Abstract
The article considers debates as an innovative pedagogical technology with significant potential for training teachers of the Ukrainian language and literature. Particular attention is given to their role in the development of professional, social, and civic competencies. The functions of debates in fostering critical thinking, speech culture, and intercultural communication are highlighted. The authors analyze the appropriateness of utilizing this technology in the context of digitalization and globalization,
emphasizing the necessity of integrating debates into the curricula of pedagogical specialties to ensure high-quality professional training. Debates as an innovative technology enable the creation of an interactive educational environment that promotes critical thinking, speech culture, and civic awareness among future educators. The potential of debates in shaping professional competencies for teachers of Ukrainian language and literature is analyzed, and recommendations for their effective implementation in the educational process are proposed.
References
Бек, У. (2011). Влада і контрвлада у добу глобалізації = Macht und Gegenmacht im globalen Zeitalter: Нова світова політична економія (переклад з німецької О. Юдіна). Київ: Ніка-Центр.
Бляшевська, А., Тивонюк, І., Федорець, М. (2023). Дебатна гра як засіб розвитку когнітивних здібностей студентів на заняттях іноземної мови. Сучасний стан та тенденції розвитку науки та освіти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / Міжнародний гуманітарний дослідницький центр (Дніпро, 30 грудня 2023 р). Дніпро: Research Europe, 165–167.
Бобришев, І., Богаченко, П., Кожемякін, К., Лев, А., Савосько, С. (2013). Твій помічник у дебатному клубі: методичний посібник. Україна: ВМГО «ФДУ».
Вербицька, Х., Кузьо, Л. (2021). Формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх правоохоронців за допомогою методу тематичних онлайн-дебатів. Інноваційна педагогіка, 42, 130–134. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/42.26.
Вторнікова, Ю. (2011). Комунікативна компетентність у структурі ключових компетентностей громадян Європи. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки, 8(2), 88–94. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2011_8(2)__20.
Гангал, А. (2019). Інтеріоризація як засіб здобуття і збереження ідентичності в сучасному інформаційному суспільстві. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки, 23, 19–25. https://doi.org/10.30970/2078-6999-2019-23-3.
Губарь, О., Спіцин, В., Котяш, І. (2023). Вплив використання інтерактивних технологій на якість навчання майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. Академічні візії, 26. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/830
Дегтярьова, К., Карась, А., Живолуп, В., Кібенко, Л. (2021). Застосування методу дебатів під час навчання іноземної мови за професійним спрямуванням як одного із засобів розвитку комунікативних навичок студентів. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 47 (1), 64–67.
Зима, О. (2024). Поняття «дебати» у науковій літературі, їх застосування на уроках суспільствознавчих предметів. https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/zima.htm.
Імжарова, З. (2008). Дебати як педагогічна технологія. Освіта.ua. http://osvita.ua/school/method/technol/369/.
Курилова, Ю. (2022). Інший в освітніх стратегіях ХХІ століття. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство. Х Волошинські читання: зб. матеріалів всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, 250–255.
Лозов’юк, О. У (2023). Запоріжжі почали проводити дебати англійською мовою. https://universe.zp.ua/uzaporizhzhi-pochali-provoditi-debati-a/
Михайлишин, У., Шмідзен, І., Товт, В. (2024). Проблема дослідження інформаційного стресу у сучасних наукових підходах. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 3, 89–94. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.17.
Павленко, О. (2021). Діалог, переговори та дебати: посібник для вчителя. Київ: Симоненко О. І.
Присяжнюк, І. (2017). Дебати як комунікативний метод на заняттях з іноземної мови. Україна в гуманітарних і соціально-економічних вимірах. Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. 24-25 березня 2017 р., м.Дніпро. Частина ІІ. Дніпро: СПД Охотнік, 224–225. https://kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/prysiazhniuk_debaty.pdf
Рябець, І. (2015). Використання педагогічної технології «дебати» у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, 21 – 22 квітня 2015 р., м. Хмельницький. Хмельницький: Хмельницький національний університет, 121–123. https://ekmair.ukma.edu.u.
Сажинська, І. (2023). Відкриття Дебатного клубу ЗНТУ. https://zp.edu.ua/vidkryttya-debatnogo-klubu-zntu
Сєчка, С. (2021). Застосування поняття «дебати» в науковій літературі та інших дисциплінах. Молодий вчений, 2021. 10 (98), 60–63. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-10-98-16
Тофлер, Е. (2000). Третя хвиля (переклад з англ. А. Євса). Київ: Всесвіт.
Чалюк, Ю. (2022). Глобальний соціально-економічний розвиток в умовах VUCA, SPOD, DEST та BANI світу. Економіка та суспільство, 36. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-21.
Шарата, Н. (2024). Розвиток комунікативної компетентності під час підготовки майбутніх фахівців. Гуманізація навчально-виховного процесу, 2 (106), 134–144. https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315106
Шевельова-Гаркуша, Н. (2023). Дебати як особливий вид інтерактивного навчання для вдосконалення комунікативної компетенції студентів на заняттях з англійської мови. Матеріали V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Проблеми та перспективи розвитку сучасної науки в країнах Євразії». Переяслав: Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 86–87.
Ярмолюк, А. (2017). Інтеріоризація загальнокультурних цінностей під час вивчення складного речення. Українська мова і література в школі, 2, 15–19.
Gross, B. M. (1964). The Managing of Organizations: The Administrative Struggle. New York: Free Press of Glencoe.
Bek, U. (2011). Vlada i kontrvlada u dobu hlobalizatsii = Macht und Gegenmacht im globalen Zeitalter: Nova svitova politychna ekonomiia. pereklad z nimetskoi O. Yudina. Kyiv: Nika-Tsentr. (in Ukrainian).
Bliashevska, A., Tyvoniuk, I., Fedorets, M. (2023). Debatna hra yak zasib rozvytku kohnityvnykh zdibnostei studentiv na zaniattiakh inozemnoi movy. Suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku nauky ta osvity: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii / Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnytskyi tsentr (Dnipro, 30 hrudnia 2023 r). Dnipro: Research Europe, 165–167. (in Ukrainian).
Bobryshev, I., Bohachenko, P., Kozhemiakin, K., Lev, A., Savosko, S. (2013). Tvii pomichnyk u debatnomu klubi: metodychnyi posibnyk. Ukraina: VMHO «FDU». (in Ukrainian).
Chaliuk, Yu. (2022). Hlobalnyi sotsialno-ekonomichnyi rozvytok v umovakh VUCA, SPOD, DEST ta BANI svitu. Ekonomika ta suspilstvo, 36. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-21. (in Ukrainian).
Dehtiarova, K., Karas, A., Zhyvolup, V., Kibenko, L. (2021). Zastosuvannia metodu debativ pid chas navchannia inozemnoi movy za profesiinym spriamuvanniam yak odnoho iz zasobiv rozvytku komunikatyvnykh navychok studentiv. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia. 47 (1), 64–67. (in Ukrainian).
Gross, B. M. (1964). The Managing of Organizations: The Administrative Struggle. New York: Free Press of Glencoe. (in English).
Hanhal, A. (2019). Interioryzatsiia yak zasib zdobuttia i zberezhennia identychnosti v suchasnomu informatsiinomu suspilstvi. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filosofski nauky, 23, 19–25. https://doi.org/10.30970/2078-6999-2019-23-3. (in Ukrainian).
Hubar, O., Spitsyn, V., Kotiash, I. (2023). Vplyv vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii na yakist navchannia maibutnikh pedahohiv u zakladakh vyshchoi osvity. Akademichni vizii, 26. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/830 (in Ukrainian).
Imzharova, Z. (2008). Debaty yak pedahohichna tekhnolohiia. Osvita.ua. http://osvita.ua/school/method/technol/369/. (in Ukrainian).
Kurylova, Yu. (2022). Inshyi v osvitnikh stratehiiakh KhKhI stolittia. Shkilna literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo. Kh Voloshynski chytannia: zb. materialiv vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, 250–255. (in Ukrainian).
Lozoviuk, O. U (2023). Zaporizhzhi pochaly provodyty debaty anhliiskoiu movoiu. https://universe.zp.ua/u-zaporizhzhi-pochali-provoditi-debati-a/ (in Ukrainian).
Mykhailyshyn, U., Shmidzen, I., Tovt, V. (2024). Problema doslidzhennia informatsiinoho stresu u suchasnykh naukovykh pidkhodakh. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia, 3, 89–94. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.17. (in Ukrainian).
Pavlenko, O. (2021). Dialoh, perehovory ta debaty: posibnyk dlia vchytelia. Kyiv: Symonenko O. I. (in Ukrainian).
Prysiazhniuk, I. (2017). Debaty yak komunikatyvnyi metod na zaniattiakh z inozemnoi movy. Ukraina v humanitarnykh i sotsialno-ekonomichnykh vymirakh. Materialy II Vseukrainskoi naukovoi konferentsii. 24-25 bereznia 2017 r., m.Dnipro. Chastyna II. Dnipro: SPD Okhotnik, 224–225. https://kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/prysiazhniuk_debaty.pdf (in Ukrainian).
Riabets, I. (2015). Vykorystannia pedahohichnoi tekhnolohii «debaty» u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv iz zviazkiv z hromadskistiu. Aktualni pytannia teorii ta praktyky psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv: tezy dopovidei Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 21 – 22 kvitnia 2015 r., m. Khmelnytskyi. Khmelnytskyi: Khmelnytskyi natsionalnyi universytet, 121–123. https://ekmair.ukma.edu.u. (in Ukrainian).
Sazhynska, I. (2023). Vidkryttia Debatnoho klubu ZNTU. https://zp.edu.ua/vidkryttya-debatnogo-klubu-zntu (in Ukrainian).
Sharata, N. (2024). Rozvytok komunikatyvnoi kompetentnosti pid chas pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, 2 (106), 134–144. https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315106 (in Ukrainian).
Shevelova-Harkusha, N. (2023). Debaty yak osoblyvyi vyd interaktyvnoho navchannia dlia vdoskonalennia komunikatyvnoi kompetentsii studentiv na zaniattiakh z anhliiskoi movy. Materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Problemy ta perspektyvy rozvytku suchasnoi nauky v krainakh Yevrazii». Pereiaslav: Universytet Hryhoriia Skovorody v Pereiaslavi, 86–87. (in Ukrainian).
Siechka, S. (2021). Zastosuvannia poniattia «debaty» v naukovii literaturi ta inshykh dystsyplinakh. Molodyi vchenyi, 2021. 10 (98), 60–63. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-10-98-16 (in Ukrainian).
Tofler, E. (2000). Tretia khvylia (pereklad z anhl. A. Yevsa). Kyiv: Vsesvit. (in Ukrainian).
Verbytska, Kh., Kuzo, L. (2021). Formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh pravookhorontsiv za dopomohoiu metodu tematychnykh onlain-debativ. Innovatsiina pedahohika, 42, 130–134. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/42.26. (in Ukrainian).
Vtornikova, Yu. (2011). Komunikatyvna kompetentnist u strukturi kliuchovykh kompetentnostei hromadian Yevropy. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Seriia: Pedahohichni nauky, 8(2), 88–94. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2011_8(2)__20. (in Ukrainian).
Yarmoliuk, A. (2017). Interioryzatsiia zahalnokulturnykh tsinnostei pid chas vyvchennia skladnoho rechennia. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 2, 15–19. (in Ukrainian).
Zyma, O. (2024). Poniattia «debaty» u naukovii literaturi, yikh zastosuvannia na urokakh suspilstvoznavchykh predmetiv. https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/zima.htm. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.