INNOVATIVE TEACHING METHODS IN VOCATIONAL EDUCATION
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

vocational education
teaching methods
pedagogical innovations
innovative teaching methods
digital technologies
project-based learning
blended learning
interactive technologies

How to Cite

Boiarska-Khomenko, A., & Sobchenko, T. (2025). INNOVATIVE TEACHING METHODS IN VOCATIONAL EDUCATION. Ukrainian Educational Journal, (2), 105–114. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-105-114

Abstract

The article presents a comprehensive analysis of innovative teaching methods in vocational education, covering the theoretical foundations and practical aspects of their application. The study aims to determine the impact of innovative approaches on the effectiveness of training future professionals, as well as to systematize modern pedagogical practices. The research methodology is based on an integrated approach, including theoretical analysis of scientific literature, data systematization, comparative analysis, and generalization of pedagogical experience.

The authors propose an original classification of innovative methods according to four key criteria: the level of student activity, the nature of the cognitive activity, the technological basis, and forms of learning organization. This classification allows for structuring various pedagogical approaches and determining the optimal conditions for their application.

The study results show that modern vocational education requires a combination of various innovative methods. In particular, digital technologies (virtual laboratories, online platforms, mobile applications) significantly increase learning effectiveness in technical and medical specialties. Projectbased methods and case studies have proven effective in developing practical skills, while blended learning optimally combines the advantages of traditional and digital formats. Particular attention is paid to the analysis of group and interactive forms of knowledge that promote the development of communication skills and teamwork. It is proved that the integrated use of individual, group, and frontal methods creates optimal conditions for the formation of professional competencies.

The proposed approaches allow for taking into account the peculiarities of different specialties and individual needs of students. The article contains examples of successful implementation of innovative methods in the educational process, which can be used as a model for other academic institutions.

Prospects for further research are related to the study of the possibilities of artificial intelligence in vocational education, the development of criteria for assessing the effectiveness of innovative methods in the long term, and the study of the impact of gamification on student motivation.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-105-114
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Андрущенко, О.А. (2023). Використання інноваційних технологій (ІТ) для стимулювання розвитку інтелектуального і творчого потенціалу студентів та їх життєвих компетентностей. На урок. https://naurok.com.ua/vikoristannya-innovaciynih-tehnologiy-dlya-stimulyuvannya-rozvitku-tvorchogo-potencialu-studentiv-ta-hzhittevih-kompetentnostey-338127.html

Боярська-Хоменко, А.В. (2019). Освіта дорослих в країнах центральної та Східної Європи: ретроспективний аналіз. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди ; «Мітра».

Бурдун, В. (2022). Активні й інтерактивні методи навчання, як засіб активізації навчальної діяльності здобувачів професійної освіти. https://cusu.edu.ua/ua/conferenc-2022-2023/problemy-ta-innovatsii-vpryrodnycho-matematychnii-tekhnolohichnii-i-profesiinii-osviti-hruden-2022-r/sektsi-2-innovatsii-v-osvitimetodolohichni-teoretychni-praktychni-ta-metodychni-aspekty/14355-aktyvni-i-interaktyvni-metody-navchanniaiak-zasib-aktyvizatsii-navchalnoi-diialnosti-zdobuvachiv-profesiinoi-osvity

Дичківська, І.М. (2015). Інноваційні педагогічні технології. Київ: Академвидав.

Іваній, І.В., Мехед, О.Д. (2024). Використання STEM технологій та засобів навчання у професійній освіті. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 215, 42–45. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-215-42-45

Мельниченко, С.С. (2023). Інтерактивні технології навчання та методика їх упровадження в професійно-практичну підготовку. На урок. https://naurok.com.ua/metodichna-rozrobka-interaktivni-tehnologi-navchannyata-metodika-h-uprovadzhennya-v-profesiyno-praktichnu-pidgotovku-374894.html

Остапко, Л.О., Тройніна, С.О., Коробко, Ю.В. (2023). Роль інноваційних методів навчання в покращенні якості професійної освіти. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»,Серія «Медицина», 15(33), 424–435.

Подплєтня, О. А., Потапова, Т. М., Слєсарчук, В. Ю. (2018). Інноваційні технології в професійній освіті: сучасні тенденції та практика впровадження. Медична освіта, 4, 77–80. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.9326

Свирида, О.В. (2021). Case-технології, як форма інноваційного навчання та ефективний засіб формування професійних компетентностей при підготовці фахівців з обліку і оподаткування. Опис передового педагогічного досвіду. На урок. https://naurok.com.ua/pedagogichniy-dosvid-case-tehnologi-yak-formainnovaciynogo-navchannya-ta-efektivniy-zasib-formuvannya-profesiynih-kompetentnostey-pri-pidgotovci--fahivciv-z-obliku-i-opodatkuvannya-253863.html

Собченко, Т., Желізняк, О. (2023). Практичне використання цифрових сервісів в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти як педагогічна проблема. Соціально-економічні відносини в цифровому суспільстві, 3 (49), 63–75. https://doi.org/10.55643/ser.3.49.2023.501

Топузов, О., Власенко, О. (2015). Педагогічні інновації: від теорії до практики. https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/716/

Шевчук, С.С. (2022). Сучасні освітні технології у професійній підготовці кваліфікованих робітників [Навчально-методичний посібник]. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ. 158.

Andrushchenko, O.A. (2023). Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii (IT) dlia stymuliuvannia rozvytku intelektualnoho i tvorchoho potentsialu studentiv ta yikh zhyttievykh kompetentnostei. Na Urok. https://naurok.com.ua/vikoristannya-innovaciynih-tehnologiy-dlya-stimulyuvannya-rozvitku-tvorchogo-potencialu-studentivta-h-zhittevih-kompetentnostey-338127.html (in Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A.V. (2019). Osvita doroslykh v krainakh tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy: retrospektyvnyi analiz. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody; «Mitra». (in Ukrainian).

Burdun, V. (2022). Aktyvni y interaktyvni metody navchannia, yak zasib aktyvizatsii navchalnoi diialnosti zdobuvachiv profesiinoi osvity. https://cusu.edu.ua/ua/conferenc-2022-2023/problemy-ta-innovatsii-v-pryrodnychomatematychnii-tekhnolohichnii-i-profesiinii-osviti-hruden-2022-r/sektsi-2-innovatsii-v-osviti-metodolohichniteoretychni-praktychni-ta-metodychni-aspekty/14355-aktyvni-i-interaktyvni-metody-navchannia-iak-zasib--aktyvizatsii-navchalnoi-diialnosti-zdobuvachiv-profesiinoi-osvity (in Ukrainian).

Dychkivska, I.M. (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii. Kyiv: Akademvydav. (in Ukrainian).

Ivanii, I.V., Mekhed, O.D. (2024). Vykorystannia STEM tekhnolohii ta zasobiv navchannia u profesiinii osviti. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 215, 42–45. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-215-42-45 (in Ukrainian).

Melnychenko, S.S. (2023). Interaktyvni tekhnolohii navchannia ta metodyka yikh uprovadzhennia v profesiinopraktychnu pidhotovku. Na Urok. https://naurok.com.ua/metodichna-rozrobka-interaktivni-tehnologi-navchannyata-metodika-h-uprovadzhennya-v-profesiyno-praktichnu-pidgotovku-374894.html (in Ukrainian).

Ostapko, L.O., Troinina, S.O., Korobko, Yu.V. (2023). Rol innovatsiinykh metodiv navchannia v pokrashchenni yakosti profesiinoi osvity. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna», 15(33), 424–435 (in Ukrainian).

Podplietnia, O. A., Potapova, T. M., Sliesarchuk, V. Yu. (2018). Innovatsiini tekhnolohii v profesiinii osviti: suchasni tendentsii ta praktyka vprovadzhennia. Medychna osvita, 4, 77–80. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.9326 (in Ukrainian).

Shevchuk, S.S. (2022). Suchasni osvitni tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi kvalifikovanykh robitnykiv [Navchalno-metodychnyi posibnyk]. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPNU. (in Ukrainian).

Sobchenko, T., Zhelizniak, O. (2023). Praktychne vykorystannia tsyfrovykh servisiv v osvitnomu protsesi zakladiv vyshchoi pedahohichnoi osvity yak pedahohichna problema. Sotsialno-ekonomichni vidnosyny v tsyfrovomu suspilstvi, 3 (49), 63–75. https://doi.org/10.55643/ser.3.49.2023.501 (in Ukrainian).

Svyryda, O.V. (2021). Case-tekhnolohii, yak forma innovatsiinoho navchannia ta efektyvnyi zasib formuvannia profesiinykh kompetentnostei pry pidhotovtsi fakhivtsiv z obliku i opodatkuvannia. Opys peredovoho pedahohichnoho dosvidu. Na Urok. https://naurok.com.ua/pedagogichniy-dosvid-case-tehnologi-yak-formainnovaciynogo-navchannya-ta-efektivniy-zasib-formuvannya-profesiynih-kompetentnostey-pri-pidgotovci--fahivciv-z-obliku-i-opodatkuvannya-253863.html (in Ukrainian).

Topuzov, O., Vlasenko, O. (2015). Pedahohichni innovatsii: vid teorii do praktyky. https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/716/ (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.