Анотація
У статті з’ясовано особливості формування ключових компетентностей п’ятикласників на уроках іноземної мови в гімназії. Установлено, що формування ключових компетентностей – складний і тривалий процес, що відбувається різною мірою. Компетентність «Спілкування іноземними мовами» є водночас ключовою й предметною, формується на всіх уроках іноземної мови системно та послідовно, незалежно від тематики уроків, мовного інвентаря. Системно формуються інформаційно-цифрова компетентність, ініціативність і підприємливість, уміння вчитися упродовж життя, обізнаність та самовираження у сфері культури екологічна грамотність і здорове життя, соціальна й громадянська компетентності. Визначено, що ситуаційно формуються такі компетентності, як спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами, передусім у межах тем «Подорож», «Рідне місто/село», «Свята і традиції», «Харчування». Формування математичної компетентності відбувається також ситуаційно в процесі розв’язування учням комунікативних та навчальних проблем, наприклад, коли йдеться про час, кількість, конкретну дату, ціну, температуру повітря тощо. Основні компетентності в природничих науках формуються насамперед у межах теми ситуативного спілкування «Природа». Акцентовано увагу, що для ефективної організації роботи з формування ключових компетентностей важливим є врахування психологічних особливостей учнів. Необхідно дати кожному учневі можливість вільно висловлювати власну думку, пропонувати шляхи розв’язання порушеної на уроці проблеми та, що найголовніше, бути почутим і зрозумілим. Створення психологічного комфорту сприяє інтенсивному розвиткові мисленнєвих процесів, уяви, умінь узагальнювати, структурувати інформацію, тренуванню пам’яті. За таких умов легше сформувати шанобливе ставлення, повагу до історії, культури, традицій країни, мову якої учні вивчають. Саме це й сприяє формуванню такої важливої якості особистості, як толерантність
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.