ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ УНІВЕРСИТЕТУ НОВОГО ПОКОЛІННЯ
PDF (English)
HTML (English)

Ключові слова

цифровізація освіти
цифровий університет
цифрове освітнє середовище
цифрові компетентності
штучний інтелект в освіті
чат-боти
діджиталізація
педагогічна трансформація

Як цитувати

Бобро, Н. (2025). ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ УНІВЕРСИТЕТУ НОВОГО ПОКОЛІННЯ. Український Педагогічний журнал, (2), 27–34. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-27-34

Анотація

У статті здійснено аналіз цифровізації вищої освіти як комплексного феномену сучасного суспільства, що визначає формування університету нового покоління. Констатовано, що цифровізація є інтегральною складовою розвитку соціальних інститутів, яка охоплює економіку, культуру, медицину, управління, й зокрема, освітню сферу. Особливу увагу приділено трансформаційним процесам, які відбуваються у закладах вищої освіти внаслідок широкого впровадження цифрових технологій. Відзначено, що цифрові рішення – дистанційні освітні платформи, чат-боти, штучний інтелект, месенджери, електронні сервіси реєстрації та віртуальні бібліотеки – сприяють зміні педагогічних моделей, формують нові комунікаційні стратегії взаємодії між викладачами та здобувачами освіти.

У статті висвітлено позитивні аспекти цифрової трансформації освіти, зокрема забезпечення гнучкості навчання, персоналізації освітніх траєкторій та оптимізації освітніх і адміністративних процесів. Водночас наголошено на викликах, що супроводжують цей процес: цифрова нерівність, технічні труднощі, недостатній рівень цифрової грамотності як студентів, так і викладачів. Особливу увагу приділено проблемі інформаційної безпеки у цифровому освітньому середовищі, яка загострюється в умовах швидкого розширення цифрових технологій та загроз кіберзлочинності.

Значну увагу присвячено зміні ролі викладача та необхідності адаптації його педагогічних практик до сучасних вимог цифрового суспільства. Зроблено акцент на тому, що сучасний викладач повинен не лише володіти новітніми цифровими інструментами, але й вміти ефективно інтегрувати їх у навчальний процес, враховуючи специфіку цифрових звичок та освітніх потреб здобувачів освіти.

У статті також досліджено специфіку впровадження інноваційних цифрових рішень, зокрема застосування чат-ботів і штучного інтелекту в освітньому процесі, які дозволяють автоматизувати рутинні процеси, підвищити оперативність інформаційного обміну, але водночас ставлять перед педагогічною спільнотою низку питань щодо збереження якості освіти та здатності студентів до самостійного мислення.

Узагальнено, що цифровізація освіти є не просто технологічним оновленням освітнього середовища, а й фундаментальною зміною педагогічної парадигми, що базується на інтерактивності, адаптивності й безперервному оновленні знань та навичок. Визначено ключові пріоритети для розвитку університетів нового покоління, орієнтованих на сталий розвиток та підготовку конкурентоспроможних фахівців, здатних ефективно функціонувати в цифровій реальності.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-27-34
PDF (English)
HTML (English)

Посилання

1. Skliarenko, O. V., Yahodzinskyi, S. M., Nikolaievskyi, O. Yu., & Nevzorov, A. V. (2024). Tsyfrovi interaktyvni tekhnolohii navchannia yak nevidiemna skladova suchasnoho osvitnoho protsesu. Innovatsiina pedahohika, 68 (2), 51–55. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51 (in Ukrainian).

2. Khomenko, O. O., Paustovska, M. V., & Onyshchuk, I. A. (2024). Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 5 (33), 1222–1231. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231 (in Ukrainian).

3. Bobro, N. (2025a). Target model for the digital strategy transformation of Universities. Multidisciplinary Reviews, 8 (9), 271. https://doi.org/10.31893/multirev.2025271 (in English).

4. Bobro, N. (2025b). Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 57. https://doi.org/10.14308/ite000788 (in English).

5. Kozhyna, A. (2022). Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries. Based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy. The Crisis of National Models of Economic System, 29–32. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7 (in English).

6. Krap, A., Bataiev, S., Bobro, N., Kozub, V., & Hlevatska, N. (2024). Examination of digital advancements: Their influence on contemporary corporate management methods and approaches. Multidisciplinary Reviews, 7. https://doi.org/10.31893/multirev.2024spe026 (in English).

7. Kubiv, S. I., Bobro, N. S., Lopushnyak, G. S., Lenher, Y. I., & Kozhyna, A. (2020). Innovative potential in European countries: Analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8 (2), 250–264. https://doi.org/10.35808/ijeba/457 (in English).

8. Lopuschnyak, H. N., Chala, O., & Poplavska (2021). Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1, 1–9. https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019 (in English).

9. Lysenko, S., Bobro, N., Korsunova, K., Vasylchyshyn, O., & Tatarchenko, E. (2024). The role of artificial intelligence in cybersecurity: Automation of protection and detection of threats. Economic Affairs, 69, 43–51. https://doi.org/10.46852/0424-2513.1.2024.6 (in English).

10. Safarli, C., Kolach, S., Zhyvko, M., Volskyi, O., & Bobro, N. (2024). The impact of globalization on the formation and implementation of international investment strategies. Economic Affairs, 69 (3), 64–70. https://doi.org/10.46852/0424-2513.4.2024.25 (in English).

11. Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: Conceptual framework. Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering, 719–727. https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073 (in English).

12. Wambsganss, T., Janson, A., Söllner, M., Koedinger, K., & Leimeister, J. M. (2024). Improving students’ argumentation skills using dynamic machine-learning–based modeling. Information Systems Research, 1–34. https://doi.org/10.1287/isre.2021.0615 (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.