THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF USING IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN CONDITIONS OF MARTIAL LAW
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

immersive technologies
digital educational resources
information and digital competence
educational process
general secondary education institutions

How to Cite

Udovychenko І., & Udovychenko В. (2024). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF USING IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN CONDITIONS OF MARTIAL LAW. Ukrainian Educational Journal, (2), 118–130. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-118-130

Abstract

In the conditions of martial law, the issue of equal access to quality education is becoming more relevant. The state of war, the level of material and technical support, the remoteness of those seeking education, the autonomy of educational institutions – all this determines the search for educational tools that would be accessible to use, interesting, modern, and understandable. In this way, the issue of using immersive technologies in the process of organizing the educational process in institutions of general secondary education is actualized.

The article analyses the possibilities of using immersive technologies in the educational process of general secondary education institutions under conditions of martial law.

An overview of priority directions, types, and outcomes regarding the utilization of immersive technologies in the formation of information-digital competence of education seekers is provided. Criteria for selecting digital tools to organize the educational process under conditions of martial law are detailed. The division of digital resources into classes, integrity of digital resource typologies, and their usability in the process of didactic-pedagogical lesson construction and educational activities are analysed.

The specifics of using neural networks, immersive technologies in realizing the pragmatic component of the educational process, particularly during practical and laboratory work, spatial modelling using real (RR), virtual (VR), augmented (AR), mixed (MR), extended (XR) reality, and 360° video content are highlighted.

The article specifies the specifics of using the virtual laboratory Labster, interactive simulations like Phet, visualization programs like Garden Planner, and online resource Chrome Music Lab in the educational process of general secondary education institutions.

Recommendations for using neural networks in the educational process under conditions of martial law are summarized, emphasizing the potential of using immersive technologies to intensify the learning process and ensure equal access to quality education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-118-130
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Вашеняк, І.Б. (ред.). (2022). Професійна діяльність учителя в умовах цифрової трансформації освіти: збірник наукових та науково-методичних праць. Хмельницький: ОІППО.

Дробін, А.А. (2021) Класифікація цифрових освітніх ресурсів як засіб уточнення їх практичного цільового призначення. Наукові записки, 201, 77‒81.

Імерсія та iмерсивні технології. (2024). https://surl.li/qkmwm

Кабінет Міністрів України. (2020) . Державний стандарт базової середньої освіти (Постанова від 30.09.2020 № 898). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Масол Л., Гайдамака О., Колотило О. (2021). Мистецтво: підручник інтегрованого курсу для 4 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза.

Міністерство освіти і науки України. (2013). Про затвердження Положення про дистанційне навчання (від 25.04.2013 № 466). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text

Поради з використання PhET. (2024). https://phet.colorado.edu/uk/teaching-resources/tipsForUsingPhet

Розпорядження Кабінету Міністрів України. (2016). Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року (від 14.12.2016 № 988-р.). http://surl.li/fvigi

Удовиченко, І.В. (ред.). (2023). Використання цифрових освітніх ресурсів у процесі навчання учнів закладів загальної середньої освіти: методичні рекомендації. Суми: НВВ КЗ СОІППО.

Serrano-Ausejo E., Mårell-Olsson E. (2023). Opportunities and challenges of using immersive technologies to support students’ spatial ability and 21-st century skills in K-12 education. Education and Information Technologies, 29, 5571-5597. http://DOI: 10.1007/s10639-023-11981-5

Vasheniak, I.B. (red.). (2022). Profesiina diialnist uchytelia v umovakh tsyfrovoi transformatsii osvity: zbirnyk naukovykh ta naukovo-metodychnykh prats. Khmelnytskyi: OIPPO. (in Ukrainian).

Drobin, A.A. (2021) Klasyfikatsiia tsyfrovykh osvitnikh resursiv yak zasib utochnennia yikh praktychnoho tsilovoho pryznachennia. Naukovi zapysky, 201, 77‒81. (in Ukrainian).

Imersiia ta imersyvni tekhnolohii. (2024). https://surl.li/qkmwm (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (Postanova vid 30.09.2020 № 898). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Masol L., Haidamaka O., Kolotylo O. (2021). Mystetstvo: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 4 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Heneza. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2013). Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia (vid 25.04.2013 № 466) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (in Ukrainian).

Porady z vykorystannia PhET. (2024). https://phet.colorado.edu/uk/teaching-resources/tipsForUsingPhet (in Ukrainian).

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy. (2016). Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku (vid 14.12.2016 № 988-r.). http://surl.li/fvigi (in Ukrainian).

Serrano-Ausejo E., Mårell-Olsson E. (2023). Opportunities and challenges of using immersive technologies to support students’ spatial ability and 21-st century skills in K-12 education. Education and Information Technologies, 29, 5571-5597. http://DOI: 10.1007/s10639-023-11981-5 (in English).

Udovychenko, I.V. (red.). (2023). Vykorystannia tsyfrovykh osvitnikh resursiv u protsesi navchannia uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: metodychni rekomendatsii. Sumy: NVV KZ SOIPPO. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.