Анотація
У статті досліджено 100-річний шлях розвитку Вальдорфської школи як освітньої системи та етапи розвитку Світового Вальдорфського освітнього руху. Рудольф Штайнер (1861-1925), австрійський вчений і мислитель, культивував духовно-наукові дослідження людини як єдності духу, душі й тіла. Його ідеї були втілені в 1919 році в Штутгарті (Німеччина) з відкриттям Першої Вальдорфської школи (die Freie Waldorfschule). З тих часів вальдорфська освіта стала світовим освітянським рухом, що налічує 1182 школи у 66 країнах та 1911 дитячих садків у 69 країнах (Waldorf World List 2019). Незалежність вальдорфської освіти від національних кордонів та її здатність враховувати регіональні, національні та культурні елементи долає кордони, що було актуалізовано даним дослідженням. Авторка аналізує фази розвитку вальдорфської освіти у світовому контексті та шлях Вальдорфської школи в Україні. Компаративне дослідження 33 Вальдорфських закладів освіти 13 країн, серед яких Німеччина, Австрія, Фінляндія, Швейцарія, Італія, Угорщина, Чеська Республіка, Латвія, Естонія, Україна, Грузія, Вірменія та Росія, дозолило з’ясувати зовнішні детермінанти розвитку Вальдорфських шкіл у різних соціально-політичних та економічних системах. Детермінанти розташовані у наступних площинах: державно-політичні, історичнонаціональні, економічні, культурні та демографічні. Перспективними вбачаються більш глибокі дослідження освітніх підходів вальдорфської педагогіки у контексті українських освітніх форм
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.