Abstract
The article highlights the questions concerning formation of high school students’ gender culture at general secondary schools. The problem of forming high school students’ gender culture on the basis of understanding gender and gender equality is caused by the urgent need to overcome gender stereotypes and discrimination of men and women in the present-day Ukrainian society. At the theoretical level the authors substantiate the need to organise high school students’ educational activity on the basis of fundamental principles of the gender-oriented approach whose implementation provides the creation of conditions necessary for the development of high school students individual potential, skills for constructive inter-gender interaction and influences the formation of high school students’ gender culture effectively. Authors discuss various approaches to understanding the essence of the notion of “gender” and provide their own definition. Gender is defined as a complex formation which affects a person’s understanding of his/her role and behaviour within the social and cultural norms and rules of a particular society which govern the constructive interaction between its members. The principles of forming high school students’ culture are determined, namely, the principle of accessibility of all types and forms of educational services; the principle of considering gender differences and individual peculiarities of high school students; the principle of creating equal conditions for maximizing high school students’ potential and identifying their needs; the principle of choosing individual educational trajectory.
References
Ґендерні медійні практики, навчальний посібник із ґендерної рівності та недискримінації для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.osce.org/files/f/documents/c/3/284966.pdf. Дата звернення: Січень 18, 2021.
Верховна Рада України. (2005, Вер. 8). Закон № 2866-IV, “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866–15#Text.
Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Закон України № 254к/96-ВР, “Конституція України”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Верховна Рада України. (2017, Вер. 5). Закон України № 2145-VIIІ, “Про освіту”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text.
Кабінет Міністрів України. (2020, Вер. 16) Розпорядження № 1128-р, “Концепція комунікації у сфері гендерної рівності”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1128–2020-%D1%80#Text.
В. Кравець, «Ґендер у педагогічній парадигмі вузівської системи: виклики та відповіді», Українознавчий альманах, вип. 4, с. 113–117, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2010_4_26. Дата звернення: Квітень 20, 2021.
Енциклопедія освіти, Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008.
В. Кравець, «Ґендер у педагогічній парадигмі вузівської системи: виклики та відповіді», Українознавчий альманах, вип. 4, с. 113–117, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2010_4_26. Дата звернення: Квітень 20, 2021.
Promoting Gender Equality: An Equity-Focused Approach to Programming: Operational Guidance Overview, 2011. [Online]. Available: https://www.unicef.org/gender/files/Overarching_Layout_Web.pdf. Accessed: February 26, 2021.
Енциклопедія освіти, Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008.
Т. Марценюк, Інтеграція гендерної складової в аналітичні матеріали, Київ, Україна: МФ «Відродження», 2019.
Т. Марценюк, Інтеграція гендерної складової в аналітичні матеріали, Київ, Україна: МФ «Відродження», 2019.
С. Д. Матюшкова, Педагогические условия формирования гендерной культуры учашихся старших классов, монография. Витебск, Республика Беларусь: ВГУ имени П. М. Машерова, 2012.
И. Л. Коган, Гендерная культурология: культура пола и «пол» культуры, Минск, Республика Беларусь: Ковчег, 2003.
С. Д. Матюшкова, Педагогические условия формирования гендерной культуры учашихся старших классов, монография. Витебск, Республика Беларусь: ВГУ имени П. М. Машерова, 2012.
В. Москаленко, “Нормативно-регулятивна сутність ґендерної культури суспільства”, на Міжн. наук.-практ. конф. Гендерна освіта – ресурс розвитку паритетної демократії, Тернопіль, 2011, с. 22–25. [Електронний ресурс]. Доступно: https://gender.org.ua/images/lib/tezy_ternopil_2011.pdf. Дата звернення: Березень 24, 2021.
О. Ю. Марченко, Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури у школярів: дис. … д-ра пед. наук, Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, Україна, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/diss_marchenko_o.yu.pdf. Дата звернення: Квітень 15, 2021.
О. В. Малихін, Н. О. Арістова, “Формування ґендерної культури старшокласників: реалізація провідних ідей ґендерного підходу”, на Міжн. наук.-практ. конф. Стан освітнього процесу в умовах викликів сьогодення, Дніпро: Міжнародний гуманітарний дослідницький центр, 2021, с. 97–100.
Верховна Рада України. (2017, Вер. 5). Закон № 2145-VIIІ, “Про освіту”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text.
Верховна Рада України. (2017, Вер. 5). Закон № 2145-VIIІ, “Про освіту”. [Електронний ресурс].
Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text.
Верховна Рада України. (2017, Вер. 5). Закон № 2145-VIIІ, “Про освіту”. [Електронний ресурс].
Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text.
Genderni mediini praktyky, navchalnyi posibnyk iz gendernoi rivnosti ta nedyskryminatsii dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.osce.org/files/f/documents/c/3/284966.pdf. Data zvernennia: Sichen 18, 2021. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada Ukrainy. (2005, Ver. 8). Zakon № 2866-IV, “Pro zabezpechennia rivnykh prav ta mozhlyvostei zhinok i cholovikiv”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866–15#Text. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada Ukrainy. (1996, Cherv. 28). Zakon Ukrainy № 254k/96-VR, “Konstytutsiia Ukrainy”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Ver. 5). Zakon Ukrainy № 2145-VIII, “Pro osvitu”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text. (in Ukrainian)
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020, Ver. 16) Rozporiadzhennia № 1128-r, “Kontseptsiia komunikatsii u sferi hendernoi rivnosti”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1128–2020-%D1%80#Text. (in Ukrainian)
V. Kravets, «Gender u pedahohichnii paradyhmi vuzivskoi systemy: vyklyky ta vidpovidi», Ukrainoznavchyi almanakh, vyp. 4, s. 113–117, 2010. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2010_4_26. Data zvernennia: Kviten 20, 2021. (in Ukrainian)
Entsyklopediia osvity, Kyiv, Ukraina: Yurinkom Inter, 2008. (in Ukrainian)
V. Kravets, «Gender u pedahohichnii paradyhmi vuzivskoi systemy: vyklyky ta vidpovidi», Ukrainoznavchyi almanakh, vyp. 4, s. 113–117, 2010. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2010_4_26. Data zvernennia: Kviten 20, 2021. (in Ukrainian)
Promoting Gender Equality: An Equity-Focused Approach to Programming: Operational Guidance Overview, 2011. [Online]. Available: https://www.unicef.org/gender/files/Overarching_Layout_Web.pdf. Accessed: February 26, 2021.
Entsyklopediia osvity, Kyiv, Ukraina: Yurinkom Inter, 2008. (in Ukrainian)
T. Martseniuk, Intehratsiia hendernoi skladovoi v analitychni materialy, Kyiv, Ukraina: MF «Vidrodzhennia», 2019. (in Ukrainian)
T. Martseniuk, Intehratsiia hendernoi skladovoi v analitychni materialy, Kyiv, Ukraina: MF «Vidrodzhennia», 2019. (in Ukrainian)
S. D. Matiushkova, Pedahohycheskye uslovyia formyrovanyia hendernoi kultury uchashykhsia starshykh klassov, monohrafyia. Vytebsk, Respublyka Belarus: VHU ymeny P. M. Masherova, 2012. (in Russian)
Y. L. Kohan, Hendernaia kulturolohyia: kultura pola y «pol» kultury, Mynsk, Respublyka Belarus: Kovcheh, 2003. (in Russian)
S. D. Matiushkova, Pedahohycheskye uslovyia formyrovanyia hendernoi kultury uchashykhsia starshykh klassov, monohrafyia. Vytebsk, Respublyka Belarus: VHU ymeny P. M. Masherova, 2012. (in Russian)
V. Moskalenko, “Normatyvno-rehuliatyvna sutnist gendernoi kultury suspilstva”, na Mizhn. nauk.-prakt. konf. Henderna osvita – resurs rozvytku parytetnoi demokratii, Ternopil, 2011, s. 22–25. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://gender.org.ua/images/lib/tezy_ternopil_2011.pdf. Data zvernennia: Berezen 24, 2021. (in Ukrainian)
O. Yu. Marchenko, Teoretyko-metodolohichni osnovy hendernoho pidkhodu do formuvannia aksiolohichnoi znachushchosti fizychnoi kultury u shkoliariv: dys. … d-ra ped. nauk, Natsionalnyi universytet fizychnoho vykhovannia i sportu Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/diss_marchenko_o.yu.pdf. Data zvernennia: Kviten 15, 2021. (in Ukrainian)
O. V. Malykhin, N. O. Aristova, “Formuvannia gendernoi kultury starshoklasnykiv: realizatsiia providnykh idei gendernoho pidkhodu”, na Mizhn. nauk.-prakt. konf. Stan osvitnoho protsesu v umovakh vyklykiv sohodennia, Dnipro: Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnytskyi tsentr, 2021, s. 97–100. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Ver. 5). Zakon № 2145-VIII, “Pro osvitu”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Ver. 5). Zakon № 2145-VIII, “Pro osvitu”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Ver. 5). Zakon № 2145-VIII, “Pro osvitu”. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text. (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Олег Топузов, Олександр Малихін, Наталія Арістова