ТРУДНОЩІ ТА ПРОБЛЕМИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ: СУБ’ЄКТИВНА ДУМКА ВЧИТЕЛІВ
PDF
HTML

Ключові слова

професійна діяльність учителя
труднощі та проблеми в діяльності вчителя
оцінювання професійної діяльності вчителя

Як цитувати

Жук, Ю., Гривко, А., & Ващенко, Л. (2025). ТРУДНОЩІ ТА ПРОБЛЕМИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ: СУБ’ЄКТИВНА ДУМКА ВЧИТЕЛІВ. Український Педагогічний журнал, (2), 5–18. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-5-18

Анотація

У статті виcвітлено результати дослідження поглядів учителів на окремі труднощі і проблеми, з якими вони стикаються в процесі своєї професійної діяльності. Результати дослідження дали змогу проранжувати розглянуті труднощі та проблеми за ступенем їхньої спільності й розглянути відмінності у поглядах вчителів з різною тривалістю досвіду роботи на труднощі і проблеми в їхній професійній діяльності. Факторний аналіз результатів опитування дав змогу виявити шість кластерів, у яких зосереджені специфічні для професійної діяльності вчителя труднощі та проблеми (середовище діяльності, дидактична діяльність, додаткові обов’язки, соціум, психологічна стійкість і підзвітність) та виявити їх причини. Контент-аналіз відкритих відповідей дав змогу ідентифікувати актуальні для учасників опитування кластери проблем та встановити їх значущість. Відповідно до результатів дослідження наведено висновки, які можуть бути використані в рекомендаціях щодо підтримки вчителів на макро-, мезо- та мікрорівнях.

Дослідження виконано в межах науково-дослідної роботи «Оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників». Автори виходили з того, що основною ідеєю оцінювання вчителів є можливість допомогти їм подолати труднощі та проблеми, які можуть ускладнювати виконання ними прямих професійних обов’язків – навчання та виховання учнів.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-5-18
PDF
HTML

Посилання

Albudaiwi, D. (2017). Survey: open-ended questions. In The sage encyclopedia of communication research methods (Vol. 4, pp. 1716-1717). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483381411

Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Cuevas, R., & Lonsdale, C. (2014). Job pressure and ill-health in physical education teachers: The mediating role of psychological need thwarting. Teaching and Teacher Education, 37, 101–107.

Bumagat, R. J. M., Ordillas, M. G., Rogayan, D. V., Basila, R. M. G., Gannar, M. I. R., & Catig, M. J. (2023). Practices and Challenges of Teachers in Teaching Science Online. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 7(3), 306-330. https://doi.org/10.46328/ijtes.484.

Edu, D. O., & Edu, G. O. (2013). Attitude and experience as influencing variables of teachers' perception of difficult concepts in primary science in Icon Educational Zone, Cross River State, Nigeria: the need for curriculum review. International Education Research, 1(1), 60-68. https://doi.org/10.12735/ier.v1i1p60.

Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495–513.

Harmsen, R., Helms‐Lorenz, M., Maulana, R., & Van Veen, K. (2017). The longitudinal effects of induction on beginning teachers’ stress. British Journal of Educational Psychology, 89(2), 259–287.

Holtgraves, T. (2004). Social desirability and self-reports: testing models of socially desirable responding. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(2), 161–172. https://doi.org/10.1177/0146167203259930

Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741–756.

Philipp, A., & Schüpbach, H. (2010). Longitudinal effects of emotional labour on emotional exhaustion and dedication of teachers. Journal of Occupational Health Psychology, 15(4), 494–504.

Plavšić, M., & Diković, M. (2022). What is Most Difficult in a Teacher’s Job from the Perspective of Teachers, Students and Parents? Journal of Elementary Education, 15(1), 31-50. https://doi.org/10.18690/rei.15.1.31-50.2022.

Prilleltensky, I., Neff, M., & Bessell, A. (2016). Teacher stress: what it is, why it's important, how it can be alleviated. Theory Into Practice, 55(2), 104–111.

Salgado, J. (2005). Personality and social desirability in organizational settings: practical implications for work and organizational psychology. Papeles del Psicólogo, 26, 115-128.

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1029–1038.

Tomo, A. (2019). Professional identity crisis: Balancing the internal and external perception of professional image. Emerald Publishing. https://doi.org/10.1108/9781787698055

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.