Abstract
The article characterizes the peculiarities of using media education technologies in foreign language lessons in general secondary education institutions in theoretical and practical aspects. The goals of using media technologies in foreign language lessons are defined: to teach students to perceive foreign language media texts of various forms, types and genres; to develop critical thinking, the ability to analyze media texts and evaluate them; to form the ability to acquire, create, transmit and receive media texts using various technical equipment.
The stages (reproductive, associative, explanatory, analytical, classification, evaluation) of implementing media education technology in a foreign language lesson are identified and characterized. With the help of media education technologies, a teacher can build a lesson in an interactive mode, which will help prepare students for critical perception of information, its evaluation, selection, as well as the development of aesthetic qualities of a personality, his or her ethical views and general spiritual enrichment.
A foreign language teacher should have a sufficient level of media competence, i.e. be able to: change the structure and content of traditional classes by including invalid information in the educational context of the lesson; develop and implement teaching technologies using a multimedia screen, multimedia computer systems; have the basics of multimedia creativity.
As a result of using media lessons, students develop media competence, i.e. they can: comprehend foreign language media texts; interpret, critically analyze, evaluate foreign language media texts, understand their topic and idea, targeted focus; find the necessary information in foreign language media texts, systematize it according to certain features; transform visual information into verbal information or vice versa; create their own foreign language media texts.
The essence of using media education technologies in foreign language lessons is to use media texts to immerse students in a foreign language and foreign culture environment, to acquaint them with the culture, traditions, nature, climatic and geographical features of the countries whose language is being studied; to develop skills and abilities to perceive and transmit information through the means of the language being studied, as well as their own media texts in various situations of intercultural communication. The introduction of media education technologies in the process of teaching a foreign language in secondary education institutions will contribute to the formation of a harmonious personality of the student, the formation of communicative foreign language competence.
References
Герасимович М. Медіаосвіта в Україні як чинник на шляху становлення інформаційного суспільства. Збірник статей Восьмої міжнародної науково методичної конференції «Критичне мислення в епоху токсичного контенту». Київ: Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2020. 494 с. С. 30–37. https://medialiteracy.org.ua/mediaosvita-v-ukrayini-yak-chynnyk-na-shlyahu-stanovlennya-informatsijnogo-suspilstva/
Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ №898 від 30.09.2020 року. http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М. М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с.
Концепція «Нова українська школа». Ухвалено рішенням Колегії МОН України від 27 жовтня 2016 року.
Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М., Мацькович М. Р., Глинюк Л. М., Браун Є. Л.). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 12.07.2021 №795). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf
Онкович Г. В. Технології медіаосвіти. Вища освіта України; тем. вип. «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору : моніторинг якості освіти». 2007. Т. 5 (додаток 3). С. 357–363.
П’ять правил щодо медійної та інформаційної грамотності, запропоновані Міжнародною організацією ЮНЕСКО / ЮНЕСКО від 24 лютого 2017 року. http://osvita.mediasapiens.ua/-mediaprosvita/mediaosvita/yunesko_opublikuvala_pyat_printsipiv_mediynoi_ta_informatsiynoi_gramotnosti/
Тулодзєцький Ґ., Герціґ Б., Ґрафе С. Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади (2020). (В. Ф. Іванова, Ред.). [Пер. з нім. В. Климченка]. Київ: Академія української преси, Центр вільної преси.
Цогла О. (2020). Медіаграмотність освітян – потреба сучасного суспільства. Портал «Медіаосвіта і медіаграмотність». 2020. https://medialiteracy.org.ua/tag/systema-pislyadyplomnoyi-osvity/
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume. (2020). https://www.coe.int/en-/web/common-european-framework-reference-languages
Recommendations Addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization UNESCO. Education for the Media and the Digital Age. Vienna: UNESCO, 1999. Pp. 273–274.
Herasymovych, M. (2020). Mediaosvita v Ukraini yak chynnyk na shliakhu stanovlennia informatsiinoho suspilstva. Zbirnyk statey Vosʹmoyi mizhnarodnoyi naukovo metodychnoyi konferentsiyi «Krytychne myslennya v epokhu toksychnoho kontentu». Kyyiv: Tsentr Vilʹnoyi Presy, Akademiya ukrayinsʹkoyi presy. 494 s. S. 30–37. https://medialiteracy.org.ua/mediaosvita-v-ukrayini-yak-chynnyk-na-shlyahu-stanovlennya-informatsijnogo-suspilstva/ (In Ukrainian)
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU №898 vid 30.09.2020 roku. http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/. (In Ukrainian)
Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia) / za red. L. A. Naidonovoi, M. M. Sliusarevskoho. (2016). Kyiv. 16 s. (In Ukrainian)
Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola». (2016). Ukhvaleno rishenniam Kolehii MON Ukrainy vid 27 zhovtnia 2016 roku. https://oplatforma.com.ua/article/301-stanovlennya-novo-ukransko-shkoli. (In Ukrainian)
Matviienko, O. V. (2004). Osvita v informatsiinomu suspilstvi: superechnosti, tendentsii, teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku. Pedahohika i psykholohiia. № 2 (43). S. 106–112. (In Ukrainian)
Mediakultura osobystosti: sotsialno-psykholohichnyi pidkhid: navchalno-metodychnyi posibnyk. (2010). [L. A. Naidonova, O. T. Baryshpolets, Red.). Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kyiv: Milenium. 440 s. (In Ukrainian)
Modelna navchalna prohrama «Druha inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (avtory Redko V. H., Shalenko O. P., Sotnykova S. I., Kovalenko O. Ya., Koropetska I. B., Yakob O. M., Samoiliukevych I. V., Dobra O. M., Kior T. M., Matskovych M. R., Hlyniuk L. M., Braun Ye. L.). (2021). Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy (nakaz MON Ukrainy vid 12.07.2021 №795). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf. (In Ukrainian)
Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (avtory Zymomria I. M., Moisiuk V. A., Trifan M. S., Unhurian I. K., Yakovchuk M. V.). (2021). Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy (nakaz MON Ukrainy vid 12.07.2021 №795). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf. (In Ukrainian)
Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (avtory Redko V. H., Shalenko O. P., Sotnykova S. I., Kovalenko O. Ya., Koropetska I. B., Yakob O. M., Samoiliukevych I. V., Dobra O. M., Kior T. M., Matskovych M. R., Hlyniuk L. M., Braun Ye. L.). (2021). Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy (nakaz MON Ukrainy vid 12.07.2021 №795). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf (In Ukrainian)
Onkovych, H. V. (2007). Tekhnolohii mediaosvity. Vyshcha osvita Ukrainy; tem. vyp. «Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru : monitorynh yakosti osvity». T. 5 (dodatok 3). S. 357–363. (In Ukrainian)
Piat pravyl shchodo mediinoi ta informatsiinoi hramotnosti, zaproponovani Mizhnarodnoiu orhanizatsiieiu YuNESKO. (2017) / YuNESKO vid 24 liutoho 2017 roku. http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/yunesko_opublikuvala_pyat_printsipiv_mediynoi_ta_informatsiynoi_gramotnosti/. (In Ukrainian)
Tulodzietskyi, G., Hertsig, B., Grafe, S. (2020). Mediaosvita v shkoli ta na urotsi: Osnovy i pryklady (V. F. Ivanova, Red). [Per. z nim. V. Klymchenka]. Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy, Tsentr vilnoi presy. 405 s. (In Ukrainian)
Tsohla, O. (2020). Mediahramotnist osvitian – potreba suchasnoho suspilstva. Portal «Mediaosvita i mediahramotnist». https://medialiteracy.org.ua/tag/systema-pislyadyplomnoyi-osvity/ (In Ukrainian)
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume. (2020). https://www.coe.int/en-/web/common-european-framework-reference-languages (in English)
Recommendations Addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization UNESCO. (1999). Education for the Media and the Digital Age. Vienna: UNESCO. Pp. 273–274. (in English)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.