ІНТЕГРАЦІЯ ШКІЛЬНИХ СИСТЕМ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ
PDF

Ключові слова

євроінтеграція
Європейський освітній простір (ЄОП)
національні системи освіти
шкільна освіта
тенденції

Як цитувати

Шпарик , . О. . (2024). ІНТЕГРАЦІЯ ШКІЛЬНИХ СИСТЕМ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ. Український Педагогічний журнал, (3), 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51

Анотація

У статті розглянуто актуальні проблеми євроінтеграції у галузі шкільної освіти. Визначено ключові документи, які визначають основні напрями інтеграції європейських національних шкільних систем у спільний європейський освітній простір.  З’ясовано спільні цілі й освітні пріоритети для європейського співробітництва в галузі освіти і навчання на даному етапі. Акцентовано на принципі відкритого методу координації (Open Method of Coordination, OMC), який застосовується для узгодження політики країн ЄС у різних галузях. Виділено ключові сучасні тенденції в інтеграції та гармонізації шкільних систем у Європейському Союзі, зокрема гармонізація шкільних структур та навчальних програм; забезпечення якості шкільної освіти; впровадження інноваційних методик викладання та оцінювання; цифрова трансформація шкільної освіти; стандартизація вимог до вчителів та підвищення їх кваліфікації; сприяння академічній мобільності учнів та вчителів; забезпечення соціальної інклюзії та рівного доступу до освіти; посилення управлінської та організаційної автономії шкіл тощо. Ці тенденції відображають спільні прагнення до створення інтегрованого, гнучкого та інноваційного Європейського освітнього простору. Зроблено висновок, що країни-члени ЄС мають історично сформовані національні підходи до організації шкільної освіти, які відрізняються структурою, навчальними програмами, методами викладання тощо. Гармонізація освітніх стандартів та практик, знаходження балансу між уніфікацією та збереженням культурної ідентичності є складним завданням в умовах такого різноманіття і вимагає скоординованих зусиль на рівні ЄС, національних урядів та локальних громад.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51
PDF

Посилання

Авшенюк, Н. (2015). Тенденції розвитку транснаціональної вищої освіти у другій половині XX – на початку XXI ст. НАПН України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих, Інститут обдарованої дитини. http://surl.li/twwrj

Верховна Рада України. (2014). Угода «Про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text

Денисюк, О.Я., Дронь, Т.О., Титаренко, Н.В., Ткаченко, В.В. (2022). Реформа НУШ як складова інтеграції української освіти в Європейський освітній простір. Освітня аналітика України, 4(20), 84–97. http://surl.li/pxjfep

Кабінет Міністрів України. (2017, 25 жовтня). План заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/pz-ua-1106-final.pdf

Кабінет Міністрів України. (2022a). Звіт про виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС за 2022. http://surl.li/iyjgvd

Кабінет Міністрів України. (2022b, 23 червня). Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes

Кабінет Міністрів України. (2023). Звіт про виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС за 2023. http://surl.li/segpsp

Локшина, О. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). СПД Богданова А.М. http://surl.li/lhdrle

Локшина, О. (2023). Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021 – 2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український Педагогічний журнал, 4, 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17

Локшина, О. (2024). Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український Педагогічний журнал, 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19

Любарець, А. (2023, 16 травня). «Євроінтеграція» шкіл: як європейські підходи змінюють українську освіту. https://rubryka.com/blog/eurointegration-of-schools/

Міністерство освіти і науки України. (2023). Освіта і наука України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. http://surl.li/twxlv

Пульс Угоди. (2024). Освіта, навчання та молодь. https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/education

Brande, L., Carretero, S., Vuorikari, R. (2016). DigComp 2.0 : the digital competence framework for citizens. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2791/11517

European Union. (2012). Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Part three: Union Policies and Internal Actions - Title XII: Education, Vocational Training, Youth And Sport - Article 165 (Ex Article 149 TEC). http://surl.li/jadipa

European Commission. (2023a, 1 February). Analytical Report following the Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council and the Council Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. http://surl.li/xmrofk

European Commission. (2023b). Education and Training Monitor 2023. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2023/en/index.html

European Commission. (2023c, 8 November). Ukraine 2023 Report Accompanying the document Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2023 Communication on EU Enlargement policy. http://surl.li/debpyq

European Council. (2006, 30 December). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. http://surl.li/ogufwp

European Council. (2011). Council conclusions on the role of education and training in the implementation of the ‘Europe 2020 strategy. http://surl.li/kzutml

European Council. (2017). Conclusions of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States,meeting within the Council, on Inclusion in Diversity to achieve a High Quality Education For All. http://surl.li/ibapjm

European Council. (2021, 26 February). Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030). http://surl.li/fuuqwr

Hasiuk, I., Darmanska І., Mashkina, L., Pehota, O., Savchenko, M. (2022). European integration and the reform of the Ukrainian educational sector. Public Policy and Administration, 21(4), 437–450. https://doi.org/10.13165/VPA-22-21-4-07

Avsheniuk, N. (2015). Tendentsii rozvytku transnatsionalnoi vyshchoi osvity u druhii polovyni XX – na pochatku XXI st. NAPN Ukrainy, Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh, Instytut obdarovanoi dytyny. http://surl.li/twwrj (in Ukrainian).

European Union. (2012). Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Part three: Union Policies and Internal Actions - Title XII: Education, Vocational Training, Youth And Sport - Article 165 (Ex Article 149 TEC). http://surl.li/jadipa (in English).

Denysiuk, O.Ia., Dron, T.O., Tytarenko, N.V., Tkachenko, V.V. (2022). Reforma NUSh yak skladova intehratsii ukrainskoi osvity v Yevropeiskyi osvitnii prostir. Osvitnia analityka Ukrainy, 4(20), 84–97. http://surl.li/pxjfep (in Ukrainian).

European Commission. (2023b). Education and Training Monitor 2023. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2023/en/index.html (in English).

European Council. (2011). Council conclusions on the role of education and training in the implementation of the ‘Europe 2020 strategy. http://surl.li/kzutml (in English).

European Council. (2017). Conclusions of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States,meeting within the Council, on Inclusion in Diversity to achieve a High Quality Education For All. http://surl.li/ibapjm (in English).

Hasiuk, I., Darmanska I., Mashkina, L., Pehota, O., Savchenko, M. (2022). European integration and the reform of the Ukrainian educational sector. Public Policy and Administration, 21(4), 437–450. https://doi.org/10.13165/VPA-22-21-4-07 (in English).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2017, 25 zhovtnia). Plan zakhodiv z vykonannia Uhody pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/pz-ua-1106-final.pdf (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022a). Zvit pro vykonannia Uhody pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu ta YeS za 2022. http://surl.li/iyjgvd (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022b, 23 chervnia). Ukraina otrymala status kandydata na chlenstvo v YeS. https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2023). Zvit pro vykonannia Uhody pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu ta YeS za 2023. http://surl.li/segpsp (in Ukrainian).

Liubarets, A. (2023, 16 travnia). «Ievrointehratsiia» shkil: yak yevropeiski pidkhody zminiuiut ukrainsku osvitu. https://rubryka.com/blog/eurointegration-of-schools/ (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna ХХ – pochatok ХХI st.). SPD Bohdanova A.M. http://surl.li/lhdrle (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2023). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021 – 2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (4), 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17 (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2024). Yevropeiskyi osvitnii prostir yak intehratsiina perspektyva ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (2), 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Osvita i nauka Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk. http://surl.li/twxlv (in Ukrainian).

Puls Uhody. (2024). Osvita, navchannia ta molod. https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/education/ (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2014). Uhoda «Pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (in Ukrainian).

Brande, L., Carretero, S., Vuorikari, R. (2016). DigComp 2.0 : the digital competence framework for citizens. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2791/11517 (in English).

European Commission. (2023a, 1 February). Analytical Report following the Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council and the Council Commission Opinion on Ukraines application for membership of the European Union. http://surl.li/xmrofk (in English).

European Council. (2021, 26 February). Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030). http://surl.li/fuuqwr (in English).

European Commission. (2023c, 8 November). Ukraine 2023 Report Accompanying the document Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2023 Communication on EU Enlargement policy. http://surl.li/debpyq (in English).

European Council. (2006, 30 December). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. http://surl.li/ogufwp (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.