ПОЛІТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І НАВЧАННЯ: ЦІЛІ, ПРІОРИТЕТИ, ІНІЦІАТИВИ
PDF
HTML

Ключові слова

Україна
ЄС
європейська інтеграція
освіта
освітня політика
Європейський освітній простір

Як цитувати

Локшина, О. . (2024). ПОЛІТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І НАВЧАННЯ: ЦІЛІ, ПРІОРИТЕТИ, ІНІЦІАТИВИ. Український Педагогічний журнал, (4), 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-5-17

Анотація

Статтю присвячено аналізу сучасних ключових ініціатив ЄС на рівнях дошкільної, шкільної, професійно-технічної, вищої освіти та освіти дорослих. Констатовано актуальність дослідження в умовах отримання Україною статусу кандидата на членство в ЄС та гармонізацією національної правової системи з “acquis communautaire”, включно з галуззю освіти та науки. Для досягнення мети застосовано метод аналізу ключових документів ЄС, які визначають напрями розвитку європейської політики у галузі освіти і навчання за рівнями. Також було вивчено законодавчі і стратегічні документи України, що регулюють процес європейської інтеграції національної освіти. Аналіз монографічних досліджень уможливив осмислення характеру наукового дискурсу зазначеної проблеми. Проаналізовано рамкову програму європейського співробітництва у галузі освіти і навчання на період 2021–2030 років, метою якого задекларовано побудову Європейського освітнього простору. Охарактеризовано стратегічні пріоритети співробітництва у межах концепту освіти впродовж життя у контекстах формальної, неформальної та інформальної освіти. Розкрито, що орієнтири політики ЄС на рівнях дошкільної, шкільної, професійно-технічної, вищої освіти та освіти дорослих охоплюють параметри якості, справедливості, інклюзії, ключових компетентностей, культури навчання впродовж життя, підтримки «зеленого» та цифрового переходів та у єдності покликані формувати синергетичний ефект, який інтенсифікує досягнення проголошеної мети. Зроблено висновок, що освітня політика ЄС сьогодні характеризується цілеспрямованими, багатовекторними та багаторівневими впливами з метою досягнення мети побудови Європейського освітнього простору. Стратегічні пріоритети європейського співробітництва у процесі його побудови, що є чіткими, та такими, які можуть бути реалізовані, забезпечують інноваційну трансформацію усіх рівнів освіти на засадах синергії та системності. Охоплення усіх рівнів освіти креативною ідеєю побудови Європейського освітнього простору забезпечується застосуванням методології поєднання тематичного та рівневого форматів формулювання пріоритетів співробітництва. Ефективність імплементації проголошеного забезпечується застосуванням індикаторів, термінів їх досягнення та моніторингом прогресу.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-5-17
PDF
HTML

Посилання

Батечко, Н. Г., Бульвінська, О. І., Локшина, О. І., Мосьпан, Н. В., Проценко, О. Б., Сисоєва, С. О., & Соколова, І. В. (укладачі). (2020). Європейський простір вищої освіти: Параметри якості та експертизи: навчальний посібник (С. О. Сисоєва, ред.). ТОВ «Видавниче Підприємство «Едельвейс». https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2020/12/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%84%D0%9F%D0%92%D0%9E-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B8-%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D1%82%D0%B0-%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%B7%D0%B8-1.pdf

Кабінет Міністрів України. (2024, 5 грудня). Презентовано словник термінів перемовин про вступ до ЄС. Урядовий портал. https://eu-ua.kmu.gov.ua/news/prezentovano-slovnyk-terminiv-peremovyn-pro-vstup-do-yes/

Локшина, О. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український Педагогічний журнал, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30

Локшина, О. (2023). Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021 – 2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український Педагогічний журнал, 4, 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17

Локшина, О. (2024). Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український Педагогічний журнал, 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19

Михайленко, С. І., Мирошниченко, Н. О., & Гах, Р. В. (2024). Щодо ролі вищої освіти в інтеграції України в європейський освітній простір. Педагогічна Академія: наукові записки, 7, 1–18. https://doi.org/10.5281/zenodo.1257101

Міністерство освіти і науки України. (2023). Про затвердження дорожньої карти європейської інтеграції України у сферах освіти і науки до 2027 року. Наказ від 11.12.2023 № 1501. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1501729-23#Text

Топузов, О., Локшина, О., Джурило, А., & Шпарик, О. (2023). Європейський дослідницький простір як орієнтир розвитку освіти і науки в Україні. Український Педагогічний журнал, 4, 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19

Agostini, C. & Natali, D. (2015). The EU’s Ambivalent Involvement in Education and Training Policies. In Social policy in the European Union: State of play 2015, edited by David Natali and Bart Vanhercke, 153– 182. Brussels: ETUI, OSE

Alexiadou, N., & Lange, B. (2014). Europeanizing the National Education Space? Adjusting to the Open Method of Coordination (OMC) in the UK. International Journal of Public Administration, 38(3), 157–166. https://doi.org/10.1080/01900692.2014.934836

Beukel, E. (1994). Reconstructing Integration Theory: The Case of Educational Policy in the EC. Cooperation and Conflict, 29(1), 33–54. https://doi.org/10.1177/0010836794029001003

Cankaya, S., Kutlu, Ö., & Cebeci, E. (2015). The educational policy of the European Union. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 886–893. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.706

Carlson, S., Eigmüller, M., & Lueg, K. (2018). Education, Europeanization and Europe’s social integration. An introduction. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 31(4), 395–405. https://doi.org/10.1080/13511610.2018.1550388

Cedefop. (2002). Copenhagen declaration: Declaration of the European ministers of vocational education and training, and the European Commission, on enhanced European cooperation in vocational education and training. https://www.cedefop.europa.eu/files/copenahagen_declaration_en.pdf

Cedefop. (2020). Osnabrück declaration on vocational education and training as an enabler of recovery and just transitions to digital and green economies. https://www.cedefop.europa.eu/files/osnabrueck_declaration_eu2020.pdf

European Commission. (2021). Accession criteria (Copenhagen criteria). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=LEGISSUM:accession_criteria_copenhague

European Commission. (2022a). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions on a European strategy for universities (COM/2022/16 final). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2022%3A16%3AFIN

European Commission. (2022b). Communication from the commission to the European Parliament, the European Council and the Council: Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2022-06/Ukraine%20Opinion%20and%20Annex.pdf

European Commission. (2022c). European strategy for universities (COM/2022/16 final). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0016

European Commission. (2023a). Analytical Report following the Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council and the Council Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2023-02/SWD_2023_30_Ukraine.pdf

European Commission. (2023b). Ukraine 2023 Report: Accompanying the document Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2023 Communication on EU Enlargement policy. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2023-11/SWD_2023_699%20Ukraine%20report.pdf

European Commission. (2024a). Education and training monitor: comparative report. Publications Office of the European Union https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9637e78f-acc7-11ef-acb1-01aa75ed71a1/language-en

European Commission. (2024b). Ukraine 2024 report: Accompanying the document communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, and the Committee of Regions: 2024 communication on EU enlargement policy (SWD(2024) 699 final). European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/document/download/1924a044-b30f-48a2-99c1-50edeac14da1_en?filename=Ukraine%20Report%202024.pdf

European Commission. (n.d.-a). Chapters of the acquis. European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations (DG NEAR). European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/conditions-membership/chapters-acquis_en

European Commission. (n.d.-b). European Education Area: Quality education and training for all. European Union. https://education.ec.europa.eu/

European Commission. (n.d.-c). Higher education initiatives. European Education Area: Quality education and training for all. https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/about-higher-education

European Commission. (n.d.-d). Vocational education and training initiatives. European Education Area: Quality education and training for all. https://education.ec.europa.eu/education-levels/vocational-education-and-training/about-vocational-education-and-training

European Council. (2018, 22 May). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2018:189:TOC

European Council. (2019, 22 May). Council Recommendation of 22 May 2019 on High-Quality Early Childhood Education and Care Systems (2019/C 189/02). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019H0605%2801%29

European Council. (2020, 24 November). Council Recommendation of 24 November 2020 on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience (2020/C 417/01). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32020H1202%2801%29

European Council. (2021a). Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030). Publications Office of the EU. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b004d247-77d4-11eb-9ac9-01aa75ed71a1

European Council. (2021b). Council Resolution on a new European agenda for adult learning 2021-2030 (2021/C 504/02). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX-%3A32021G1214%2801%29

European Union. (2008). Article 165 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A12008E165

European Union. (2016a). Article 166 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A12016E166

European Union. (2016b). Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A12016ME%2FTXT

Gornitzka, Å. (2018) Organising Soft Governance in Hard Time – The Unlikely Survival of the Open Method of Coordination in EU Education Policy. European Papers: A Journal on Law and Integration. Vol. 3(1), 235–255. https://doi.org/10.15166/2499-8249/211

Heriard, P., Prutsch, M. J., & Thoenes, S., (2021). Research for CULT Committee – Making the European Education Area a reality: state of affairs, challenges and prospects. European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14830.95042

Maassen, P., & Musselin, C. (2009). European Integration and the Europeanisation of Higher Education. In Amaral, A., Neave, G., Musselin, C., Maassen, P. (eds) European Integration and the Governance of Higher Education and Research. Higher Education Dynamics, 26, 3–14. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9505-4_1

Radaelli, C. M. (2004). The open method of coordination: A new governance architecture for the European Union? Swedish Institute for European Policy Studies. https://ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10036/22489/Radaelli%20open%20Method.pdf?sequence=2

Stevenson, H. (2024). Europeanizing Europe’s Education Policy. In Building Europe Through Education, Building Education Through Europe, 206–221. Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781003247838-13

Viennet, R., & Pont, B. (2017). Education policy implementation: A literature review and proposed framework. OECD Education Working Papers, 162. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/fc467a64-en

Wößmann, L., & Schütz, G. (2006, April 26). Efficiency and equity in European education and training systems (EENEE Analytical Report No. 1). European Expert Network on Economics of Education. http://www.education-economics.org/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR1.pdf

Agostini, C. & Natali, D. (2015). The EU’s Ambivalent Involvement in Education and Training Policies. In Social policy in the European Union: State of play 2015, edited by David Natali and Bart Vanhercke, 153– 182. Brussels: ETUI, OSE

Alexiadou, N., & Lange, B. (2014). Europeanizing the National Education Space? Adjusting to the Open Method of Coordination (OMC) in the UK. International Journal of Public Administration, 38(3), 157–166. https://doi.org/10.1080/01900692.2014.934836 (in English).

Batechko, N. H., Bulvinska, O. I., Lokshyna, O. I., Mospan, N. V., Protsenko, O. B., Sysoieva, S. O., & Sokolova, I. V. (Ukladachi). (2020). Yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity: Parametry yakosti ta ekspertyzy: navchalnyi posibnyk (S. O. Sysoieva, red.). TOV «Vydavnyche Pidpryiemstvo «Edelveis». https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2020/12/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%84%D0%9

F%D0%92%D0%9E-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B8-%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D1%82%D0%B0-%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%B7%D0%B8-1.pdf (in Ukrainian).

Beukel, E. (1994). Reconstructing Integration Theory: The Case of Educational Policy in the EC. Cooperation and Conflict, 29(1), 33–54. https://doi.org/10.1177/0010836794029001003 (in English).

Cankaya, S., Kutlu, Ö., & Cebeci, E. (2015). The educational policy of the European Union. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 886–893. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.706 (in English).

Carlson, S., Eigmüller, M., & Lueg, K. (2018). Education, Europeanization and Europe’s social integration. An introduction. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 31(4), 395–405. https://doi.org/10.1080/13511610.2018.1550388 (in English).

Cedefop. (2002). Copenhagen declaration: Declaration of the European ministers of vocational education and training, and the European Commission, on enhanced European cooperation in vocational education and training. https://www.cedefop.europa.eu/files/copenahagen_declaration_en.pdf (in English).

Cedefop. (2020). Osnabrück declaration on vocational education and training as an enabler of recovery and just transitions to digital and green economies. https://www.cedefop.europa.eu/files/osnabrueck_declaration_eu2020.pdf (in English).

European Commission. (2021). Accession criteria (Copenhagen criteria). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=LEGISSUM:accession_criteria_copenhague (in English).

European Commission. (2022a). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions on a European strategy for universities (COM/2022/16 final). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2022%3A16%3AFIN (in English).

European Commission. (2022b). Communication from the commission to the European Parliament, the European Council and the Council: Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2022-06/Ukraine%20Opinion%20and%20Annex.pdf (in English).

European Commission. (2022c). European strategy for universities (COM/2022/16 final). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0016 (in English).

European Commission. (2023a). Analytical Report following the Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council and the Council Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2023-02/SWD_2023_30_Ukraine.pdf (in English).

European Commission. (2023b). Ukraine 2023 Report: Accompanying the document Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2023 Communication on EU Enlargement policy. https://neighbourhood-enlargement. ec.europa.eu/system/files/2023-11/SWD_2023_699%20Ukraine%20report.pdf (in English).

European Commission. (2024a). Education and training monitor: comparative report. Publications Office of the European Union https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9637e78f-acc7-11ef-acb1-01aa75ed71a1/language-en (in English).

European Commission. (2024b). Ukraine 2024 report: Accompanying the document communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, and the Committee of Regions: 2024 communication on EU enlargement policy (SWD(2024) 699 final). European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/document/download/1924a044-b30f-48a2-99c1-50edeac14da1_en?filename=Ukraine%20Report%202024.pdf (in English).

European Commission. (n.d.-a). Chapters of the acquis. European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations (DG NEAR). European Union. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/ conditions-membership/chapters-acquis_en (in English).

European Commission. (n.d.-b). European Education Area: Quality education and training for all. European Union. https://education.ec.europa.eu/ (in English).

European Commission. (n.d.-c). Higher education initiatives. European Education Area: Quality education and training for all. https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/about-higher-education (in English).

European Commission. (n.d.-d). Vocational education and training initiatives. European Education Area: Quality education and training for all. https://education.ec.europa.eu/education-levels/vocational-education-and-training/about-vocational-education-and-training (in English).

European Council. (2018, 22 May). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2018:189:TOC (in English).

European Council. (2019, 22 May). Council Recommendation of 22 May 2019 on High-Quality Early Childhood Education and Care Systems (2019/C 189/02). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019H0605%2801%29 (in English).

European Council. (2020, 24 November). Council Recommendation of 24 November 2020 on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience (2020/C 417/01). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/? uri=CELEX%3A32020H1202%2801%29

European Council. (2021a). Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030). Publications Office of the EU. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b004d247-77d4-11eb-9ac9-01aa75ed71a1

European Council. (2021b). Council Resolution on a new European agenda for adult learning 2021-2030 (2021/C 504/02). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A32021G1214%2801%29

European Union. (2008). Article 165 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A12008E165 (in English).

European Union. (2016a). Article 166 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A12016E166 (in English).

European Union. (2016b). Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A12016ME%2FTXT (in English).

Gornitzka, Å. (2018) Organising Soft Governance in Hard Time – The Unlikely Survival of the Open Method of Coordination in EU Education Policy. European Papers: A Journal on Law and Integration. Vol. 3(1), 235–255. https://doi.org/10.15166/2499-8249/211

Heriard, P., Prutsch, M. J., & Thoenes, S., (2021). Research for CULT Committee – Making the European Education Area a reality: state of affairs, challenges and prospects. European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14830.95042 (in English).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2024, 5 hrudnia). Prezentovano slovnyk terminiv peremovyn pro vstup do YeS. Uriadovyi portal. https://eu-ua.kmu.gov.ua/news/prezentovano-slovnyk-terminiv-peremovyn-pro-vstup-do-yes/ (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2019). Yevropeiska dovidkova ramka kliuchovykh kompetentnostei dlia navchannia vprodovzh zhyttia: onovlene bachennia 2018 roku. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30 (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2023). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021 – 2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 4, 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17 (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2024). Yevropeiskyi osvitnii prostir yak intehratsiina perspektyva ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19 (in Ukrainian).

Maassen, P., & Musselin, C. (2009). European Integration and the Europeanisation of Higher Education. In Amaral, A., Neave, G., Musselin, C., Maassen, P. (eds) European Integration and the Governance of Higher Education and Research. Higher Education Dynamics, 26, 3–14. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9505-4_1 (in English).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Pro zatverdzhennia dorozhnoi karty yevropeiskoi intehratsii Ukrainy u sferakh osvity i nauky do 2027 roku. Nakaz vid 11.12.2023 № 1501. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1501729-23#Text (in Ukrainian).

Mykhailenko, S. I., Myroshnychenko, N. O., & Hakh, R. V. (2024). Shchodo roli vyshchoi osvity v intehratsii Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, 7, 1–18. https://doi.org/10.5281/zenodo.1257101 (in Ukrainian).

Radaelli, C. M. (2004). The open method of coordination: A new governance architecture for the European Union? Swedish Institute for European Policy Studies. https://ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10036/22489/Radaelli%20open%20Method.pdf?sequence=2 (in English).

Stevenson, H. (2024). Europeanizing Europe’s Education Policy. In Building Europe Through Education, Building Education Through Europe, 206–221. Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781003247838-13

Topuzov, O., Lokshyna, O., Dzhurylo, A., & Shparyk, O. (2023). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir yak oriientyr rozvytku osvity i nauky v Ukraini. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 4, 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19 (in Ukrainian).

Viennet, R., & Pont, B. (2017). Education policy implementation: A literature review and proposed framework. OECD Education Working Papers, 162. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/fc467a64-en (in English).

Wößmann, L., & Schütz, G. (2006, April 26). Efficiency and equity in European education and training systems (EENEE Analytical Report No. 1). European Expert Network on Economics of Education. http://www.education-economics.org/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR1.pdf (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.