USING ART-TEACHING TECHNIQUES IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TECHNOLOGY TEACHERS
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

art-teaching
art-teaching techniques
professional training
future technology teachers
innovative pedagogical technology

How to Cite

Orshanskyі L., & Luzgynov, O. (2025). USING ART-TEACHING TECHNIQUES IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TECHNOLOGY TEACHERS. Ukrainian Educational Journal, (2), 115–124. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-115-124

Abstract

The article deals with theoretical and practical aspects of using art-teaching techniques in the process of professional training of future technology teachers. Particular attention is paid to defining the essence of art-coaching as an innovative pedagogical technology that actively promotes the development of creative thinking, reflective skills, emotional intelligence and personal growth of students. Art-coaching in the context of pedagogical training is an important tool for developing the ability of pupils and students to make decisions independently, think critically and adapt to changing conditions. The article also covers methodological approaches to the development of art-coaching methods that combine elements of art therapy, coaching strategies and pedagogical modelling. The importance of synthesising these approaches to ensure the comprehensive development of students is revealed, in particular, in the context of training future technology teachers, for whom these skills are essential for effective learning and adaptation to the modern requirements of pedagogical practice.

The authors present their practical experience of using art-teaching techniques in teaching pedagogical disciplines, in particular within the course ‘Art Pedagogy’. The authors analyse the effectiveness of these techniques, describe the main techniques that can be used in the learning process, and point out their impact on student development. In addition, the article outlines the prospects for further implementation of art-teaching in the educational process, which can help to further improve the professional training and development of pedagogical competencies of future teachers. As an example, the article presents specific art-teaching techniques that can be used in practical work in the discipline of Art Pedagogy. They contribute to a deeper understanding of students’ strengths and weaknesses, the development of their creative potential, as well as the ability to plan and implement learning tasks in the context of a real educational process.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-115-124
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Алексінцева, Т. В. (2019). Формування готовності майбутнього викладача початкових мистецьких навчальних закладів до застосування засобів артпедагогіки у професійній діяльності: дисертація кандидата педагогічних наук. Луцьк.

Горук, Н. М. (2015). Коучинг як ефективна технологія формування самоосвітньої компетентності студентів. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 11(1), 99–104.

Кузан, Г. С., Гордієнко, Н. В. (2019). Освітній коучинг як інноваційна технологія професійної підготовки фахівців соціальної та соціально-педагогічної сфери у вищій школі. Молодь і ринок, 3, 81–85.

Нежинська, О. О., Тименко, В. М. (2017). Основи коучингу: навчальний посібник. Київ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС».

Олійник, І. В. (2019) Використання коучинг-технології у процесі формування дослідницької компетентності у майбутніх докторів філософії в умовах аспірантури. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, 1 (17), 158–167.

Романова, С.М. (2010). Коучінг як нова технологія в професійній освіті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 3, 83–83.

Силко, Р. М., Силко, Є. М. (2018). Розвиток творчого потенціалу майбутніх педагогів-художників за допомогою методу прямопівкульного малювання у процесі художньої підготовки. Молодий вчений, 2.1 (54.1), 128–131.

Слав’юк, Р. А., Тоцька, О. Л. (2021). Верифікація принципу Парето для доходів від наукової діяльності закладів вищої освіти України. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», 21 (49). С. 100–108.

Тараріна, О. В. (2017). Арт-коучинг. Техніки простих решень. Дрогобич: Коло.

Еkartka: сервic для роботи з МАК онлайн. (б. д.). https://ekartka.com.ua/

Thorpe, S., Clifford, J. (2003). Coaching Handbook: An Action Kit for Trainers and Managers. London : Cogan Page.

Whitworth, L., Kimsey-House, H., Sandahl P. (2007). Co-Active Coaching: newskills for coaching people toward success in work and life. CA: Davis black publishing.

Aleksintseva, T. V. (2019). Formuvannia hotovnosti maibutnoho vykladacha pochatkovykh mystetskykh navchalnykh zakladiv do zastosuvannia zasobiv artpedahohiky u profesiinii diialnosti: dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk. Lutsk. (in Ukrainian).

Ekartka: servic dlia roboty z MAK onlain. https://ekartka.com.ua/ (in Ukrainian).

Horuk, N. M. (2015). Kouchynh yak efektyvna tekhnolohiia formuvannia samoosvit-noi kompetentnosti studentiv. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 11(1), 99–104. (in Ukrainian).

Kuzan, H. S., Hordiienko, N. V. (2019). Osvitnii kouchynh yak innovatsiina tekhnolohiia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sotsialnoi ta sotsialno-pedahohichnoi sfery u vyshchii shkoli. Molod i rynok, 3, 81–85. (in Ukrainian).

Nezhynska, O. O., Tymenko, V. M. (2017). Osnovy kouchynhu: navchalnyi posibnyk. Kyiv; Kharkiv : TOV «DISA PLIuS». (in Ukrainian).

Oliinyk, I. V. (2019). Vykorystannia kouchynh-tekhnolohii u protsesi formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti u maibutnikh doktoriv filosofii v umovakh aspirantury. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 1 (17). S. 158–167. (in Ukrainian).

Romanova, S.M. (2010). Kouchinh yak nova tekhnolohiia v profesiinii osviti. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia, 3, 83–83. (in Ukrainian).

Slaviuk, R. A., Totska, O. L. (2021). Veryfikatsiia pryntsypu Pareto dlia dokhodiv vid naukovoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», 21 (49), 100–108. (in Ukrainian).

Sylko, R. M., Sylko, Ye. M. (2018). Rozvytok tvorchoho potentsialu maibutnikh pedahohiv-khudozhnykiv za dopomohoiu metodu priamopivkulnoho maliuvannia u protsesi khudozhnoi pidhotovky. Molodyi vchenyi, 2.1 (54.1), 128–131. (in Ukrainian).

Tararina, O. V. (2017). Art-kouchynh. Tekhniky prostykh reshen. Drohobych: Kolo. (in Ukrainian).

Thorpe, S., Clifford, J. (2003). Coaching Handbook: An Action Kit for Trainers and Managers. London : Cogan Page. (in English).

Whitworth, L., Kimsey-House, H., Sandahl P. (2007). Co-Active Coaching: newskills for coaching people toward success in work and life. CA: Davis black publishing. (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.