ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ПРОЦЕСІВ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ: ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ
PDF
HTML

Ключові слова

євроінтеграція
інтеграційні процеси
європейське суспільство
євроінтеграційні концепції

Як цитувати

Кравченко, С. (2025). ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ПРОЦЕСІВ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ: ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ. Український Педагогічний журнал, (2), 35–44. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-35-44

Анотація

В основу дослідження покладено теоретико-стратегічний підхід до аналізу основних концепцій європейської інтеграції з наголосом на євроінтеграційних процесах у сфері освіти. З опертям на ґрунтовні наукові розвідки зарубіжних учених увиразнено етапи розвитку європейської інтеграції (пояснювальний, аналітичний, конструктивний). Проаналізовано теоретичні засади основних концепцій, що переважали в історії виникнення й розвитку європейської інтеграції у ХХ ст. та мали істотний вплив на формування політики ЄС (федералізм, функціоналізм, неофункціоналізм, транснаціоналізм). Вивчено й узагальнено теоретичні напрацювання найбільш відомих представників за кожним напрямом євроінтеграційного розвитку суспільства. Виокремлено один із важливих аспектів європейської інтеграції в освіті – заснування Європейської інформаційно-освітньої мережі Eurydice. Зроблено висновок, що на початку ХХІ ст. у суспільстві сформувалося чітке бачення незворотності подальшої інтеграції європейських країн.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-35-44
PDF
HTML

Посилання

Вінникова, Н. А. (2023). Теорія та практики європейської інтеграції. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна. https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/798745f9-6afd-4e97-a7cd-7a726ba1ee9a/content

Єгоров, Г., Лавриченко, Н., & Мельниченко, Б. (2008). Тенденції реформування загальної середньої освіти у країнах Європейського Союзу (Н. Лавриченко, ред.). Київ: Інститут педагогіки НАПН України.

Кравченко, С. (2024). Інтеграція як сучасна тенденція розвитку освіти. У Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи (с. 130–133). https://lib.iitta.gov.ua/740903/

Кремень, В. (Ред.). (2016). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ: Педагогічна думка. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nrk/Analitychni-materialy/7-natsionalna-dopovid-pro-stan-i-rozvitok-osviti-v-ukraini.pdf

Локшина, О. (2024). Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український педагогічний журнал, 2, 6–17. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/739/854

Миколюк, А. В. (2009). Концептуальний вимір теорії та підходів європейської інтеграції. Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації, 2. https://social-science.uu.edu.ua/article/82

Національний підрозділ Евридіки в Україні. (2025). МОН України. https://eurydice.iea.gov.ua/home/eurydice-ukraine/

Трихліб, К. (2013). Європейська інтеграція – основа зближення правової системи України та Європейського Союзу. Актуальні проблеми держави і права, 69, 54–61. https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/13419

Хомутенко, Л. І., & Хомутенко, А. В. (2020). Теоретичне підґрунтя формування об’єднаної Європи. Економіка, управління та адміністрування, 4(90), 126–132. https://doi.org/10.26642/ema-2019-4(90)-126-132

Chadwick, F. A. (1977). Functionalism and integration. International Social Science Journal, 1(XXIX), 73–93. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000023272

Haas, E. (1958). The Uniting of Europe. Stanford: Stanford University Press. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1849434

History of the European Union. (б. д.). Encyclopedia of Humanities. https://humanidades.com/en/history-of-the-european-union/

Imber, M. F. (б. д.). David Mitrany. British scholar. Britannica. https://www.britannica.com/topic/functionalism-international-organizations

Nakano, M. (2013). European integration and changing British discourse on sovereignty. Thesis submitted to the University of Nottingham for the degree of Doctor of Philosophy, University of Nottingham. http://eprints.nottingham.ac.uk/13400/

European Union. (2007, 13 грудня). Treaty of Lisbon amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community, signed at Lisbon. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:12007L/TXT

Wiener, A., Borsel, T.A., & Risse, T. (2004). European Integration Theory. Oxford: Oxford University Press. https://books.google.com.ua/books/about/European_Integration_ Theory.html?id=F2R7DwAAQBAJ&redir_esc=y

Chadwick, F. A. (1977). Functionalism and integration. International Social Science Journal, 1(XXIX), 73–93. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000023272 (in English).

Haas, E. (1958). The Uniting of Europe. Stanford: Stanford University Press. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1849434 (in English).

History of the European Union. (n.d.). Encyclopedia of Humanities. https://humanidades.com/en/history-of-the-european-union/ (in English).

Imber, M. F. (n.d.). David Mitrany. British scholar. Britannica. https://www.britannica.com/topic/functionalism-international-organizations (in English).

Khomutenko, L. I., & Khomutenko, A. V. (2020). Teoretychne pidgruntia formuvannia obiednanoi Yevropy. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, 4(90), 126–132. https://doi.org/10.26642/ema-2019-4(90)-126-132 (in Ukrainian).

Kravchenko, S. (2024). Intehratsiia yak suchasna tendentsiia rozvytku osvity. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy (pp. 130–133). https://lib.iitta.gov.ua/740903/

Kremen, V. (red.). (2016). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nrk/Analitychni-materialy/7-natsionalna-dopovid-pro-stan-i-rozvitok-osviti-v-ukraini.pdf (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2024). Yevropeiskyi osvitnii prostir yak intehratsiina perspektyva ukrainskoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 6–17. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/739/854 (in Ukrainian).

Mykoliuk, A. V. (2009). Kontseptualnyi vymir teorii ta pidkhodiv yevropeiskoi intehratsii. Osvita rehionu: politolohiia, psykholohiia, komunikatsii, 2. https://social-science.uu.edu.ua/article/82 (in Ukrainian).

Nakano, M. (2013). European integration and changing British discourse on sovereignty. Thesis submitted to the University of Nottingham for the degree of Doctor of Philosophy, University of Nottingham. http://eprints.nottingham.ac.uk/13400/ (in English).

Natsionalnyi pidrozdil Evrydiky v Ukraini. (2025). MON Ukrainy. https://eurydice.iea.gov.ua/home/eurydice-ukraine/ (in Ukrainian).

European Union. (2007, December 13). Treaty of Lisbon amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community, signed at Lisbon. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:12007L/TXT (in English).

Trykhlib, K. (2013). Yevropeiska intehratsiia – osnova zblyzhennia pravovoi systemy Ukrainy ta Yevropeiskoho Soiuzu. Aktualni problemy derzhavy i prava, 69, 54–61. https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/13419 (in Ukrainian).

Vinnykova, N. A. (2023). Teoriia ta praktyky yevropeiskoi intehratsii. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/798745f9-6afd-4e97-a7cd-7a726ba1ee9a/content (in Ukrainian).

Wiener, A., Borsel, T.A., & Risse, T. (2004). European Integration Theory. Oxford: Oxford University Press. https://books.google.com.ua/books/about/European_Integration_ Theory.html?id=F2R7DwAAQBAJ&redir_esc=y (in English).

Yehorov, H., Lavrychenko, N., & Melnychenko, B. (2008). Tendentsii reformuvannia zahalnoi serednoi osvity u krainakh Yevropeiskoho Soiuzu (N. Lavrychenko, ed.). Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.