Анотація
У статті на підставі аналізу тенденцій розвитку освіти у сучасному світі та в Україні, досліджень моделі багатомовної освіти в експериментальних закладах загальної середньої освіти з навчанням мов національних меншин визначено роль формувального оцінювання у програмах багатомовної освіти, розкрито його основні принципи, схарактеризовано взаємодію формувального та підсумкового оцінювання; представлено основні прийоми формувального оцінювання. Схарактеризовано зміст і структуру мовного портфоліо як технології оцінювання рівня сформованості багатомовної комунікативної компетентності учнів/учениць. Надано приклад мовного портфоліо для 3–4 класів початкової школи закладів загальної середньої освіти з навчанням мов національних меншин; проаналізовано умови ефективності його використання. Визначено напрями подальшого дослідження формувального оцінювання, форм його запровадження в практику закладів загальної середньої освіти.
Посилання
Грищенко, М. (ред). (2016). Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Закон України «Про освіту» (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). https://urst.com.ua/act/pro_povnu_zagalnu_serednyu_osvitu
Державний стандарт початкової освіти (2018/2019). https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-%D0%BF#n12
Державний стандарт базової основної освіти (2020). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Scriven, M. (1967). The Methodology of Evaluation. In: Tyler, R., Gagné, R. and Scriven, M., Eds., Perspectives of Curriculum Evaluation (AERA Monograph Series on Curriculum Evaluation, No. 1), Rand McNally, Chicago, РР.39–83
Bloom, В. (1968). Learning for Mastery.UCLA Evaluation Comment 1 (2), 1968. Р.1–8.
Bloom, В., Hastings, J., Madaus, G. (1971). Hand book on formative and summative valuation of student learning. McGraw-Hill Companies. January 1.
Black, Р. Wiliam, D. (1998). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. PhiDeltaKappan, Vol. 80, No. 2 (October), 1–12.
Локшина, О. (2009) Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). Київ.
Першукова, О. (2015). Розвиток багатомовної освіти школярів у країнах Західної Європи. Київ.
Берегова, О. та ін. (2020). Успішні практики багатомовної освіти в Україні. Київ.
Бібік, Н. (ред.). (2017). Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ.
Фідкевич, О., Бакуліна, Н. (2019). Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти. Київ.
Фідкевич, О., Богданець-Білоскаленко, Н. (2020а). Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3–4 класах закладів загальної середньої освіти. Київ.
Фідкевич, О., Богданець-Білоскаленко, Н. (2020b). Зміст і функції багатомовної комунікативної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти України. Український педагогічний журнал. 3, 66–74.
Карпюк, О. (2008). Європейське мовне портфоліо: методичне видання. Тернопіль.
Hryshchenko, M. (red). (2016). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (іn Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text (іn Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (2020). https://urst.com.ua/act/pro_povnu_zagalnu_serednyu_osvitu (іn Ukrainian).
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity (2018/2019). https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-%D0%BF#n12 (іn Ukrainian).
Derzhavnyi standart bazovoi osnovnoi osvity (2020). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (іn Ukrainian).
Scriven, M. (1967). The Methodology of Evaluation. In: Tyler, R., Gagné, R. and Scriven, M., Eds., Perspectives of Curriculum Evaluation (AERA Monograph Series on Curriculum Evaluation, No. 1), Rand McNally, Chicago, RR.39–83. (іn English).
Bloom, V. (1968). Learning for Mastery.UCLA Evaluation Comment 1 (2), 1968. R.1–8. (іn English).
Bloom, V., Hastings, J., Madaus, G. (1971). Hand book on formative and summative valuation of student learning. McGraw-Hill Companies. January 1. (іn English).
Black, R. Wiliam, D. (1998). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. PhiDeltaKappan, Vol. 80, No. 2 (October), 1–12. (іn English).
Lokshyna, O. (2009) Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna KhKh – pochatok KhKhI st.). Kyiv. (іn Ukrainian).
Pershukova, O. (2015). Rozvytok bahatomovnoi osvity shkoliariv u krainakh Zakhidnoi Yevropy. Kyiv. (іn Ukrainian).
Berehova, O. ta in. (2020). Uspishni praktyky bahatomovnoi osvity v Ukraini. Kyiv. (іn Ukrainian).
Bibik, N. (red.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. Kyiv. (іn Ukrainian).
Fidkevych, O., Bakulina, N. (2019). Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 1–2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv. (іn Ukrainian).
Fidkevych, O., Bohdanets-Biloskalenko, N. (2020a). Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 3–4 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv. (іn Ukrainian).
Fidkevych, O., Bohdanets-Biloskalenko, N. (2020b). Zmist i funktsii bahatomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 3, 66–74. (іn Ukrainian).
Karpiuk, O. (2008). Yevropeiske movne portfolio: metodychne vydannia. Ternopil. (іn Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.