A Foreign Language Lesson as a Micro-Model of a System of Competence-Oriented Foreign Language Communication Training in the Conditions of a Foreign Language Educational Communicative Environment of Gymnasium
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

foreign language lesson
teaching system
teaching aids
competence-­oriented approach

How to Cite

Redko В. (2024). A Foreign Language Lesson as a Micro-Model of a System of Competence-Oriented Foreign Language Communication Training in the Conditions of a Foreign Language Educational Communicative Environment of Gymnasium. Ukrainian Educational Journal, (1), 141–150. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-141-150

Abstract

In the article, the author considers the foreign language lesson as a micro-­model of the foreign language teaching system in general secondary education institutions, in particular in gymnasiums, in the context of the introduction of a foreign language educational communicative environment (FLECE). The author defines and substantiates the content of the lessons, expresses and interprets his own points of view on the types, forms and methods of activity that may be characteristic of the content of FLECE. The types of exercises and tasks are proposed, the technology of their implementation is considered, which contributes to the formation of language skills in various types of communication, the methods of organizing sets of exercises and tasks are proposed and discussed, which are aimed at the formation of intercultural foreign language communicative competence as a subject and an important strategy for the development of modern school foreign language education. The types of activities that contribute to the formation of key competencies through the means of a foreign language are outlined. Considerable attention is focused on the process of forming the intercultural foreign language communicative personality of the student who has to live and create in the modern multilingual and multicultural world space. The proposed materials are prepared taking into account the educational experience of students at the previous stages of education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-141-150
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бігич, О. Б., Бориско, Н. Ф., Борецька, Г. Е. та ін. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студентів класичних, педагогічних ілінгвістичних університетів. Київ. Ленвіт.

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. (2003). Київ: Ленвіт.

Закон України «Про освіту». Постанова Верховної Ради України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Мартинова, Р.Ю. (2004). Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов: монографія. Київ. Вища школа.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої освіти. (2006). МОН України. Київ, 2016. https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-­shkola-compressed.pdf

Островерхова, Н.М. (2008). Методологія аналізу якості уроку як педагогічної системи: монографія. Харків: Титул.

Пасічник О. С. (2023). Переосмислення вікових психологічних особливостей учнів 7–9 класів та їх вплив на оволодіння іноземною мовою. Український педагогічний журнал, 4, 115–130. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2023–4–115–130

Пасічник, О. С. (2021). Дидактичне обґрунтування змісту міжкультурної компетентності як компонента іншомовної комунікативної компетентності. Український педагогічний журнал, 3, 35–44. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–3–35–44

Редько, В. (2023). Освітнє іншомовне комунікативне середовище як засіб інтегрованого формування в учнів гімназії механізмів спілкування і ознайомлення з культурою країни, мова якої вивчається. Український педагогічний журнал, 3, 187–196. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2023–3–187–196

Редько, В. (2023). Технологія компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування учнів закладів загальної середньої освіти засобами мовленнєвих ситуацій. Український педагогічний журнал, 1, 96–111. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2023–1–96–111

Редько, В. Г., Шаленко, О. П., Сотникова, С. І., Коваленко, О. Я. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf

Редько, В. Г., Яковчук, М. В. (2021). Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 1, 30–42. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–1–30–42

Редько, В.Г. (2018). Теоретико-­методичні засади компетентнісно-­діяльнісної технології навчання іноземних мов. Fundamental and applied researches in practice of scientifi schools: International Scientifi Journal, 2. Vol.26, 313–320.

Яковчук, М. (2023). Навчання іншомовного монологічного мовлення учнів 7–9 класів гімназій з використанням компетентнісно орієнтованих технологій. Український педагогічний журнал, 3, 235–245. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2023–3–235–245

Common european framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. (2020). Strasbourg.

Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited. Pinter, A. M. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Offiial Journal of the European Union. 4.6. 2018.

Redko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L. (2022). Didactic Essence of Competence-­Based Content for Foreign Language School Coursebooks. In: Theoretical foundations of pedagogy and education: collective monograph. Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch, 486–497.

Redko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L. (2021). Academic foreign-­language communication environment in school textbooks. Journal of Language and Linguistic Studies. 17 (3),1184–1197 http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728190

Bihych, O. B., Borysko, N. F., Boretska, H. E. ta in. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh ilinhvistychnykh universytetiv. Kyiv. Lenvit. (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020. (in Ukrainian).

Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. (2003). Kyiv: Lenvit. (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu». Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 5 veresnia 2017 r. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian).

Martynova, R. Iu. (2004). Tsilisna zahalnodydaktychna model zmistu navchannia inozemnykh mov: monohrafiia. Kyiv. Vyshcha shkola. (in Ukrainian).

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity. (2006). MON Ukrainy. Kyiv, 2016. https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-­shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).

Ostroverkhova, N.M. (2008). Metodolohiia analizu yakosti uroku yak pedahohichnoi systemy: monohrafiia. Kharkiv: Tytul. (in Ukrainian).

Pasichnyk O. S. (2023). Pereosmyslennia vikovykh psykholohichnykh osoblyvostei uchniv 7–9 klasiv ta yikh vplyv na ovolodinnia inozemnoiu movoiu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 115–130. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-115-130 (in Ukrainian).

Pasichnyk, O. S. (2021). Dydaktychne obgruntuvannia zmistu mizhkulturnoi kompetentnosti yak komponenta inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 35–44. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-35-44 (in Ukrainian).

Redko, V. (2023). Osvitnie inshomovne komunikatyvne seredovyshche yak zasib intehrovanoho formuvannia v uchniv himnazii mekhanizmiv spilkuvannia i oznaiomlennia z kulturoiu krainy, mova yakoi vyvchaietsia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 187–196. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-187-196 (in Ukrainian).

Redko, V. (2023). Tekhnolohiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inshomovnoho spilkuvannia uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity zasobamy movlennievykh sytuatsii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 96–111. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-96-111 (in Ukrainian).

Redko, V. H., Shalenko, O. P., Sotnykova, S. I., Kovalenko, O. Ya. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf (in Ukrainian).

Redko, V. H., Yakovchuk, M. V. (2021). Dydaktychne modeliuvannia movlennievykh sytuatsii yak zasobiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 30–42. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-30-42 (in Ukrainian).

Redko, V.H. (2018). Teoretyko-­metodychni zasady kompetentnisno-­diialnisnoi tekhnolohii navchannia inozemnykh mov. Fundamental and applied researches in practice of scientifi schools: International Scientifi Journal, 2. Vol.26, 313–320. (in Ukrainian).

Yakovchuk, M. (2023). Navchannia inshomovnoho monolohichnoho movlennia uchniv 7–9 klasiv himnazii z vykorystanniam kompetentnisno oriientovanykh tekhnolohii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 235–245. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-235-245 (in Ukrainian).

Common european framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. (2020). Strasbourg. (in English).

Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited. Pinter, A. M. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press. (in English).

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Offiial Journal of the European Union. 4.6. 2018. (in English).

Redko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L. (2022). Didactic Essence of Competence-­Based Content for Foreign Language School Coursebooks. In: Theoretical foundations of pedagogy and education: collective monograph. Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch, 486–497. (in English).

Redko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L. (2021). Academic foreign-­language communication environment in school textbooks. Journal of Language and Linguistic Studies. 17 (3),1184–1197 http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728190 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.