Abstract
The problem of improving the quality of practical training of graduates of higher education institutions is an important topic for scientific research in the pedagogical environment. In this article, the experience of training of higher pedagogical education applicants is considered. The results of the round table "Educational Picnic" and methodological seminars held by the Department of Education and Innovative Pedagogy of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University are studied. Using a set of methods, including general scientific analysis and empirical research, the authors study the actual issues of organizing practical training of modern graduates. The emphasis is placed on the importance of engaging students in dialogue and finding effective methods to improve the quality of education. The authors also discuss the results of a survey that revealed a number of issues that require joint discussion. Among the ways to increase students’ interest in research is to advertise opportunities for research and create research clubs. The participants of the roundtable drew attention to a number of topical issues, such as the use of digital technologies for learning, optimization of the learning process and management of educational institutions. They also discussed the adaptation of children to learning after the war and the impact of online learning on academic integrity. Participants recommend introducing systematic meetings between university faculty and practicing teachers and emphasize the need to develop digital skills among future teachers. They suggest using various digital tools to create new learning formats and improve the quality of education in general. In particular, by increasing the number of role/business games, getting acquainted with new forms and methods of organizing educational work in the online format, mastering the ability to work with digital online resources, mastering the mechanisms for creating posters, booklets, poster presentations, presentations using digital applications and online services that improve the quality of digital competence, and promoting the development of information literacy of future teachers.
References
Андрущенко, В., Гончаров, В., Молодиченко, В. Панченко, Л. (2017). Культура як аксіологічна матриця освіти. Київ. https://shron1.chtyvo.org.ua/Andruschenko_Viktor/Kultura_iak_aksiolohichna_matrytsia_osvity.pdf?PHPSESSID=mn3fnd04urmvnot7ntjugml1c6
Баранівська, Л., Fuderer, Т. (2022). Алгоритм використання інноваційних освітніх технологій у підготовці докторів філософії до наукової та педагогічної діяльності. Актуальні проблеми вищої професійної освіти, 2. https://pppo.nau.edu.ua/wp-content/uploads/2022/06/Zbirnyk-tez-Kh-Mizhnarodnoi-naukovo-praktychnoi-konferentsii-Aktualni-problemy-vyshchoi-profesiinoi-osvity-2_2022.pdf
Бойчук, Ю.Д., Боярська-Хоменко, А.В. Доценко, С.О. (2021). Формування цифрової компетентності майбутніх учителів: досвід Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Дидактика : науковий журнал, 1, 7–13.
Друганова, О.М, Мартиненко, І.І. (2019). Кейс-технологія як ефективний спосіб підготовки сучасного викладача вищої школи. Теорія та методика навчання та виховання, 46, 48–58.
Друганова, О.М. Білик, В.М. Яліна, В.М. (2021). Передумови запровадження компетентнісного підходу до підготовки фахівців у вітчизняній вищій школі (на матеріалах періодичних видань 80 – 90-х рр. ХХ ст.). Теорія та методика навчання та виховання, 50, 42–54 https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.04
Друганова, О.М. Наливайко, О.О. (2023). Шляхи формування здатності до самоорганізації й самовдосконалення як основи успішної навчальної та подальшої професійної діяльності сучасного здобувача вищої освіти. Освітологічний дискурс, 3(42). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.312
Друганова, О.М. (2021). Шляхи підвищення ефективності організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти. Наукові записки кафедри педагогіки: збірник наукових праць, 49, 16–22 https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-49-02
Друганова, О.М., Білик, В.М. Зеленська, Л.Д. (2022). Актуальні питання організації науково-педагогічної практики у процесі підготовки здобувача другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 011 освітні, педагогічні науки. Теорія та методика навчання та виховання, 52, 70–84. https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.07
Друганова, О.М. (2021). Компетентнісний підхід у вищій освіті України: історико-педагогічний аспект. У Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика: монографія (с. 13–39). Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна. DOI: https://doi.org/10.26565/9789662856729.02
Наливайко, О.О., Друганова, О.М., Іваненко, Л.О. (2019). Використання технології «воркшоп» у роботі зі студентами класичних університетів. Педагогічний процес: теорія і практика, 3-4 (66 – 67), 129–137.
Сікора, Я.Б., Якимчук, Б.Л. (2019). Модель підготовки майбутнього вчителя інформатики на основі принципів дуальної освіти. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки, 177(2), 88–91.
Andrushchenko, V., Honcharov, V., Molodychenko, V., Panchenko, L. (2017). Kultura yak aksiolohichna matrytsia osvity. Kyiv. https://shron1.chtyvo.org.ua/Andruschenko_Viktor/Kultura_iak_aksiolohichna_matrytsia_osvity.pdf?PHPSESSID=mn3fnd04urmvnot7ntjugml1c6 (in Ukrainian).
Baranivska, L., Fuderer, T. (2022). Alhorytm vykorystannia innovatsiinykh osvitnikh tekhnolohii u pidhotovtsi doktoriv filosofii do naukovoi ta pedahohichnoi diialnosti. Aktualni problemy vyshchoi profesiinoi osvity, 2. https://pppo.nau.edu.ua/wp-content/uploads/2022/06/Zbirnyk-tez-Kh-Mizhnarodnoi-naukovo-praktychnoi-konferentsii-Aktualni-problemy-vyshchoi-profesiinoi-osvity-2_2022.pdf (in Ukrainian).
Boichuk, Yu.D., Boiarska-Khomenko, A.V. Dotsenko, S.O. (2021). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: dosvid Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Dydaktyka : naukovyi zhurnal, 1, 7–13. (in Ukrainian).
Druhanova, O.M, Martynenko, I.I. (2019). Keis-tekhnolohiia yak efektyvnyi sposib pidhotovky suchasnoho vykladacha vyshchoi shkoly. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 46, 48–58. (in Ukrainian).
Druhanova, O.M. Bilyk, V.M. Yalina, V.M. (2021). Peredumovy zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu do pidhotovky fakhivtsiv u vitchyznianii vyshchii shkoli (na materialakh periodychnykh vydan 80 – 90-kh rr. KhKh st.). Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 50, 42–54 https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.04 (in Ukrainian).
Druhanova, O.M. Nalyvaiko, O.O. (2023). Shliakhy formuvannia zdatnosti do samoorhanizatsii y samovdoskonalennia yak osnovy uspishnoi navchalnoi ta podalshoi profesiinoi diialnosti suchasnoho zdobuvacha vyshchoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs, 3(42). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.312 (in Ukrainian).
Druhanova, O.M. (2021). Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti orhanizatsii samostiinoi roboty zdobuvachiv vyshchoi osvity. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky: zbirnyk naukovykh prats, 49, 16–22 https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-49-02 (in Ukrainian).
Druhanova, O.M., Bilyk, V.M. Zelenska, L.D. (2022). Aktualni pytannia orhanizatsii naukovo-pedahohichnoi praktyky u protsesi pidhotovky zdobuvacha druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 011 osvitni, pedahohichni nauky. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 52, 70–84. https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.07 (in Ukrainian).
Druhanova, O.M. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti Ukrainy: istoryko-pedahohichnyi aspekt. In Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia ta praktyka: monohrafiia (с. 13–39). Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.26565/9789662856729.02
Nalyvaiko, O.O., Druhanova, O.M., Ivanenko, L.O. (2019). Vykorystannia tekhnolohii «vorkshop» u roboti zi studentamy klasychnykh universytetiv. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 3-4 (66 – 67), 129–137. (in Ukrainian).
Sikora, Ya.B., Yakymchuk, B.L. (2019). Model pidhotovky maibutnoho vchytelia informatyky na osnovi pryntsypiv dualnoi osvity. Naukovi zapysky Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 177(2), 88–91. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.