.org/getfile.php/19114.pdf (іn Ukrainian).
Malykhin, O. V., & Lipchevska, I. L. (2023). Suchasni formy, metody i zasoby navchannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnoho vchytelia u vyshchii shkoli. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka, 828–830. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. http://lib.iitta.gov.ua/736308/ (іn Ukrainian).
Malykhin, O., & Sherstiuk, L. (2017). Sotsialno-pedahohichni aspekty realizatsii indyvidualnykh stratehii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh vykladachiv filolohichnykh spetsialnostei. Subiektyvatsiia protsesu fakhovoi pidhotovky maibutnoho filoloha: Teoretychni i praktychni aspekty, 432–486. Kyiv: NUBiP Ukrainy. (іn Ukrainian).
Machynska, N. I. (2013). Pedahohichna osvita mahistrantiv vyshchykh navchalnykh zakladiv nepedahohichnoho profiliu. Lviv: LvDUVS. https://duikt.edu.ua/uploads/l_1423_18323732.pdf (іn Ukrainian).
Smalko, L. Ye. (2000). Indyvidualizovane navchannia v systemi pidhotovky maibutnoho pedahoha SShA. [Avtoref. dys. kand. ped. nauk, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova]. (іn Ukrainian).
Topuzov, O., Holovko, M., & Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period voiennoho stanu: Problemy diahnostyky ta kompensatsii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 5–13. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/640 (іn Ukrainian).
Topuzov, O., Malykhin, O., Opaliuk, T. (2018) Pedahohichna maisternist: rozvytok profesiino-pedahohichnoi adaptyv-nosti ta sotsialnoi refleksii maibutnoho vchytelia. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/713245/ (іn Ukrainian)
Malykhin, O., Aristova, N., & Melikova, S. (2023). Developing computer engineering and information technology undergraduates’ learner autonomy: Individualised instruction in english classroom. Environment. Technologies. Resources. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, (2), 176–181. http://journals.rta.lv/index.php/ETR/article/view/7274 (in English).
Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Popov, R., & Zasiekina, T. (2022). Individualized learning in the context of blended mode of the educational process in secondary school: Challenges and expectation. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, (1), 560–571. http://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/6874/5716 (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.