ПОЛІТИКА МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ У ШКІЛЬНІЙ ГАЛУЗІ (2007–2010 РР.): ЗДОБУТКИ І ПРОБЛЕМИ
PDF

Ключові слова

Міністерство освіти і науки України
Іван Вакарчук
державна освітня політика
середня загальноосвітня школа
націєтворення
шкільні реформи
модернізація
євроінтеграція

Як цитувати

Дічек, Н. (2021). ПОЛІТИКА МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ У ШКІЛЬНІЙ ГАЛУЗІ (2007–2010 РР.): ЗДОБУТКИ І ПРОБЛЕМИ. Український Педагогічний журнал, (4), 149–164. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-149-164

Анотація

У статті запропоновано авторську версію ретроспективного аналізу діяльності Міністерства освіти і науки України (далі – МОН) щодо модернізації
загальної середньої освіти у 2007–2010 рр., коли міністром був Іван Вакарчук. Його освітньо-­політичний доробок у цій царині вперше став предметом історико-­педагогічного вивчення. Діяльність МОН розглядаємо як віддзеркалення державної політики України. Ця стаття – хронологічне продовження попередніх досліджень державної освітньої політики України у часи незалежності. Ключові методи дослідження – історіографічний і контекстуальний аналіз законодавчих, документальних, наукових, публіцистичних джерел, системний підхід, метод порівняння, що дало змогу цілісно відобразити стратегічні і тактичні політико-­освітні заходи щодо розбудови української середньої загальноосвітньої школи у зазначений період.
З’ясовано, що, хронікально-­аналітична реконструкція діяльності і відомства, і його очільника у сув’язі суспільно-­історичних подій дає підстави для схарактеризування роботи міністра-­Вакарчука як такої, що зберігала наступність між починаннями попередників і генерувала власні модернізаційні проєкти. Водночас діяч беззастережно продовжував стратегію націєтворення і європоцентричного розвитку середньої школи, поглиблюючи реформи з реалізації та вдосконалення зовнішнього незалежного оцінювання випускників і переходу на демократичну процедуру зарахування результатів їхніх тестів як вступних іспитів до закладів вищої освіти; на законодавчому рівні впровадив українську мову як єдину для тестування освітніх досягнень випускників, що істотно сприяло мотивації її вивчення і розширенню функціонування; розпочав «радикальне реформування» навчання предметів фізико-­математичного і природничого циклу в середній школі, а також модернізацію змісту шкільних підручників.
Узагальнюючи здобутки Вакарчука-­міністра, найважливішим аспектом освітньої політики у галузі середньої освіти вважаємо нормативно-­законодавче утвердження її україноцентричності. Сповідуючи ідею розбудови української держави-­нації, він реалізовував принципи етнічної єдності засобами шкільної освіти.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-149-164
PDF

Посилання

Аналітичний інтернет-­портал «Слово і діло». (2021, Червень 1). https://www.slovoidilo.ua/promise/1617.html

Бауман, Зигмунт. (2008). Текучая современность. Питер. https://avidreaders.ru/read-book/tekuchaya-­sovremennost.html?p=98

Березівська, Л.Д. (2008). Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті: монографія. Богданова А. М.

Вакарчук, І. (2008, Вересень 29). Стан, проблеми, перспективи розвитку фізичного виховання і спорту у вузах України (концепція Міністерства освіти і науки України). Физическое воспитание и спортивное совершенствование студентов. Современные инновационные технологии: материалы Междунар. науч. симпозиума (г. Одесса, 23–25.09.08 г.). Наука и техника, 21–23.

Вакарчук, І. (2009, Червень 24). Стратегія інноваційного розвитку України на 2010–2020 роки в умовах глобалізаційних викликів: Тези доповіді Міністра освіти і науки України Івана Вакарчука. Освіта. 24 червня – 1 липня. 3 https://sites.google.com/site/eurobezpeka/nnipbp/innovaciie

Вакарчук Іван: «Я не буду Робесп’єром. Моя «зброя» – переконання і контроль» (2008 Лютий). Зеркало тижня. 1–4. https://zn.ua/ukr/EDUCATION/ministr_osviti_i_nauki_ivan_vakarchuk_ya_ne_budu_robesperom_moya_zbroya__perekonannya_i_kontrol.html

Дічек, Н. П. (2019). Державна освітня політика і питання індивідуалізації шкільної освіти. У монографії Н. П. Дічек (наук. ред.), Н. Б. Антонець, Н. М. Гупан, А. А. Загородня, Т. І. Куліш, С. М. Шевченко, Процеси диференціації в шкільній освіті незалежної України (історико-­аналітичний аспект) (сс. 5–26).

Дічек, Н.П. (2020–1). Державна політика в галузі середньої загальної освіти в діяльності Міністерства освіти і науки України (2005–2007 рр.): погляд із сьогодення. Інноваційна педагогіка. 27. 18–23. https://doi.org/10/32843#2663–6085

Дічек, Н.П. (2020–2). Стратегія і тактика державної політики незалежної України у галузі загальної середньої освіти. Освітологія. 9. 46–60. https://doi.org/10.28925/2226–3012.2020.9

Дічек, Н.П. (2020–3). Реформовчий потенціал шкільної освітньої політики Міністерства освіти і науки України (2000–2005). Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Педагогічна серія. 3.95–111. DOI:10.12958/2227–2844–2020–7(338)-95–111

Домбровська, С. (2011). Формування державної освітньої політики та її вдосконалення. Ефективність державного управління: зб. наук. праць. 26. 205–209.

Інтернет-­відомості про проведення тестування школярів «Крок до здоров’я» і фестивалю «Козацький гарт»: Гімназія «Діалог» (2013). http://dialog.org.ua/news/377-krok-do-zdorovya.html; Чумаківська ЗОШ І–ІІІ ступенів (2020). https://naurok.com.ua/shlyahi-­formuvannya-navichok-­zdorovogo-sposobu-­zhittya‑177387.html; Погребищинська ЗОШ І–ІІІ ступенів (2014). http://school2pogre.vn.ua/index.php/pro-nas/publichna-­informatsiia/218-sotsialnyi-­zakhyst-zberezhennia-ta-zmitsnennia-­zdorov-ia-pratsivnykiv-ta-uchniv-­shkoly; Портал Богодухівської міської ради. http://bogodukhiv-rada.gov.ua/kompleksna-­programa-rozvitku-­fizichno%D1%97-kulturi-i-sportu-na-teritori%D1%97-bogoduxivsko%D1%97-misko%D1%97-radi-na‑2013–2015-roki/; Луганський обласний фізкультурно-­оздоровчий центр «Олімп» (2021). http://sportmon.org/finalni-­zmagannya-fizkulturno-­patriotychnogo-festyvalyu-­shkolyariv-ukrayiny-­kozaczkyj-gart-na-luganshhyni/; https://don.kyivcity.gov.ua/files/2018/5/4/380.pdf; Про проведення фізкультурно-­патріотичного фестивалю школярів України «Козацький гарт‑2018» (м.Київ, 2018). https://don.kyivcity.gov.ua/files/2018/5/4/380.pdf

Інформаційний збірник Міністерства освіти України. (1993). 18.

Інформаційний збірник Міністерства освіти України. (1993). 14.

Інформаційний збірник Міністерства освіти України. (1994). 8.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2002). 8–9.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2005). 34–36.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 10–11.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2009). 16–18.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 16–17.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 34–35.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2009). 11–12.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 1–3.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 19–21.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 18.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 36.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2009). 30.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. (2008). 21.

Історична довідка про ЗНО (Центр міжнародних проєктів НДІ прикладних інформаційних технологій). (2021, Червень 16). UTL: http://www.euroosvita.net/prog/print.php/prog/print.php?id=1128&-id=4392

Калюжна, О.І. (2010). Формування навичок здорового способу життя підлітків у позашкільному навчальному закладі: автореф. дис. … канд. пед. наук:13.00.07.

Кремень, В.Г. (1999, Березень 11–12). Національна освіта як соціокультурне явище. Учитель. 10–11.

Кремень, В.Г. (2002). Про стан освіти в Україні та Національну доктрину її розвитку. ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти, (2001, Жовтень 7–9). «НІЧЛАВА». 7–27.

Міносвіти змінить держзамовлення наступного року: Офіційний портал Києва (2008, Липень 10). https://kyivcity.gov.ua/news/minosviti_zminit_obsyag_derzhzamovlennya_nastupnogo_roku/

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. (2016). Нац. акад. пед. наук України. В. Г. Кремень, В. І. Луговий А. М. Гуржій О. Я. Савченко (Редактори).

Ніколаєнко, С. (2006 Вересень 27). Зовнішнє оцінювання треба вводити поступово. Виступ на прес-конференції у Львові. https://portal.lviv.ua/news/2006/09/27/181203

Ніколаєнко, С. (2007 Червень 6). Найкраще випускники шкіл знають українську мову. Виступ на прес-конференції у Львові. https://old.dailylviv.com/news/4416

Офіційний звіт про проведення зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів в 2009 р. (2009). https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2017/01/Report2009.pdf

Парламентські слухання «Стратегія інноваційного розвитку України на 2010–2020 роки в умовах глобалізаційних викликів». (2009 Червень 17). http://kno.rada.gov.ua/news/Robota_Kom/Parl_Kom_slukh/Parl_slukh/VI_skl/73143.html

Пелешенко, І.М. (2013). Показники фізичного розвитку та фізичної підготовленості учнів 1 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Педагогіка, психологія та медико-­біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 8. 65–68. doi:10.6084/m9.figshare.747475

Писанська, В. (2009 Квітень 11). Померти на уроці фізкультури… Голос України. http://www.golos.com.ua/article/171716

Про ліквідацію міжвідомчої робочої групи. (2011 Серпень 3). Постанова Кабінету Міністрів України № 866. https://www.slovoidilo.ua/promise/1617.html.

Про впровадження фізкультурно-­оздоровчого патріотичного комплексу школярів України «Козацький гарт». (2005 Серпень 17). Наказ Міністерства освіти і науки України № 479/1656. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0479290–05#Text

Про затвердження заходів, спрямованих на реформування системи фізичного виховання учнів та студентської молоді у навчальних закладах України. (2008 Листопад 27). Наказ Міністерства освіти і науки України № 1078 http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi

Про затвердження Галузевої програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008–2011 роки. (2008 Травень 26). Наказ Міністерства освіти і науки України № 261 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0461290–08#Text

Про затвердження нормативно-­правових актів щодо проведення зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти у 2009 р. (2009 Лютий 18). Наказ Міністерства освіти і науки України № 133 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0281–09#Text

Про спостерігачів від вищих навчальних закладів, підпорядкованих МОН, у проведенні зовнішнього незалежного оцінювання. (2009 Квітень 1). Наказ Міністерства освіти і науки України № 295 https://ips.ligazakon.net/document/MUS9587

Про проведення науково-­дослідної та експериментальної роботи зі створення цілісної моделі художньо-­естетичної освіти і виховання в загальноосвітніх навчальних закладах України. (2005 Жовтень 7). Наказ Міністерства освіти і науки України № 578. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0578290–05#Text

Про затвердження Умов прийому до вищих навчальних закладів України. (1995 Лютий 7). Наказ МОН України № 30. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0053–95#Text

Про зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів у 2008 році. (2007 Грудень 25). Наказ Міністерства освіти і науки України № 1171. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE14696.html

Про реформування фізичного виховання учнів та студентської молоді у навчальних закладах України. (2008 Листопад 11). Рішення Колегій Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту № 13/1–2.10. http://vnz.org.ua/dokumenty/2008

Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні. (2005 Липень 4). Указ Президента України № 1013/2005 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1013/2005/ed20120607#Text

Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-­математичної освіти на період до 2015 р. (2010 Серпень 27). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1720–2010-%D1%80#Text

Репина, Л.П. (2020). Память о событиях в измерениях пространства и времени. Известия Саратовского ун-та. Серия: История. Международные отношения. 20 (1.). 34–40. https://doi.org/10.18500/1819–4907–2020–20–1–34–40.

Сисоєва, С.О. (2013). Освітні реформи: освітологічний контекст. Теорія і практика управління соціальними системами. 3. 44–54. file:///C:/Users/111/Downloads/Tipuss_2013_3_7.pdf

Слюсаревський, М.М., Гуменюк, О.І., Дворник, М.С., Черниш, Л.П. (2019). Соціальна ситуація в Україні: особливості відображення трансформаційних процесів у громадській думці (2014–2018): довідник. Талком.

Хохлова, Л.А. (2010). Некоторые аспекты исторического развития школьного физического воспитания и его перспективы. https://www.sportedu.org.ua/html/journal/2010-N2/10hlaeip.pdf

Чиженок, Т.М., Берест, О.Г. (2009 Серпень). Оцінка виконання випробувань фізкультурно-­оздоровчого комплексу «Крок до здоров’я» учнями 16–17 років. https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2009–08/09ctmcsh.pdf

Burch, Patricia. (2007). Educational Policy and Practice From Perspective of Institutional Theory: Crafting a Wider Lens. Educational Researcher. 36. Issue 2. 84–95. DOI: 10.3102/0013189X07299792. 93.73.54.17 https://www.jstor.org/stable/pdf/4621078.pdf

Jie, Ng Ding, (2016). Towards a Framework of Education Policy Analysis. https://www.headfoundation.org/papers/2016_-_5)_Towards_a_Framework_of_Education_Policy_Analysis_.pdf

Smith, M. B. (1968). A Map for the Analysis of Personality and Politics. Journal of Social Issues. 24. 15–49

Analitychnyi internet-­portal «Slovo i dilo». [The analytical I-Portal “Word and Deed”]. (2021, Cherven 1). https://www.slovoidilo.ua/promise/1617.html (In Ukrainian).

Bauman, Zyhmunt. (2008). Tekuchaia sovremennost [Liquid Modernity]. Piter. https://avidreaders.ru/read-book/tekuchaya-­sovremennost.html?p=98 (In Russian).

Berezivska, L.D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u 20 stolitti [Reforms of the secondary school education in Ukraine in the 20th cen.]. Bohdanova A. M. (In Ukrainian).

Vakarchuk, I. (2008, Veresen 29). Stan, problemy, perspektyvy rozvytku fizychnoho vykhovannia i sportu u vuzakh Ukrainy [State, problems, perspectives of sport’s education in Ukrainian high schools] (kontseptsiia Ministerstva osvity i nauky Ukrainy). Fyzycheskoe vospytanye y sportyvnoe sovershenstvovanye studentov. Sovremennye ynnovatsyonnye tekhnolohyy: materyaly Mezhdunar. nauch. sympozyuma (h. Odessa, 23–25.09.08 h.).

Nauka y tekhnyka, 21–23. (In Russian).

Vakarchuk, I. (2009, Cherven 24). Stratehiia innovatsiinoho rozvytku Ukrainy na 2010–2020 roky v umovakh hlobalizatsiinykh vyklykiv [Strategy of the innovative development of Ukraine on the period of 2010–2020]: Tezy dopovidi Ministra osvity i nauky Ukrainy Ivana Vakarchuka. Osvita. 24 chervnia – 1 lypnia. 3 https://sites.google.com/site/eurobezpeka/nnipbp/innovaciie (In Ukrainian).

Vakarchuk Ivan: «Ia ne budu Robespierom. Moia «zbroia» – perekonannia i kontrol» [Vakarchuk Ivan:”I am not Robespierre. My weapon is a persuasion and checking”]. (2008 Liutyi). Zerkalo tyzhnia. 1–4. https://zn.ua/ukr/EDUCATION/ministr_osviti_i_nauki_ivan_vakarchuk_ya_ne_budu_robesperom_moya_zbroya__perekonannya_i_kontrol.html (In Ukrainian).

Dichek, N. P. (2019). Derzhavna osvitnia polityka i pytannia indyvidualizatsii shkilnoi osvity. [The State educational policy and the issues of individualization of school education]. U monohrafii N. P. Dichek (nauk. red.), N. B. Antonets, N. M. Hupan, A. A. Zahorodnia, T. I. Kulish, S. M. Shevchenko, Protsesy dyferentsiatsii v shkilnii osviti nezalezhnoi Ukrainy (istoryko-­analitychnyi aspekt) (ss. 5–26). (In Ukrainian).

Dichek, N.P. (2020–1). Derzhavna polityka v haluzi serednoi zahalnoi osvity v diialnosti Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (2005–2007 rr.): pohliad iz sohodennia. [The State educational policy in the sphere of the secondary school in activities of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2005–2007)]. Innovatsiina pedahohika. 27. 18–23. https://doi.org/10/32843#2663–6085(In Ukrainian).

Dichek, N.P. (2020–2). Stratehiia i taktyka derzhavnoi polityky nezalezhnoi Ukrainy u haluzi zahalnoi serednoi osvity. [The State Strategy and tactics of independent Ukraine in the sphere of the secondary education]. Osvitolohiia. 9. 46–60. https://doi.org/10.28925/2226–3012.2020.9 (In Ukrainian).

Dichek, N.P. (2020–3). Reformovchyi potentsial shkilnoi osvitnoi polityky Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (2000–2005). [The reformational potential of the Ministry of Education and Science of Ukraine policy’s in secondary education (2000–2005)]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichna seriia. 3.95–111. DOI:10.12958/2227–2844–2020–7(338)-95–111 (In Ukrainian).

Dombrovska, S. (2011). Formuvannia derzhavnoi osvitnoi polityky ta yii vdoskonalennia. [The formation of State educational policy and its improving]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia: zb. nauk. prats. 26. 205–209. (In Ukrainian).

Internet-­vidomosti pro provedennia testuvannia shkoliariv «Krok do zdorovia» i festyvaliu «Kozatskyi hart» [The Internet files about carrying out testing of school students “Step to Health” and competitions “The Kozak’s training”]: Himnaziia «Dialoh» (2013). http://dialog.org.ua/news/377-krok-do-zdorovya.html; Chumakivska ZOSh I–III stupeniv (2020). https://naurok.com.ua/shlyahi-­formuvannya-navichok-­zdorovogo-sposobu-­zhittya‑177387.html; Pohrebyshchynska ZOSh I–III stupeniv (2014). http://school2pogre.vn.ua/index.php/pro-nas/publichna-­informatsiia/218-sotsialnyi-­zakhyst-zberezhennia-ta-zmitsnennia-­zdorov-ia-pratsivnykiv-ta-uchniv-­shkoly; Portal Bohodukhivskoi miskoi rady. http://bogodukhiv-rada.gov.ua/kompleksna-­programa-rozvitku-­fizichno%D1%97-kulturi-i-sportu-na-teritori%D1%97-bogoduxivsko%D1%97-misko%D1%97-radi-na‑2013–2015-roki/; Luhanskyi oblasnyi fizkulturno-­ozdorovchyi tsentr «Olimp» (2021). http://sportmon.org/finalni-­zmagannya-fizkulturno-­patriotychnogo-festyvalyu-­shkolyariv-ukrayiny-­kozaczkyj-gart-na-luganshhyni/; https://don.kyivcity.gov.ua/files/2018/5/4/380.pdf; Pro provedennia fizkulturno-­patriotychnoho festyvaliu shkoliariv Ukrainy «Kozatskyi hart‑2018» (m.Kyiv, 2018). https://don.kyivcity.gov.ua/files/2018/5/4/380.pdf (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy. (1993). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 18. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy. (1993). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 14. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy. (1994). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 8. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2002). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 8–9. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2005). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 34–36. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 10–11. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2009). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 16–18. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). 16–17. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 34–35. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2009). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 11–12. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). 1–3. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). 19–21. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 18. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 36. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2009). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 30. (In Ukrainian).

Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (2008). [The Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine], 21. (In Ukrainian).

Istorychna dovidka pro ZNO (Tsentr mizhnarodnykh proiektiv NDI prykladnykh informatsiinykh tekhnolohii). (2021, Cherven 16). [The historic information about the external school-­leavers’ independent testing]. http://www.euroosvita.net/prog/print.php/prog/print.php?id=1128&-id=4392 (In Ukrainian).

Kaliuzhna, O.I. (2010). Formuvannia navychok zdorovoho sposobu zhyttia pidlitkiv u pozashkilnomu navchalnomu zakladi [Formation of the healthy lifestyle of teenagers in the external educational institutions].: avtoref. dys. … kand. ped. nauk:13.00.07. (In Ukrainian).

Kremen, V.H. (1999, Berezen 11–12). Natsionalna osvita yak sotsiokulturne yavyshche. [The national education as a social and cultural phenomenon]. Uchytel. 10–11. (In Ukrainian).

Kremen, V.H. (2002). Pro stan osvity v Ukraini ta Natsionalnu doktrynu yii rozvytku. [About the state of education in Ukraine and National Doctrine of its development]. «NIChLAVA». 7–27. (In Ukrainian).

Minosvity zminyt derzhzamovlennia nastupnoho roku: Ofitsiinyi portal Kyieva (2008, Lypen 10). [Ministry of Education and Science of Ukraine will change government order]. https://kyivcity.gov.ua/news/minosviti_zminit_obsyag_derzhzamovlennya_nastupnogo_roku/ (In Ukrainian).

Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini. (2016). [The National Paper About the state and perspectives of education in Ukraine]. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy. V. H. Kremen, V. I. Luhovyi A. M. Hurzhii O. Ya. Savchenko (Redaktory). (In Ukrainian).

Nikolaienko, S. (2006 Veresen 27). Zovnishnie otsiniuvannia treba vvodyty postupovo. [The school-­leavers’ external testing must be introduced bit by bit]. Vystup na pres-konferentsii u Lvovi. https://portal.lviv.ua/news/2006/09/27/181203 (In Ukrainian).

Nikolaienko, S. (2007 Cherven 6). Naikrashche vypusknyky shkil znaiut ukrainsku movu. [The school-­leavers had shown in Ukrainian language the best results]. Vystup na pres-konferentsii u Lvovi. https://old.dailylviv.com/news/4416 (Data zvernennia: 15.06.2021). (In Ukrainian).

Ofitsiinyi zvit pro provedennia zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia znan vypusknykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv v 2009 r. [The official report about the carrying out of the school-­leavers Strategy of the innovative development of Ukraine on the period of 2010–2020 external testing] (2009). https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2017/01/Report2009.pdf (In Ukrainian).

Parlamentski slukhannia «Stratehiia innovatsiinoho rozvytku Ukrainy na 2010–2020 roky v umovakh hlobalizatsiinykh vyklykiv». (2009 Cherven 17).[Parliamentary hearings “Strategy of the innovative development of Ukraine on the period of 2010–2020] http://kno.rada.gov.ua/news/Robota_Kom/Parl_Kom_slukh/Parl_slukh/VI_skl/73143.html (In Ukrainian).

Peleshenko, I.M. (2013). Pokaznyky fizychnoho rozvytku ta fizychnoi pidhotovlenosti uchniv 1 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiviu [Health development indicators of the first-form students of the secondary school] Pedahohika, psykholohiia ta medyko-­biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 8. 65–68. doi:10.6084/m9.figshare.747475 (In Ukrainian).

Pysanska, V. (2009 Kviten 11). Pomerty na urotsi fizkultury…[Ео die in gym class…] Holos Ukrainy. http://www.golos.com.ua/article/171716 (In krainian).

Pro likvidatsiiu mizhvidomchoi robochoi hrupy. (2011 Serpen 3). [On the interdepartmental group liquidation]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 866. https://www.slovoidilo.ua/promise/1617.html. (In Ukrainian).

Pro vprovadzhennia fizkulturno-­ozdorovchoho patriotychnoho kompleksu shkoliariv Ukrainy «Kozatskyi hart».[On the introduction of physical growing up, healthy life and patriotic program of Ukrainian school students’ testing “Step to Health” and competitions “The Kozak’s training”]. (2005 Serpen 17). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 479/1656. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0479290–05#Text (In Ukrainian).

Pro zatverdzhennia zakhodiv, spriamovanykh na reformuvannia systemy fizychnoho vykhovannia uchniv ta studentskoi molodi u navchalnykh zakladakh Ukrainy. (2008 Lystopad 27). [On the approval of measures to reform the system of physical growing up of Ukrainian students]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1078 http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi (In Ukrainian).

Pro zatverdzhennia Haluzevoi prohramy polipshennia vyvchennia ukrainskoi movy u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh z navchanniam movamy natsionalnykh menshyn na 2008–2011 roky. (2008 Traven 26). [On the approval of Program of improving the Ukrainian language learning in the secondary schools of national minorities]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 261 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0461290–08#Text (In Ukrainian).

Pro zatverdzhennia normatyvno-­pravovykh aktiv shchodo provedennia zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen vypusknykiv navchalnykh zakladiv systemy zahalnoi serednoi osvity u 2009 r. [On the approval of legal documents concerning carrying out the school-­leavers’ external testing on the 2009]. (2009 Liutyi 18). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 133 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0281–09#Text (In Ukrainian).

Pro sposterihachiv vid vyshchykh navchalnykh zakladiv, pidporiadkovanykh MON, u provedenni zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia. (2009 Kviten 1). [On the high schools’ test procedure observers of the school-­leavers’ external testing]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 295 https://ips.ligazakon.net/document/MUS9587 (In Ukrainian).

Pro provedennia naukovo-­doslidnoi ta eksperymentalnoi roboty zi stvorennia tsilisnoi modeli khudozhno-­estetychnoi osvity i vykhovannia v zahalnoosvitinkh navchalnykh zakladakh Ukrainy. (2005 Zhovten 7). [On the scientific experimental research concerning the creation of holistic model of aesthetic education for the Ukrainian secondary school]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 578. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0578290–05#Text (In Ukrainian).

Pro zatverdzhennia Umov pryiomu do vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. (1995 Liutyi 7). [On the approval of the conditions for admission to the Ukrainian higher educational institutions]. Nakaz MON Ukrainy № 30. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0053–95#Text (In Ukrainian).

Pro zovnishnie nezalezhne otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen vypusknykiv navchalnykh zakladiv systemy zahalnoi serednoi osvity, yaki vyiavyly bazhannia vstupaty do vyshchykh navchalnykh zakladiv u 2008 rotsi. (2007 Hruden 25). [On the school-­leavers’ external testing on the 2008]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1171. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE14696.html

Pro reformuvannia fizychnoho vykhovannia uchniv ta studentskoi molodi u navchalnykh zakladakh Ukrainy. (2008 Lystopad 11). [On the reforming of students’ physical growing up at the Ukrainian secondary and higher educational institutions]. Rishennia Kolehii Ministerstva osvity i nauky Ukrainy, Ministerstva okhorony zdorovia, Ministerstva Ukrainy u spravakh simi, molodi ta sportu № 13/1–2.10. http://vnz.org.ua/dokumenty/2008 (In Ukrainian).

Pro nevidkladni zakhody shchodo zabezpechennia funktsionuvannia ta rozvytku osvity v Ukraini. (2005 Lypen 4).[On the urgent measures to ensure the functioning and developing of education in Ukraine]. Ukaz Prezydenta Ukrainy № 1013/2005 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1013/2005/ed20120607#Text (In Ukrainian).

Pro skhvalennia Kontseptsii Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy pidvyshchennia yakosti shkilnoi pryrodnycho-­matematychnoi osvity na period do 2015 r. (2010 Serpen 27). [On the approval of the concept of the state target program for improving the quality of school physics and mathematics education]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1720–2010-%D1%80#Text (In Ukrainian).

Repyna, L.P. (2020). Pamiat o sobytyiakh v yzmerenyiakh prostranstva y vremeny. [Memory of events in the dimensions of space and time]. Izvestyia Saratovskoho un-ta. Seryia: Istoryia. Mezhdunarodnye otnoshenyia. 20 (1). 34–40. https://doi.org/10.18500/1819–4907–2020–20–1–34–40. (In Russian)

Sysoieva, S.O. (2013). Osvitni reformy: osvitolohichnyi kontekst. [Reforms in education: scientific aspect]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 3. 44–54. file:///C:/Users/111/Downloads/Tipuss_2013_3_7.pdf (In Ukrainian).

Sliusarevskyi, M.M., Humeniuk, O.I., Dvornyk, M.S., Chernysh, L.P. (2019). Sotsialna sytuatsiia v Ukraini: osoblyvosti vidobrazhennia transformatsiinykh protsesiv u hromadskii dumtsi (2014–2018): dovidnyk. [The social situation in Ukraine: the peculiarities of the vision of transformational processes among the representatives of society (2014–2018): the directory]. Talkom.

Khokhlova, L.A. (2010). Nekotorye aspekty ystorycheskoho razvytyia shkolnoho fyzycheskoho vospytanyia i eho perspektyvy. [Some aspects of the development of school physical growing up education and its prospects]. https://www.sportedu.org.ua/html/journal/2010-N2/10hlaeip.pdf (In Russian)

Chyzhenok, T.M., Berest, O.H. (2009 Serpen). Otsinka vykonannia vyprobuvan fizkulturno-­ozdorovchoho kompleksu «Krok do zdorovia» uchniamy 16–17 rokiv.[Evaluation of the carrying-out of tests of the “Step to Health” program by students aged 16–17]. https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2009–08/09ctmcsh.pdf (In Ukrainian).

Burch, Patricia. (2007). Educational Policy and Practice From Perspective of Institutional Theory: Crafting a Wider Lens. Educational Researcher. 36. Issue 2. 84–95. DOI: 10.3102/0013189X07299792. 93.73.54.17 https://www.jstor.org/stable/pdf/4621078.pdf

Jie, Ng Ding, (2016). Towards a Framework of Education Policy Analysis. https://www.headfoundation.org/papers/2016_-_5)_Towards_a_Framework_of_Education_Policy_Analysis_.pdf

Smith, M. B. (1968). A Map for the Analysis of Personality and Politics. Journal of Social Issues. 24. 15–49.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Наталія Дічек

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.