PRINCIPLES OF BUILDING A MODERN HIGHER AGRICULTURAL EDUCATION SYSTEM IN UKRAINE
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

higher education
educational process
democratization
Bologna process
integration process
self-education

How to Cite

Morozova Л. (2024). PRINCIPLES OF BUILDING A MODERN HIGHER AGRICULTURAL EDUCATION SYSTEM IN UKRAINE. Ukrainian Educational Journal, (2), 159–171. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-159-171

Abstract

Nowadays, the new tasks set by the Law of Ukraine "On Higher Education" require the search for ways to improve educational process in higher education. Transition to the implementation of a new paradigm of higher education means updating all its aspects: content, forms of organization, methods and means of training, and most importantly, training of competitive employees. Currently, the educational process in higher educational institutions of Ukraine has become more complex in its tasks, more intensive in its content. It requires a deep pedagogical rethinking of the patterns of educational and professional activities, principles and methods of training and education, personality formation of the future specialist. This is determined by significant changes in the higher education system of Ukraine: the organizational structure is improved, new types of educational institutions appeared, a system of graduate training of specialists is implemented, etc., which was caused by increasing of the requirements for the training of specialists. The training of highly qualified specialists capable of creatively solving today's complex problems is considered one of the decisive levers for overcoming the economic crisis in Ukraine and bringing the economic complex to the level of highly developed countries of the world. This fully applies to higher agricultural education, which is intricately linked to social production, ensures reproduction of the state's production potential and is an important factor in increasing of labor productivity and ensuring the production of high-quality, competitive products. The necessity arises to increase the level of professional training of future specialists in the process of their graduate training. In this regard, the article examines the training of a future specialist with a higher agricultural education from the perspective of the achievements of pedagogical science.

Democratic processes in the state require the solution of new ones social requirements for higher education as the basis of socio-cultural formation of a personality.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-159-171
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Алексюк, А. (1998). Педагогіка вищої освіти: Історія. Теорія. Київ: Либідь, 558 с.

Бакіров, В. (2007). На шляху до нової парадигми університетської освіти. Новий колегіум, 1, 15–18.

Буряк, В. (2007). Методологічний аспект побудови навчального процесу. Вища школа, 1, 10–19.

Вітвицька, С. (2003). Основи педагогіки вищої школи: методичний посібник для студентів магістратури. Київ: Центр навчальної літератури.

Гончаров, С., Мошинський, В. (2005). Вища освіта України і Болонський процес. Рівне: НУВГП.

Дмитренко, Т., Нагаєв, В. (1998). Проблеми самоорганізації навчально-творчої діяльності студентів в умовах модульно-рейтингового навчання. Педагогіка та психологія: збірник наукових праць ХДПУ, 8, 12–16.

Дмитренко, Т., Яресько, К. (2014). Розвиток творчого потенціалу майбутнього фахівця: монографія. Херсон: ПП Вешемирський В.С.

Дмитриченко, М. (2007). Вища освіта і Болонський процес: навчальний посібник. Київ: Освіта України.

Закон України «Про освіту» 19.07.2002 (із змінами і доповненнями). https://ips.ligazakon.net/document/T172145?an=1.

Козаченко, О. (2005). Болонський процес в дії. Україна – суб’єкт європейського освітнього простору. Київ: Видавництво Європейського університету, 29 – 32.

Козлова, Г. (2014). Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Одеса: ОНЕУ.

Концептуальні засади демократизації та реформування освіти в Україні. Всеукраїнське Педагогічне Товариство ім. Григорія Ващенка. (1997). Київ: Школяр.

Костюк, Г. (1989). Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ.

Лозова, В., Троцко, Г. (1997). Теоретичні основи виховання і навчання: навчальний посібник. Харків: «ОВС».

Лузан, П. (1997). Цілеспрямоване формування навчально-пізнавальної активності студентів. Науковий вісник НАУ, 1, 33‒39.

Нагаєв, В. (2012). Дидактичні засади впровадження дворівневої педагогічної технології управління навчально-творчою діяльністю студентів вищих навчальних аграрних закладів: монографія. Харків: Колегіум.

Нагаєв, В. (2015). Університетська освіта: навчальний посібник. Харків: Смугаста типографія.

Нагаєв, В., Портян, М. (2018). Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Харків: Стильна типографія.

Національна доктрина розвитку освіти у XXI столітті. http://univd.edu.ua/index.php?id=99&lan=ukr

Ніколаєнко, С. (2005). Вища освіта – джерело соціально-економічного і культурного розвитку суспільства. Київ: Знання.

Проєкт Закону України «Про вищу освіту» (нова редакція). http://nmu.ua/legis3.php

Степко, М., Болюбаш, Я. (2004). Модернізація вищої освіти України і Болонський процес. Київ: МОНУ.

Степко, М., Клименко, Б. (2004). Болонський процес і навчання впродовж життя: монографія. Харків: НТУ, «ХПІ».

Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» від 25 червня 2013 року №344/2013 http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Aleksiuk, A. (1998) Pedahohika vyshchoi osvity: Istoriia. Teoriia. Kyiv: Lybid. (in Ukrainian).

Bakirov, V. (2007) Na shliakhu do novoi paradyhmy universytetskoi osvity. Novyi kolehium. 1. 15–18. (in Ukrainian).

Buriak, V. (2007) Metodolohichnyi aspekt pobudovy navchalnoho protsesu. Vyshcha shkola. 1. 10–19. (in Ukrainian).

Dmytrenko, T., Nahaiev, V. (1998) Problemy samoorhanizatsii navchalno-tvorchoi diialnosti studentiv v umovakh modulno-reitynhovoho navchannia. Pedahohika ta psykholohiia: zbirnyk naukovykh prats KhDPU. 8. 12–16. (in Ukrainian).

Dmytrenko, T., Yaresko, K. (2014) Rozvytok tvorchoho potentsialu maibutnoho fakhivtsia: monohrafiia. Kherson: PP Veshemyrskyi V.S. (in Ukrainian).

Dmytrychenko, M. (2007) Vyshcha osvita i Bolonskyi protses: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Osvita Ukrainy. (in Ukrainian).

Honcharov, S., Moshynskyi, V. (2005) Vyshcha osvita Ukrainy i Bolonskyi protses. Rivne: NUVHP. (in Ukrainian).

Kostiuk, H. (1989) Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti. Kyiv. (in Ukrainian).

Kozachenko, O. (2005) Bolonskyi protses v dii. Ukraina – subiekt yevropeiskoho osvitnoho prostoru. Kyiv: Vydavnytstvo Yevropeiskoho universytetu, 29 – 32. (in Ukrainian).

Kozlova, H. (2014) Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli: navchalnyi posibnyk. Odesa: ONEU. (in Ukrainian).

Lozova, V., Trotsko, H. (1997) Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia: navchalnyi posibnyk. Kharkiv: «OVS». (in Ukrainian).

Luzan, P. (1997) Tsilespriamovane formuvannia navchalno-piznavalnoi aktyvnosti studentiv. Naukovyi visnyk NAU, 1, 33-39. (in Ukrainian).

Nahaiev, V. (2012) Dydaktychni zasady vprovadzhennia dvorivnevoi pedahohichnoi tekhnolohii upravlinnia navchalno-tvorchoiu diialnistiu studentiv vyshchykh navchalnykh ahrarnykh zakladiv: monohrafiia. Kharkiv: Kolehium. (in Ukrainian).

Nahaiev, V. (2015) Universytetska osvita: navchalnyi posibnyk. Kharkiv: «Smuhasta typohrafiia». (in Ukrainian).

Nahaiev, V., Portian, M. (2018). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli: navchalnyi posibnyk. Kharkiv: Stylna typohrafiia. (in Ukrainian).

Natsionalna doktryna rozvytku osvity u XXI stolitti. http://univd.edu.ua/index.php?id=99&lan=ukr. (in Ukrainian).

Nikolaienko, S. (2005) Vyshcha osvita – dzherelo sotsialno-ekonomichnoho i kulturnoho rozvytku suspilstva. Kyiv: Znannia. (in Ukrainian).

Proekt Zakonu Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» (nova redaktsiia). http://nmu.ua/legis3.php. (in Ukrainian).

Stepko, M., Klymenko, B. (2004) Bolonskyi protses i navchannia vprodovzh zhyttia: monohrafiia. Kharkiv: NTU. «KhPI». (in Ukrainian).

Stepko, M., Boliubash, Ya. (2004) Modernizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy i Bolonskyi protses. Kyiv: MONU. (in Ukrainian).

Ukaz Prezydenta Ukrainy «Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku» vid 25 chervnia 2013 roku №344/2013. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (in Ukrainian).

Vitvytska, S. (2003) Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly: metodychnyi posibnyk dlia studentiv mahistratury. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury. (in Ukrainian).

Vseukrainske Pedahohichne Tovarystvo im. Hryhoriia Vashchenka. (1997) Kyiv: Shkoliar. (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» 19.07.2002 (iz zminamy i dopovnenniamy). https://ips.ligazakon.net/document/T172145?an=1 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.