МАЙСТЕР-КЛАС ЯК МЕТОД ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ
PDF

Ключові слова

методика навчання географії
фахова компетентність вчителя
майстер-клас
майстерка
конкурс «Учитель року»

Як цитувати

Назаренко, Т. . (2024). МАЙСТЕР-КЛАС ЯК МЕТОД ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ. Український Педагогічний журнал, (3), 189–198. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-189-198

Анотація

Зміст цієї статті порушує проблему формування фахової майстерності вчителя географії через зазначений у назві метод на прикладі проведення випробувань «майстер-клас» на всеукраїнському конкурсі «Учитель року – 2024» в номінації «Географія».

Протягом декілька років авторка статті була членом журі та автором випробувань для всеукраїнських конкурсів «Учитель року» в номінації «Географія» і мала можливість аналізувати рівень фахової майстерності вчителів. Такий метод, як майстер-клас, активно впроваджується в освітню систему, він не є новим та застосовується в системі освіти різних країн. Сьогодні творчі вчителі рекламують свій досвід, застосовуючи при цьому новітні методи і технології для підвищення освітнього процесу з географії в закладах загальної середньої освіти. Авторка статті розкриває зміст поняття «майстер-клас» і пояснює, яким чином його можна застосовувати в освітньому процесі з географії, адже майстер-клас проводиться визнаним фахівцем освітньої галузі для вчителів-початківців або осіб, які мають достатній рівень професіоналізму в цій сфері діяльності.

Позитивним наслідком майстер-класу вважається результат, який відбивається в оволодінні новими творчими способами вирішення певної педагогічної проблеми. Це технологічно складний процес, саме тому існують певні вимоги до організації та проведення майстер-класів.

Оскільки майстерність є вагомою складовою діяльності вчителя, а майстер відрізняється від вчителя тим, що висловлює власну думку як рівноправний учасник, то й процес організації такого методу, як майстер-клас, має будуватися на педагогіці партнерства. Таким чином авторка робить висновок, що майстер-клас – це метод, за яким учитель створює сприятливе середовище для розвитку пізнавальних інтересів, творчості, дослідницької діяльності учнів, критичного мислення та отримання географічних знань, мотивує здобувачів освіти.

Оскільки майстерність є вагомою складовою діяльності вчителя, то для проведення ефективного майстер-класу вчителю-географу необхідно використати технологію випереджального досвіду, системного реагування, рефлексії на науково-методичних засадах. Саме таке використання досвіду надаватиме вчителю не тільки розвиток педагогічної діяльності, а й реальну перспективу для демонстрації власних методичних наробок.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-189-198
PDF

Посилання

Грицай, Н. Б., Дяченко-Богун, М. М. (2023). «Французькі майстерні» у природничій освіті України. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 5, 7‒13 https://www.researchgate.net/publication/375249207_Francuzki_majsterni_u_prirodnicij_osviti_UkrainiFrench_workshops_in_the_science_education_of_Ukraine

Закон України «Про всеукраїнський конкурс «Учитель року»» (1995) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/489/95#

Запотоцький, С.П. та ін. (2022). «Географія. 6‒9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11.04.2022 № 324. https://osvita.ua/doc/files/news/863/86384/Geografiya_6-9_kl_Zapotockij_S_P__ta_in_.pdf

Концепція Нової української школи. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf

Мельничук, О.С. (ред.) (1985). Словник іншомовних слів. 2-е видання, виправлене і доповнене. Київ: Головна редакція УРЕ. https://anglo-ukrainskij-slovar.slovaronline.com/

Мотруніч, Т. В. (2024). Майстер-клас як одна із форм методичної роботи з учителями. http://studcon.org/mayster-klas-yak-odna-iz-form-metodychnoyi-roboty-z-uchytelyamy

Назаренко, Т. Г. (2021). Методична підготовка майбутніх вчителів природничих дисциплін в педагогічних університетах. У Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі» (XXVІІІ Каришинські читання) (с. 19–21). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725426

Пресслужба міністерства освіти і науки України. (06 червня 2024). «Учитель року – 2024»: підбито підсумки всеукраїнського конкурсу. https://mon.gov.ua/news/uchytel-roku-2024-pidbyto-pidsumky-vseukrainskohokonkursu.

Сухомлинський, В. (1963). Шлях до серця дитини. Київ: Молодь.

Шоробура, І. М. (2007) Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX − XX століття) [Дисертація доктора педагогічних наук]. Київ.

Ярошенко, О. Г. (2004). Методична підготовка майбутніх учителів: реальний стан і шляхи до вдосконалення. Вища освіта України, 1, 69–73.

Graham, B. (2015.) Geography Education Masterclass: Transforming Teaching and Learning Editor. Academician, 224. https://www.bloomsbury.com/uk/masterclass-in-geography-education-9781472535719/

Hunt, P. (2016). Master class on geography education: transformation of teaching and learning. Teaching geography; Sheffield Vol. 41, issue 3, (Autumn 2016):127. https://www.researchgate.net/publication/42789827_Teaching_Geography_for_Social_Transformation

Morgan, J., Firth, R. (2010). «By our theories shall you know us»: The role of theory in geographical education. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 90. https://www.academia.edu/5548670/By_our_theories_shall_you_know_us_the_role_of_theory_in_geographical_education

Graham, B. (2015.) Geography Education Masterclass: Transforming Teaching and Learning Editor. Academician, 224. https://www.bloomsbury.com/uk/masterclass-in-geography-education-9781472535719/ (in English).

Hrytsai, N. B., Diachenko-Bohun, M. M. (2023). «Frantsuzki maisterni» u pryrodnychii osviti Ukrainy. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk, 5, 7–13 https://www.researchgate.net/publication/375249207_Francuzki_majsterni_u_prirodnicij_osviti_UkrainiFrench_workshops_in_the_science_education_of_Ukraine (in Ukrainian).

Hunt, P. (2016). Master class on geography education: transformation of teaching and learning. Teaching geography; Sheffield Vol. 41, issue 3, (Autumn 2016):127. https://www.researchgate.net/publication/42789827_Teaching_Geography_for_Social_Transformation (in English).

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).

Melnychuk, O.S. (red.) (1985). Slovnyk inshomovnykh sliv. 2-e vydannia, vypravlene i dopovnene. Kyiv: Holovna redaktsiia URE. https://anglo-ukrainskij-slovar.slovaronline.com/ (in Ukrainian).

Morgan, J., Firth, R. (2010). «By our theories shall you know us»: The role of theory in geographical education. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 90. https://www.academia.edu/5548670/By_our_theories_shall_you_know_us_the_role_of_theory_in_geographical_education (in English).

Motrunich, T. V. (2024). Maister-klas yak odna iz form metodychnoi roboty z uchyteliamy. http://studcon.org/mayster-klas-yak-odna-iz-form-metodychnoyi-roboty-z-uchytelyamy (in Ukrainian).

Nazarenko, T. H. (2021). Metodychna pidhotovka maibutnikh vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin v pedahohichnykh universytetakh. In Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli» (XXVIII Karyshynski chytannia) (pp. 19–21). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725426 (in Ukrainian).

Pressluzhba ministerstva osvity i nauky Ukrainy. (06 chervnia 2024). «Uchytel roku – 2024»: pidbyto pidsumky vseukrainskoho konkursu. https://mon.gov.ua/news/uchytel-roku-2024-pidbyto-pidsumky-vseukrainskohokonkursu. (in Ukrainian).

Shorobura, I. M. (2007) Stanovlennia ta rozvytok shkilnoi heohrafichnoi osvity v Ukraini (XIX − XX stolittia) [Dysertatsiia doktora pedahohichnykh nauk]. Kyiv. (in Ukrainian).

Sukhomlynskyi, V. (1963). Shliakh do sertsia dytyny. Kyiv: Molod. (in Ukrainian).

Yaroshenko, O. H. (2004). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv: realnyi stan i shliakhy do vdoskonalennia. Vyshcha osvita Ukrainy, 1, 69–73. (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro vseukrainskyi konkurs «Uchytel roku»» (1995) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/489/95# (in Ukrainian).

Zapototskyi, S.P. ta in. (2022). «Heohrafiia. 6‒9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 12.07.2021 № 795 (u redaktsii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 11.04.2022 № 324. https://osvita.ua/doc/files/news/863/86384/Geografiya_6-9_kl_Zapotockij_S_P__ta_in_.pdf (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.